• Anonym (arv)

Arv till särkullebarn

Någon med erfarenhet av arv till särkullbarn, inbördes testamente etc.

Jag och min sambo har två gemensamma barn, han har två sen tidigare, nu vuxna. Jag har inga barn sen tidigare. Vi äger ett hus tillsammans som vi gemensamt har renoverat så att det är värt ca 4 mille (bara lån på hälften). Jag har bidragit med pengarna till renoveringen genom ett arv från en släkting.

Om min sambo dör före mig, så har väl hans barn rätt att få arv på hans del direkt, dvs innan jag går bort? Kan man göra något så att jag slipper flytta? Hört talas om att man kan skriva ngt slags testamente. Borde jag spara undan pengar för att "lösa ut" hans barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 17:51
    Någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 21:07
    Tack för tips. Angående inlägg 5 och 6 - visst är det viktigt att ta hänsyn till ALLA fyra barnen för min sambo, men om jag de fakto har cashat in närmare 800´ borde väl det komma mina barn till del? Funderar på att skriva testamente som gör att jag får ut den kvotdelen om min sambo dör före mig. Resten kan alla fyra barnen dela på.

• Svar på tråden Arv till särkullebarn
  • foodji

Nu har vardera av mina barn 1 häst och 16,5% av stallet, sambon äger och förfogar över den andra halvan.
    Sen dör min sambo, då ärver hans två barn och vårt gemensamma barn den andra halvan av mitt stall och resterande av mina hästar. Mina egna särkullsbarn får ingenting här och är ägandemässigt i underläge inför alla beslut om stallets framtid, de har bara att digga läget vadän de övriga beslutar.

Fördelningen blir då enligt följande
    Gemensamt barn = 33% stall och 2 hästar
    Mitt särkullsbarn 1 = 16,5% stall och 1 häst
    Mitt särkullsbarn 2 = 16,5% stall och 1 häst
    Styvbarn 1 = 16,5% stall och 1 häst
    Styvbarn 2 = 16,5% stall och 1 häst

Man skulle kunna ändra ditt resonemag lite och säga så har

Du dör. Dina särkullebarn får ut sitt arv medans de andra får vänta tills din fru dör.
    Dina särkullebarn tycker inte om hästar och säljer dom och sina delar i stallet till din fru och tjänar pengar. Stallet går sedan i konkurs för att din fru fick en deppression efter att du dog. Och när sedan hon dör i sorgen efter dig så är hela ditt arv borta.
    Då har ju er gemensama barn inte ärvt något av dig, medans särkullebarnen har ärft mer. Är det rättvisa?

• iolanthe

Anonym (Hege) skrev 2008-02-29 19:31:30 följande:

Då försöker jag igen.Jag äger ett stall med sex hästar.Jag testamenterar halva stallet och 3 hästar till min sambo = 50%, enligt din modell.Mina två särkullsbarn + vår gemensamma ärver den andra halvan av stallet 50% = 1 sjättedels stall var och de tre övriga hästarna = en häst var.Nu har vardera av mina barn 1 häst och 16,5% av stallet, sambon äger och förfogar över den andra halvan.Sen dör min sambo, då ärver hans två barn och vårt gemensamma barn den andra halvan av mitt stall och resterande av mina hästar. Mina egna särkullsbarn får ingenting här och är ägandemässigt i underläge inför alla beslut om stallets framtid, de har bara att digga läget vadän de övriga beslutar.Fördelningen blir då enligt följandeGemensamt barn = 33% stall och 2 hästarMitt särkullsbarn 1 = 16,5% stall och 1 hästMitt särkullsbarn 2 = 16,5% stall och 1 hästStyvbarn 1 = 16,5% stall och 1 hästStyvbarn 2 = 16,5% stall och 1 hästÄr det inte solklart?Vad tror du händer om något av styvbarnen förolyckas?Då är biomamman helt plötsligt inne och råddar i mitt stall även hon utan någon som helst känsla för mina särkullsbarn. Trevlig situation? Nä!Nej, mina tillgångar ska komma alla mina barn tillgodo, inte dribblas bort i något ogenomtänkt alá "vi är en kärnfamilj" för det är vi inte, om inte förr så uppdagas det stort när vi trillar av pinn. Det är många tänkbara scenarion att ta hänsyn till så det inte blir som man inte hade tänkt det för barnen.Mina särkullsbarn ska aldrig behöva tänka tanken att jag satsade mer på mitt gemensamma barn i mitt nuvarande förhållande än jag lämnar efter mig till dem. Den spliten vill jag inte slå i syskonskaran, alla ska få lika mycket efter sin mamma.
    Men faktum är ju att alla dina barn ärver lika mycket efter det. Att sen det gemensamma barnet får mer beror ju på att han/hon ärver sin pappa också. Liksom dina särkullbarn och dina styvbarn ärver sin andra förälder, som det gemensamma inte får nåt av.

Så det som den här hela debatten handlar om är att barn med skilda föräldrar ska ha dubbelt av allt. Dom ska ha två rum (ett i varje hem), två uppsättningar kläder och leksaker, vara med på alla resor och ärva 4 föräldrar. Annars är det orättvist.
  • Åsa

Anonym Hege: Vilka källor är det du vill ha? Gäller det reglerna är det bara att kolla gällande lagstiftning på Rixlex. Och som Shasti skriver ovan har särkullsbarn varken starkare eller svagare skydd mot att föräldern testamenterar bort egendomen till andra än vad ett barn i pågående äktenskap har.

Om du däremot har en personlig uppfattning att det är vanligare att föräldrar inom lagens ramar försöker minska särskullsbarns arv än barns i pågående förhållande, fullt möjligt, inte sett statistik på saken.

"I andra fall testamenteras hälften över på den andra partnern som särkullsbarnet inte senare ärver. Där ärver bara gemensamma barn och särkullsbarnets styvsyskon."

I ett sådant fall kan testamentet klandras för att de kränker särkullsbarnets laglott.

/.../De råkar bara ha oturen att ha en förälder som inte tänkte lika mycket på alla sina barn."
    Dock _kan_ detta, som Shasti ovan väl försökte få fram, lika väl drabba barn i pågående äktenskap. Inte helt ovanligt att ett /hel/syskon favoriseras framför övriga heller.

En annan femma är att det inte alls är säkert att halvsyskons laglott efter föräldrarna är lika stor. Båda ärver ju båda sina föräldrar, och det är bara laglotten från den gemensamma föräldern som är lika stor, den andra delen beror ju på den andra förälderns ekonomiska förhållanden.

• Ganto

Kanske hemskt men eftersom särkullsbarnen är vuxna så......ja, man kan faktiskt göra sina "särkullsbarn" arvslösa.

• Reduto

Jag har inte läst inläggen, men svarar från vår erfarenhet. Jag och min man har ett gemensamt barn, han har två barn sedan tidigare och jag ett barn sedan tidigare. Vi har skrivit papper som gör att barnen får ut halva sin arvslott den dagen deras förälder går bort och resterande vid maken/makans frånfälle. Det är inte för att göra barnen arvslösa eller så, utan för att trygga den av oss som står kvar.

• Anonym (Hege)

Oj vad bittert och onyanserat det där lät. Såklart är det väl särkullsbarnens fel att föräldrarna valde att skaffa dubbla hem och inte längre lever i ett??
    Du borde kanske justera siktet lite bättre innan du skjuter.

iolanthe skrev 2008-03-01 18:37:12 följande:
    Så det som den här hela debatten handlar om är att barn med skilda föräldrar ska ha dubbelt av allt. Dom ska ha två rum (ett i varje hem), två uppsättningar kläder och leksaker, vara med på alla resor och ärva 4 föräldrar. Annars är det orättvist.
  • Anonym (fia)
    Ganto skrev 2008-03-01 23:13:04 följande:
    Kanske hemskt men eftersom särkullsbarnen är vuxna så......ja, man kan faktiskt göra sina "särkullsbarn" arvslösa.
    Nej, men till viss del, arvslotten går aldrig att skriva bort!
  • Anonym (fia)
    Reduto skrev 2008-03-01 23:44:09 följande:
    Jag har inte läst inläggen, men svarar från vår erfarenhet. Jag och min man har ett gemensamt barn, han har två barn sedan tidigare och jag ett barn sedan tidigare. Vi har skrivit papper som gör att barnen får ut halva sin arvslott den dagen deras förälder går bort och resterande vid maken/makans frånfälle. Det är inte för att göra barnen arvslösa eller så, utan för att trygga den av oss som står kvar.
    Det har vi oxå gjort, emn jag är osäker om testamentet är rätt skrivet, har ni skrivit att särkullbarnet får ut sin laglott bara när föräldern dör?
Svar på tråden Arv till särkullebarn