• Anonym (arv)

Arv till särkullebarn

Någon med erfarenhet av arv till särkullbarn, inbördes testamente etc.

Jag och min sambo har två gemensamma barn, han har två sen tidigare, nu vuxna. Jag har inga barn sen tidigare. Vi äger ett hus tillsammans som vi gemensamt har renoverat så att det är värt ca 4 mille (bara lån på hälften). Jag har bidragit med pengarna till renoveringen genom ett arv från en släkting.

Om min sambo dör före mig, så har väl hans barn rätt att få arv på hans del direkt, dvs innan jag går bort? Kan man göra något så att jag slipper flytta? Hört talas om att man kan skriva ngt slags testamente. Borde jag spara undan pengar för att "lösa ut" hans barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 17:51
    Någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 21:07
    Tack för tips. Angående inlägg 5 och 6 - visst är det viktigt att ta hänsyn till ALLA fyra barnen för min sambo, men om jag de fakto har cashat in närmare 800´ borde väl det komma mina barn till del? Funderar på att skriva testamente som gör att jag får ut den kvotdelen om min sambo dör före mig. Resten kan alla fyra barnen dela på.

• Svar på tråden Arv till särkullebarn
  • Anonym (Hege)

Gör det? Inte i det fallet som jag diskuterar där föräldern testamenterar halva sin egendom till den partner som inte är förälder till särkullsbarnet. Särkullsbarn ärver inte sina avlidna föräldrars nya partners, det gör bara gemensamma barn och dennes egna särkullsbarn (styvsyskonen).
    Anonym (fia) skrev 2008-03-01 15:05:37 följande:

Anonym (Hege)Varför skulle det vara orättvist? Arvet skjuts ju bara upp till särkullbarnet ju
  • Shasti

Anonym (Hege) skrev 2008-03-01 14:40:37 följande:

Mycket intressant, har du belägg för det påståendet?Typ en vedertagen källhänvisning som baserar sig på faktiska fakta, istället för ett subjektivt antagande gripet ur luften?
    Men snälla, jag har ju skrivit FAKTA och SAMMA FAKTA femtielva gånger i alla mina inlägg! Igen för femtitolfte gången då: Särkullbarn ärver två föräldrar precis som barn i en kärnfamilj. Särkullbarn ärver exakt lika mycket från sina respektive föräldrar som barn i en kärnfamilj. Särkullbarn har exakt samma juridiska rättigheter i arvsfrågor som barn i en kärnfamilj, och bättre i så motto att de får ut sitt arv genast vare sig föräldern är omgift eller ej, vilket barn i en kärnfamilj där föräldrarna är gifta inte får.
  • Anonym (Hege)

Fakta?? Okey, ge mig då en källhänvisning som bevisar att särkullsbarn ärver samma som om de levde i en kärnfamilj, för du är tyvärr ute och svamlar efter vad du vill ska vara fakta men tyvärr inte är det.

Det är inte ovanligt att särkullsbarn blir helt utan för att föräldern skrivit över allt på sin partner som särkullsbarnen inte ärver. I andra fall testamenteras hälften över på den andra partnern som särkullsbarnet inte senare ärver. Där ärver bara gemensamma barn och särkullsbarnets styvsyskon.

Detta är inte olagligt men bara för att det håller sig inom lagens ramar så betyder det _inte_ att särkullsbarnen ärver samma som om de hade en kärnfamilj. De råkar bara ha oturen att ha en förälder som inte tänkte lika mycket på alla sina barn.

Shasti skrev 2008-03-01 15:22:01 följande:
    Anonym (Hege) skrev 2008-03-01 14:40:37 följande:
    Men snälla, jag har ju skrivit FAKTA och SAMMA FAKTA femtielva gånger i alla mina inlägg! Igen för femtitolfte gången då: Särkullbarn ärver två föräldrar precis som barn i en kärnfamilj. Särkullbarn ärver exakt lika mycket från sina respektive föräldrar som barn i en kärnfamilj. Särkullbarn har exakt samma juridiska rättigheter i arvsfrågor som barn i en kärnfamilj, och bättre i så motto att de får ut sitt arv genast vare sig föräldern är omgift eller ej, vilket barn i en kärnfamilj där föräldrarna är gifta inte får.
  • Anonym (fia)

¨Så här står det i vårat testamente,
    Undertecknade Äkta makar ** och *** förordar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente att den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap, dock med undantag av (särkullbarnets), laglott.

Efter bådas bortgång skall all vår kvarlåtenskap tillfalla våra bröstarvingar enligt lag.
    I avliden testamentstagare ställe träder dess laga bröstarvingar.

Det betyder ju att särkullbarnet får sin del när Båda oss är borta, alltså så skjuts det upp?

Eller har jag fel?

• Anonym (Hege)

Ja, i ditt fall borde även den andre parterns särkullsbarn ärva, men det är inte helt vattentätt.
    Du kan som kvarlevande välja att förbruka det arvet och du kan sedan välja att ändra ditt testamente. Du kan även träffa en ny partner och ni kan skriva över tillgångar på varandra osv. osv. möjligheterna är oändliga.

Anonym (fia) skrev 2008-03-01 16:10:31 följande:

¨Så här står det i vårat testamente, Undertecknade Äkta makar ** och *** förordar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente att den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den först avlidnes kvarlåtenskap, dock med undantag av (särkullbarnets), laglott.Efter bådas bortgång skall all vår kvarlåtenskap tillfalla våra bröstarvingar enligt lag.I avliden testamentstagare ställe träder dess laga bröstarvingar.Det betyder ju att särkullbarnet får sin del när Båda oss är borta, alltså så skjuts det upp? Eller har jag fel?
  • Anonym (fia)

Anonym (Hege) skrev 2008-03-01 16:17:58 följande:

Ja, i ditt fall borde även den andre parterns särkullsbarn ärva
    Ärva när båda är borta?

Jo det är klart, jag får inte missbruka det, jag har pratat med en annan jurist än han som skrivit detta åt oss och denna säger att det som står i testamentet skulle hända/inträffa även om vi INTE hade skrivit nått?? man blir ju lite förvirrad vad som gäller
    Vi ville skydda mig från att inte behöva sälja huset för att jag ska ha råd att lösa ut särkullbarnet- om min man skulle avlida.
  • Anonym (fia)

Anonym (Hege)
    Om jag skulle dö först, ärver ju min man mig helt o hållet, efter hans bortgång ärver våra gemensamma barn efter oss båda o särkullbarnet efter honom, vet du om det är så?

• Shasti

Anonym (Hege) skrev 2008-03-01 15:35:26 följande:

Fakta?? Okey, ge mig då en källhänvisning som bevisar att särkullsbarn ärver samma som om de levde i en kärnfamilj, för du är tyvärr ute och svamlar efter vad du vill ska vara fakta men tyvärr inte är det. Det är inte ovanligt att särkullsbarn blir helt utan för att föräldern skrivit över allt på sin partner som särkullsbarnen inte ärver. I andra fall testamenteras hälften över på den andra partnern som särkullsbarnet inte senare ärver. Där ärver bara gemensamma barn och särkullsbarnets styvsyskon.Detta är inte olagligt men bara för att det håller sig inom lagens ramar så betyder det _inte_ att särkullsbarnen ärver samma som om de hade en kärnfamilj. De råkar bara ha oturen att ha en förälder som inte tänkte lika mycket på alla sina barn.
    Det är ju du som är fullständigt ute och svamlar och du gör det hela tiden och på samma tema. Dessutom kan du tydligen inte läsa svart på vitt. Om en person vill skriva över allt på sin nya partner eller ge bort allt eller göra av med allt den äger och därmed göra sina barn arvslösa, så SPELAR DET UR RÄTTVISESYNPUNKT INGEN SOM HELST ROLL OM DEN PERSONEN HAR BARN MED FLERA PARTNERS, OM DEN ÄR OMGIFT, OGIFT ELLER BARA HAR BARN MED EN PARTNER. ALLA människor kan bete sig så - alla människor kan vara elaka mot sina barn - och det har FORTFARANDE INGENTING MED BARNENS LAGLIGA ARVSRÄTT ATT GÖRA. Har du svårt att förstå att en person som bara fått barn med en annan människa och kanske fortfarande är gift med den människan ändå kan välja att ge bort allt den äger innan den dör, varpå dennes barn blir arvslösa. DET FINNS INGA ORÄTTVISOR INBYGGDA NÅGONSTANS MOT SÄRKULLBARN VAD GÄLLER ARV SÅVIDA INTE FÖRÄLDRARNA ELLER FÖRÄLDERN AV NÅGON ANLEDNING VÄLJER ATT GÖRA SITT BÄSTA FÖR ATT BERÖVA BARNEN ARVET, VILKET EN PERSON UTAN SÄRKULLBARN KAN GÖRA PÅ PRECIS SAMMA SÄTT.

Och nu tänker jag inte svara mer på dina meningslösa inlägg eftersom du tydligen har någon slags blockering när det gäller att begripa detta.
  • Anonym (Hege)

Skrikskrift hjälper inte, vad håller du på med?
    Du kan inte komma med någon källhänvisning för dina påståenden att särkullsbarn skulle ärva samma som om de levde i en kärnfamilj. Du försöker glida från kärnfrågan som denna diskussion startade i. Att du glider upp i falsetta versaler gör inte dina ord mer gällande, tyvärr.

Shasti skrev 2008-03-01 17:04:30 följande:
    Det är ju du som är fullständigt ute och svamlar och du gör det hela tiden och på samma tema. Dessutom kan du tydligen inte läsa svart på vitt. Om en person vill skriva över allt på sin nya partner eller ge bort allt eller göra av med allt den äger och därmed göra sina barn arvslösa, så SPELAR DET UR RÄTTVISESYNPUNKT INGEN SOM HELST ROLL OM DEN PERSONEN HAR BARN MED FLERA PARTNERS, OM DEN ÄR OMGIFT, OGIFT ELLER BARA HAR BARN MED EN PARTNER. ALLA människor kan bete sig så - alla människor kan vara elaka mot sina barn - och det har FORTFARANDE INGENTING MED BARNENS LAGLIGA ARVSRÄTT ATT GÖRA. Har du svårt att förstå att en person som bara fått barn med en annan människa och kanske fortfarande är gift med den människan ändå kan välja att ge bort allt den äger innan den dör, varpå dennes barn blir arvslösa. DET FINNS INGA ORÄTTVISOR INBYGGDA NÅGONSTANS MOT SÄRKULLBARN VAD GÄLLER ARV SÅVIDA INTE FÖRÄLDRARNA ELLER FÖRÄLDERN AV NÅGON ANLEDNING VÄLJER ATT GÖRA SITT BÄSTA FÖR ATT BERÖVA BARNEN ARVET, VILKET EN PERSON UTAN SÄRKULLBARN KAN GÖRA PÅ PRECIS SAMMA SÄTT. Och nu tänker jag inte svara mer på dina meningslösa inlägg eftersom du tydligen har någon slags blockering när det gäller att begripa detta.
  • Anonym (Hege)

Du har inte ens särkullsbarn, du behöver inte sätta dig in i deras situation, du har bara någon allmänt uttalad irritation över att de känner sig förfördelade, en sits som du inte vill erkänna. Såklart att du talar utifrån din egen situation med endast gemensam knodd, men det finns fler livssituationer än din.
    Kom med källhänvisningar så ska jag lyssna bättre på dig.

Shasti skrev 2008-03-01 17:04:30 följande:
    Det är ju du som är fullständigt ute och svamlar och du gör det hela tiden och på samma tema. Dessutom kan du tydligen inte läsa svart på vitt. Om en person vill skriva över allt på sin nya partner eller ge bort allt eller göra av med allt den äger och därmed göra sina barn arvslösa, så SPELAR DET UR RÄTTVISESYNPUNKT INGEN SOM HELST ROLL OM DEN PERSONEN HAR BARN MED FLERA PARTNERS, OM DEN ÄR OMGIFT, OGIFT ELLER BARA HAR BARN MED EN PARTNER. ALLA människor kan bete sig så - alla människor kan vara elaka mot sina barn - och det har FORTFARANDE INGENTING MED BARNENS LAGLIGA ARVSRÄTT ATT GÖRA. Har du svårt att förstå att en person som bara fått barn med en annan människa och kanske fortfarande är gift med den människan ändå kan välja att ge bort allt den äger innan den dör, varpå dennes barn blir arvslösa. DET FINNS INGA ORÄTTVISOR INBYGGDA NÅGONSTANS MOT SÄRKULLBARN VAD GÄLLER ARV SÅVIDA INTE FÖRÄLDRARNA ELLER FÖRÄLDERN AV NÅGON ANLEDNING VÄLJER ATT GÖRA SITT BÄSTA FÖR ATT BERÖVA BARNEN ARVET, VILKET EN PERSON UTAN SÄRKULLBARN KAN GÖRA PÅ PRECIS SAMMA SÄTT. Och nu tänker jag inte svara mer på dina meningslösa inlägg eftersom du tydligen har någon slags blockering när det gäller att begripa detta.
Svar på tråden Arv till särkullebarn