• jarovean

Så här blir du med barn!!!

Ville bara dela med mig av de goda råden som man fått!
    För det är ju inte tillräckligt jobbigt att gå igenom IVF behandling på IVF behandling...

"Det fixar sig nästa gång, du behöver bara ta det lungt o vila, inte stressa. Skaffa ett husdjur, var barnvakt så du får nåt annat att tänka på. Ät vitaminer. Ut o jogga. Ställ dig i adoptionskö. Se till o koppla av nu så ska du se att det ordnar sig...." Tack snäll alla för dom extremt goda råden.

MEN jag stressar inte. Barnvakt vill jag inte vara (jobbar med barn hela dagarna). Är allergisk mot pälsdjur. Äter redan vitaminer o rör på mig alldeles tillräckligt. Vi står redan i adoptionskö... Men visst om det botar min makes låga spermieantal o mina dåliga äggstockar så...

Dom hjälpte ju tydligen för alla dessa vänliga rådgivares vänner o mostrar som inte heller fick barn...

Nån mer som fått goda råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 07:55
    Välkommen till tråden där vi alla barnkämpare ÄNTLIGEN får spy alla över ALLA dessa värdelösa, dumma ,idiotiska, helt-utan-grund kommentarer!!

För vi har alla fått en hel del genom åren....eller hur;)

Vill bara göra alla andra lyssnare uppmärksamma med att vi DRIVER hejdlöst med dessa råd och vi är alla väldigt IRONISKA!!!

• Svar på tråden Så här blir du med barn!!!
  • Love4cats

Så sant Famn . Den rungande frasen i natten "Var bara tyst!" . Det är det bästa man kan råda de andra till istället.

• Majimaj

De flesta goda råd och plumpna komentarer får man av folk som redan har barn.

Vi som inte har barn får ofta höra att man inte "får" ha åsikter om barn och uppfostran av dessa, att vi inte vet något om det. typ att det är ju jävligt lätt för dig att säga, du har ju inga. osv.

Vi som försökt länge sitter ju inne med kunskap som dom aldrig kommer att vara ens i närhetenav att förstå.

Så varför skulle deras åsikter vara mer värda i detta ämne som dom inte har någon erfarenhet av.

Det dom inte tycks förstå är att deras "omtänksamma" komentarer och förslag sårar lika mycket som att jag skulle säga att jag tycker denne sköter sina barn fel.

De flesta goda råd går ju ut på att kvinnan gör fel. Att lägga skulden på oss gör ju inte att vi kan slappna av, det får en ju bara att må ännu sämre.

Men det är ju som det brukar vara, många tänker ju inte längre än vad näsan räcker.

• Missetass

Majimaj
    Otroligt bra sagt!!

(¯`°?.¸ ♥ I detaljerna avslöjar sig helheten♥ ¸.?°´¯)
  • cicco

Skönt att höra att det är fler som "får goda råd". Det senaste fick jag igår av min kära mor som jag vet bara vill väl men det blir ändå så fel. Ef att har försökt allt i 2 år- akupunktur, homopati, "släppa tanken på barn och istället planera bröllop" (ja, just det- det hjälpte ju verkligen...), pergotime, gonal-f och nu 1 misslyckat IVF, så kom rådet "sluta ät kolhydrater"... Ja, vad ska man säga till någon som vill väl men är så långt ifrån att förstå hur man känner sig när det inte riktigt funkar.

• Manchester
    Pimpinellan skrev 2008-04-12 10:26:44 följande:
    98% av de som står i adoptionskö blir INTE gravida! Har man fel kan man ju lika lite bli gravid då som innan,vad skulle vara för magiskt med kösystem på t.e.x dåliga spermier?!
    Förlåt att jag lägger mig i en tråd där jag inte hör hemma. Råkade bara hamna här. Just det där om adoption och graviditet har jag hört till leda. Både maken och jag har flera konstaterade fel som gör det svårt att bli gravid. Vi försökte själva i ett år, gjorde utredning, testade några inseminationer och till slut IVF. Ingen bebis. Sedan hoppade vi av det tåget och adopterade en dotter. Total lycka! När vi sedan skulle starta processen för att adoptera ett syskon blev jag mycket oväntat gravid och födde så småningom en son (vilket vi förstås är lika lyckliga över). Både kollegor på jobbet, några vänner och - framför allt - läkare och annan personal inom mödravården har varit fullkomligt övertygade om att det var adoptionen som var orsaken. Joviss, det vet väl alla att tvåochetthalvtåringar är jättebra på att bota endometrios. Finns väl inget som sätter fart på lata spermier som lite blöjbyten. För att inte tala om att åka rutschkana och baka sandkakor; Vips så får man regelbunden ägglossning! Vilken tur att alla välutbildade läkare och barnmorskor känner till dessa samband!

Jag har läst om en amerikansk undersökning där man jämfört barnlösa par som valde adoption med sådana som gav upp tanken på barn. I båda grupperna var det en viss andel, tror den låg på 5-10%, som blev spontant gravida så småningom. Siffran var i princip identisk i båda grupperna. Huruvida de även jämförde par som köpt hundvalp, guldfisk eller nytt hus förtäljer inte historien. Jag tror i alla fall att det är så enkelt som att de flesta som har svårt att bli gravida inte är 100% infertila. Använder man då inga preventivmedel så tar det sig plötsligt för några. Detta oavsett om man stressar, äter kolhydrater, klappar katter, skaffar fadderbarn eller står på huvudet 45 minuter om dagen.

Ni som fortfarande kämpar, lycka till! Förr eller senare sker ett under. Ibland behöver man bara lite hjälp av läkare eller en adoptionsorganisation.
  • Missetass

Manchester.
    Grattis till dina två barn och tack för ditt inlägg. Tycker det var passande för den här tråden och absolut ingen moralkaka. Du vet ju vad vi snackar om ändå...

• Jessa med 3

Vi fick vår första son med hjälp av IVF i Falun. När vi började fundera på syskonförsök blev jag spontant gravid (ganska direkt efter avslutad amning) - vilket förstås var jättehärligt! MEN fler än en kommentar i stil med "så det satt bara i huvudet" har fällts... Suck!

• Pimpinellan

jess: hoppas du haft svar på tal! Det där med "sitta i huvet" skulle jag kräva en vetenskaplig förklaring på om nån vräkte ur sig! Undrar vad i alla sin dar de skulle kläcka ur sig för förklaring?
    Eller om man krävde en förklaring på alla andra idiottråd man får? Man kanske kan påverka hormonnivåerna med hjärnkraft eller minska antalet spermier med tankekraft? Frågan är då VARFÖR vi infertila skulle medvetet påverka vår fertilitet åt FEL håll? Om teserna funkade skulle vi ju bara kunna programmera om hjärnan åt rätt håll igen så vips-skulle kroppen funka igen!
    Lösningen på allt=tankekraft! Både p-medel och fertilitetsmediciner kan vi ju slopa då!

• Missetass

Ja man undrar ju hur många som av misstag blivit gravida (oönskat) och som lyckats tänka bort det?? Eftersom omvänd psykologi tydligen ska funka på oss ofrivilligt barnlösa så borde ju samma metod fungera på ofrivilligt gravida. Eller???

• marsiana

Det bästa tipset jag någonsin hört är "Ät glass", det sa dom på nyheterna, minns inte varför, jag äter en massa glass(gjorde jag innan också). Men det var ju det där om att man inte får gå upp för mycket i vikt, men man skall ju bara plocka till sig godbitarna som de brukar säga. Ha de gott!

Svar på tråden Så här blir du med barn!!!