• Mari43

min 17-åring är gravid!

Min 17-åriga dotter är gravid och hon vill behålla barnet. Hon valde att flytta med sin pojkvän till en annan ort och gå i skola där. Hon har bråkat och varit ohyfsad mot oss här hemma och är väldigt omogen. Vi tyckte att hon kanske skulle mogna på egen hand när hon fick styra och ställa sitt eget hushåll. Hon har bott där i ca 3 veckor och nu säger hon att hon är gravid, vad ska man som förälder göra??? Hon är minderårig vilket betyder att det fortfarande är vi som bestämmer över henne men nu när hon är gravid så kan vi ju inte göra mycket, eller hur? Konstigt egentligen, man bestämmer över dom men f**n inte när det gäller graviditet i tidig ålder! Hur ska man göra?

• Svar på tråden min 17-åring är gravid!
  • Emelisch
    Mari43 skrev 2008-03-18 19:31:05 följande:
    Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!
    Inte ens en vuxen människa vet hur man ska betee sig i början av något nytt, men man lär sig.. Hur förklarar du då att så många unga föräldrar faktiskt har klarat av en liten bebis?
    Om dom nu är så himla omogna?
  • Zharlotte

Hur kände du dig själv när du väntade ditt första barn? Fick du då det stöd du kände att du behövde? Och vad är det egentligen som oroar dig mest?

• Bevabus

Som Emelisch påpekade: Vi pallar mer än du tror! Jag tycker du underskattar oss tonåringar och det gör mig väldigt upprörd. Jag förstår att du är i chock angående babyn, men ha förståelse för din dotter!! Och lite mer respekt kanske!? Hon har tagit sig an den här utmaningen. Jag slår vad om att hon är rädd. Och det är inte konstigt. Men samtidigt så är det här en underbar resa hon ger sig in på och jag är säker på att hon kommer att älska det här barnet och ta hand om det ovillkorslöst.

Du klarade ju av det eller hur? Som förgående talare sa, så handlar det faktiskt om mognad..INTE om ålder. Det är den största feltolkningen av unga mammor idag.

DU kunde liak gärna ha varit världens sämsta om du fick barn vid 30-års ålder. Och hon den bästa när hon nu får barn vid 17-års ålder.

Mari43 skrev 2008-03-18 19:31:05 följande:
    Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!
  • små fötter

Grattis! Du ska få bli mormor till ett underbart, nytt, litet liv!

Det förvånar mig att ingen har grattat tidigare.

Två i min mage (v29), tre i himlen
  • Bevabus

för att det sista TS verkar vilja ha nu är ett Grattis...ingen har väl vågat..
    små fötter skrev 2008-03-18 20:59:33 följande:

Grattis! Du ska få bli mormor till ett underbart, nytt, litet liv! Det förvånar mig att ingen har grattat tidigare.
  • Madelaiine
    Svar på #30
    Att du inte får gå på systemet beror på att din kropp inte anses färdig utvecklad för alkohol intag och för att det är större risk att du köper alkohol åt dina yngre vänner.
    Att inte får komma in på krogen är samma sak din kropp är inte färdig utvecklad helt enkelt.
    Och att du inte har rösträtt är för att de flesta i den unga åldern struntar fullständigt i politik och röster i så fall bara på något eller så struntar dom i att rösta. Du har faktiskt fel där allt det handlar inte om mognad. Det kan vara någon i 30-års ålder som är precis lika omogen men man är tvungen att sätta en ungefärlig gräns då medelvärdet utav alla människor är mogna nog att göra det och har en kropp som klarar det.
    Men det betyder INTE att det är lika för alla.
    Nej, precis som någon som är 30+ vet din dotter kanske inte alltid vad som är rätt och fel. Men det vet ingen i en del tillfällen. Underskatta henne inte.

Jag kan säga att jag var PRECIS som din dotter. Jag trottsade mina föräldrar, lyssnade inte på dom, behövde inte deras råd och inget utav det. Men det gjorde inte att jag inte kunde förändras. Jag bor nu ensam och har gjort det i mer än ett år med min pojkvän och har blivit mycket mognare och helt annorlunda som person.

Så där har du fel, vi är lika bra som de "äldre" mammorna. Jag jobbar med små barn och jag byter blöja precis lika bra som deras föräldrar och klarar allt minst lika bra och en del saker till och med bättre.

Så den här gången har du faktiskt fel. Vilket många föräldrar ALDRIG skulle våga erkänna heller.
  • marina81

Jag blev gravid vid 17. födde vid 18. Har sedan dess skaffat utbildning och jobb. Var väldigt jobbig mot min familj innan jag fick barnet, men mognade enormt med ansvaret. Det var precis vad jag velat ha och vad jag behövde för att bli en vuxen människa! Stötta din dotter och du ska se att det kommer gå bra.

• Bevabus

Grejen är ju den också att, man kanske inte visar sin bästa sida för föräldrarna?
    Jag menar....jag är faktiskt en väldigt bråkig tonåring hemma. Jag hatar min mamma och kommer inte alls överens mde henne och då och då tryter det i mitt och pappas förhållande också.

Men mina föräldrar VET att jag är en ansvarfull tjej och att jag lätt skulle kunna ta hand om ett barn om jag fick ett.

Du kanske bara inte har fått se den sidan hos din dotter ännu?

DU säger ju själv att hon har mognat sen hon flyttade hemifrån!

Själv LÄNGTAR jag som tusan till dagen då jag flyttar till egen lägenhet för då kan jag vara mitt vanliga, glada Jag. Det finns för mycket dålig historia mellan mig och mamma så jag kan inte ens föra ett normalt samtal med henne. Jag är bara skitsur hela tiden här hemma!!
    Jag är säker på att din dotter känner en enorm frihet av att bo utan dig nu. Ibland är det faktiskt bäst på det sättet.

Jag akn fortfarande inte fatta varför du misstror att hon kommer bli en bra mamma när du säger att hon har förändrats! Har du INGET BRA skäl till att hon inte kan bli mamma så tycker jag du kan vara tyst och bara vara där för din dotter.

Svar på tråden min 17-åring är gravid!