• Mari43

min 17-åring är gravid!

Min 17-åriga dotter är gravid och hon vill behålla barnet. Hon valde att flytta med sin pojkvän till en annan ort och gå i skola där. Hon har bråkat och varit ohyfsad mot oss här hemma och är väldigt omogen. Vi tyckte att hon kanske skulle mogna på egen hand när hon fick styra och ställa sitt eget hushåll. Hon har bott där i ca 3 veckor och nu säger hon att hon är gravid, vad ska man som förälder göra??? Hon är minderårig vilket betyder att det fortfarande är vi som bestämmer över henne men nu när hon är gravid så kan vi ju inte göra mycket, eller hur? Konstigt egentligen, man bestämmer över dom men f**n inte när det gäller graviditet i tidig ålder! Hur ska man göra?

• Svar på tråden min 17-åring är gravid!
  • Mari43

LPJ Det var bra hehehehe, ska nog prova det där. TACK!

• Bevabus

öhh!?...men hon VILL ju behålla barnet och har mognat säger du ju själv!! Ska du helt plötsligt inte stötta hennes åsikt längre som du har sagt att du kommer göra??? om jag förstod dett ainlägg rätt så ska du köra omvänd psykologi på henne för att få henne att göra abort för att DU vill det. Alltså lura in henne i din fälla. Något som hon troligen kommer bli väldigt ledsen över sedan, eftersom att hon faktiskt VILL ha barnet. fan va taskigt...

Mari43 skrev 2008-03-18 16:05:14 följande:
    LPJ Det var bra hehehehe, ska nog prova det där. TACK!
  • Gumsan07

Jag fick själv barn vid 16-års ålder men hade inga föräldrar som ställde upp för mig (mamma alkoholist och pappan inte närvarande). Mitt enda riktiga råd är att STÄLL UPP FÖR HENNE. Vill hon behålla barnet så är det ju hennes val, ni kan ju informera henne om vad det innebär men antagligen kommer hon inte att ta in det, det gjorde inte jag...Ge henne er kärlek och bara finns där för henne. Fråga gärna om det är något mer du undrar över.

• m00nfl0wer

Hur man ska göra? Har hon redan bestämt sig så kan du inte göra annat än att finnas där för henne!

Oavsett vem det gäller så kan man säga ifrån om någon är ohyfsad och bråkar? Mer än så kan man väl inte göra.

• abnocto

Jag kommer nog också hissa flaggan när dottern flyttar hemifrån men det innebär, som du säger, inte att man inte älskar dem mindre. Man hoppas nog att de ska mogna mer när de inte har mammas tjat hela tiden (som är såååå dum i huvudet...)
    Och har hon verkligen bestämt sig? Kanske behöver hon stöttning i att ta beslut, det är nog där du måste kolla läget först. Efter det är det bara att acceptera och få dem att förstå konsekvenserna. För barn är inte små, gulliga och luktar gott i evighet. Förr trodde jag att alla som fick pojkar fick det för man gjort något dumt i livet innan, nu när jag har en tonårsdotter tror jag att det är vi som ska straffas för något som hänt tidigare
    Man kommer få stå ut med mycket, tydligen även när de flyttat hemifrån ,-)

• Aleksi

Jag var 17, bodde i Finland, flyttade till Sverige när jag blev gravid och här är jag nu. Tack o lov stöttade min familj mig (lite iaf).

• Zharlotte

Svårt att säga hur någon annan skall göra. Vad jag har erfarenhet av så är det egentligen inte så stor skillnad på om man är 17 eller 23 (OBS, detta är min erfarenhet). Hade en klasskamrat som blev gravid vid 22, hon är idag runt 30 men beter sig fruktansvärt barnslit åt, man får nästan en känsla av att hon tycker att hennes barn förstört hennes liv. Hon festar hela tiden och "bökar" runt, och när hon skall ha sin son så bara gnäller hon.
    Har många bekanta unga föräldrar som vuxit till sig enormt under och efter graviditeten, yngre och i samma ålder som min "omogna klasskamrat". Så jag tror det är så helt upp till personen ifråga hur man växer till sig och mognar.

Är du helt säker på att din dotter är gravid så, eller kan det vara något hon påstår för att försöka visa sig självständig?

• Emelisch

Jag är 17 och gravid, ska få min lill* i början av juni.
    Jag går fortfarande i skolan och allt funkar jättebra. Jag har bra kontakt med kompisar, mycket pga att man har internet..
    Visst är det verkligen inte samma sak som förut att man är ute lika mycket och träffar kompisar osådär, men det är sådant man får ta, man orkar inte lika mycket nu som förut. Men jag har iaf fullt stöd från mina föräldrar, de var väldigt emot det ibörjan mest pga att jag just börjat en ny klass och ny skola och ny linje som jag verkligen trivs på, men sedan när allt sådant fixade sig när jag tog reda på hur jag kunde göra osådär så smälte det.. Nu är de bara glada för min skull och tycker det ska bli kul. Jag ska vara mammaledig i ett år sedan gå tillbaka till skolan och gå klart.. Är däremot inte tillsammans med pappan tillbarnet men han tar sitt ansvar osv,, och jag bort fortfarande hemma och kommer göra det sedan också. Har stort hus och även stort rum med egen toalett osv då det är inga problem varken för mig eller för min mamma eller resten av familjen..
    Stötta din dotter i vilket beslut hon än tar. Tro mig du kommer bara må gott sedan av att se magen växa och bebis sparka och se de lilla pyret på ul, min mamma följde med mig på ul och det kändes jätteskönt :)

• Mari43

Zharlotte! Ja du kan ha rätt i det du säger att åldern inte spelar så stor roll, man kan vara väldigt barnslig vid 30 och många mognar nog när dom fått barn i tidig ålder. Och jaa hon är gravid, hon har tagit "egen" g-test och varit hos banrmorska som har konstaterat att hon är i sjätte veckan!

• Mari43

Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!

Svar på tråden min 17-åring är gravid!