• Dott

Barn som går påskkärring...

Överväger starkt o inte va hemma på skärtorsdag för o slippa alla barn som kommer att ringa på o ge egna kort eller nåt .,... Gillar INTE påskkärringar....sorry om nån tar illa upp, men det är så jag känner...Är jag helt ensam om det?
    Ja jag har egna barn som inte kommer o va påskkärring...
    Jag var inte heller det när jag var liten, gillar inte o "tigga"...

• Svar på tråden Barn som går påskkärring...
  • Tjofsen
    TyskMamma: Ja, vissa barn lägger ner möda och besvär och går till dem de känner för att "önska glad påsk" med lite känsla och mening. Medan vissa uppenbarligen är ute efter pengar...tyvärr. De har slarvat ner några gula prickar på ett papper och skrivit glad påsk, blir sura för att de får några kolor och säger fräckt: Hos de flesta får vi pengar.

Jag blir inte sur på ungarna - jag blir sur på föräldrarna som tillåter detta
  • logg81

Jag tycker lite synd om de barn som ev kommer ringa på här. Jag öppnar inte. Jag har en stor hund som med ganska stor säkerhet kommer springa äver dom så för allas skull öppnar jag inte.
    Jag instämmer med tiggerierna men o andra sidan är det Sveriges "halloween" så varför inte låta barnen gå runt.... Det är ju ändå bara barn o man har ju en valmöjlighet om man vill öppna eller inte...

(Känner att jag kanske upprepade mej men det får ni ta )

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • mamma2004
    Miss Skellington skrev 2008-03-19 12:12:57 följande:
    Jag är uppvuxen med traditionen att skicka påskbrev. Alltså: man målar ett (ev. förtryckt) A4 med påskmotiv, viker ihop det och fyller det med godis. Detta kastar man sedan in genom dörren hos sina kompisar och släktingar samtidigt som man skriker "Glad Påsk!" Helst ska man vara utklädd till påskkärring och så ska man smyga upp till dörren och springa fort därifrån så ingen hinner se vem det var. Detta fenomen utspelade sig på påskafton. Mycket trevligare än tiggeri, i mina ögon
    Låter som att vi är uppvuxna i samma del av aSverige .
    Fast jag måste erkänna att när jag var liten så väntade man på att få ett brev tillbaka . Fast vi visste ju att man skulle springa därifrån... Men vi gick bara till kompisar iofs också...
    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • blommanigbg

Vi tiggde inte när vi var små.. Vivar utklädda, bjöd på påskgodis, hade ritat små teckningar och önskade glad påsk.. Sedan om vi fick en liten peng eller godis av någon snäll granne, så var det bara bonus.. Men själva tiggeriet fanns inte i våra tankar när jag växte upp.. Ungarna har väl blandat ihop det med halloween. Det är föräldrarnas sak att lära barnen vad påskkärringar och påskgubbar gör.

• kidA

jag o mina kompisar gick runt. det är ju tradition.
    aldrig att jag mötts av några sura miner.

o min 7åring går påskkärring.
    varför inte liksom?
    gå runt med påskkort o önska glad påsk är väl trevligt?

• septbebis
    Tjofsen skrev 2008-03-19 15:35:45 följande:
    Snart får man ha en  hel lista på vilka man inte vill ska ringa på -Påskkärringar-Dörrförsäljare-Tidningsbud-Halloweentiggare
    Glöm inte Jehovas.
  • ellam71
    TyskMamma skrev 2008-03-19 17:15:30 följande:
    åh nej! Familjelivs gnällkärringar har slagit till igen. Verkligen synd att ni tycker så om barn som tycker att det är roligt att klä ut sig och få godis. Det är ju klart att ungarna inte ska bli sura om de inte får nåt men det är väl inte så jävla farligt? Då får de leva med det. Det finns väl ingen anledning till varför vuxna ska sitta här och gnälla över traditionen? Var ni inlåsta under påsken när ni var små eller? Och sitter ni också och jämrar er över hur otacksamma ungjävlarna är som förväntar sig julklappar på julafton eller kanske till och med presenter på föedelsedagen? Nej Gud bevars dessa otacksamma ungar, eller vaddå? Det är vidrigt att se att vuxna människor kan vara så bittra. Ta lite lyckopiller så att ni ser saken med andra ögon eller somsag lås in er så slipper ni. Fy fan!

Av dina ord att döma så verkar det vara du som är en gnällkärring.. du gnäller ju..

Jag tycker inte ungar ska gå runt o tigga vare sig pengar eller godis! De kan gå till släkten i så fall.

Skulle någon ANNANS barn förvänta sig julklappar och födelsedagspresenter av mig så kan du hoppa upp o sätta dig på att jag skulle bli ilsken!!!! För det är ju det det handlar om nu. Ungar som går till folk de inte KÄNNER!!!

Tror inte jag ändrar inställning efter lite lyckopiller, men man kan ju alltid prova... skickar du lite av dina, tack!?
  • ellam71

vad lustigt det blev... hmm.. så här skrev jag:

Av dina ord att döma så verkar det vara du som är en gnällkärring.. du gnäller ju..

Jag tycker inte ungar ska gå runt o tigga vare sig pengar eller godis! De kan gå till släkten i så fall.

Skulle någon ANNANS barn förvänta sig julklappar och födelsedagspresenter av mig så kan du hoppa upp o sätta dig på att jag skulle bli ilsken!!!! För det är ju det det handlar om nu. Ungar som går till folk de inte KÄNNER!!!

Tror inte jag ändrar inställning efter lite lyckopiller, men man kan ju alltid prova... skickar du lite av dina, tack!?

• korven72

men... om jag nu skickar iväg honom som en liten påskgubbe till mina rara grannar så är det ju för att sprida lite glädje genom att ge bort en liten påskhälsning. Sonen är 3,5 år så om jag inte säger att han ska få godis så förväntar han sig ju inte heller det.

Vem tackar nej till lite glädje liksom? =)

• blommanigbg

Surpuppor är vad ni är... Som inte tål när ett litet sött barn önskar glad påsk..

Svar på tråden Barn som går påskkärring...