• Dott

Barn som går påskkärring...

Överväger starkt o inte va hemma på skärtorsdag för o slippa alla barn som kommer att ringa på o ge egna kort eller nåt .,... Gillar INTE påskkärringar....sorry om nån tar illa upp, men det är så jag känner...Är jag helt ensam om det?
    Ja jag har egna barn som inte kommer o va påskkärring...
    Jag var inte heller det när jag var liten, gillar inte o "tigga"...

• Svar på tråden Barn som går påskkärring...
  • vrodlok

Jag brukar snarare bli besviken om det inte kommer några påskkärringar och ringer på. Tycker bara det är trevligt. Hör liksom påsken till.

• LillaLinan

Här kastar vi påskbrev till dom vi känner på påskafton Minns dock när jag bodde på annat ort så kom det små barn å gick med påskbrev de gjort å diggde godis. Tyckte det va gulligt

Min flicka är för liten så vi ska nog bara ge påskägg till nära å kära

• ellam71

Fru Indosaurie skrev 2008-03-19 20:21:57 följande:

haha! idag ringde två st flickor på dörren, i handen hade dom en korg. Inga kort, ingen utklädnad, bara en tom korg. Som vanligt när det är påsk.. ett år var det ett barn som frågade om vi var fattiga skandal
    samma är det hos oss... i bästa fall en tom korg.. oftast ingenting.. ingen utklädning elle rnåt.. de bara står utanför dörren o säger inget... väntar bara på att få något. Inte är det några söta 3-åringar heller... utan typ 10-12 åringar.. jag kallar det dålig uppfostran.
  • Veladis

När jag var liten var vi 6-7 barn i vår lilla by som alltid gick varje år. I säkert en månad innan målade vi påskkort  i mängder (alltid egna) och på skärtorsdagen klädde vi ut oss enligt konstens alla regler. Vi tågade iväg och hade alltid jättekul. Lite Barnen i Bullerbyn sådär, vi lekte längs vägen att vi var riktiga häxor eller att det var förr i tiden och vi var fattiga barn, eller så lekte vi just Bullerbyn.

Slingan runt i byn är väl 3-4 km totalt, och ganska glest mellan husen. Vi knackade på, önskade glad påsk och delade ut våra påskkort (jag sparade alltid det finaste till min favorittant Dagny). Oftast fick vi något tillbaka, en peng, lite godis eller en apelsin, men vi förväntade oss inget, krävde inget och var glada bara över det roliga i att gå runt den där påskkäringsturen. En del låtsades överraskade, men plockade sedan fram små godisknyten med våra namn på  :D

Jag vill gärna att mina barn ska kunna få ha lika kul och mysigt på påsken. Jag vill gärna också bidra till att andra barn som kommer hit och knackar på, får en glad påskhälsning med sig och kanske lite gott av något slag...

Däremot tycker jag...
    ...att man faktiskt ska klä ut sig (det är ju halva nöjet!)
    ...att man ska gå om man kan (alternativt åka kvast), inte bli runtskjutsad i bil av pur lathet...
    ... Att man alltid först och främst ska GE något när man går påskkäring, och inte kräva eller ens alltid förvänta sig att få något...

• ming

Och sen klagar folk när inte Sverige bevarar sina traditioner. *suck*

Jag håller för övrigt med Bonanza, värsta Joakim von Anka.

• Trynträ

Man kan ju alltid låta bli att öppna och käka upp godiset själv så slipper man få en hög med målarboksbilder som ändå hamnar i pappersinsamlingen.

• Lurvenpajsaren

Jag öppnar helt enkelt inte. Mitt godis är mitt, moahahahaa!

• negro

Ge helt enkelt fan i att öppna dörren, hur svårt kan det vara på en skala?

• Trynträ

Jag tror tyvärr att många barn går just runt och tigger. När man var påskkärring själv så nog förväntade man sig att man skulle få nåt. Annars hade det blivit rätt snopet.

Förra året ringde det på och utanför stod två småtjejer (veckan efter påsk) utan att ha klätt ut sig och frågade "Har du godis?". Jag sa helt enkelt att nej det har jag inte för det har jag ätit upp själv. Sen sa jag hej då. Riktiga tiggarfasoner.

Andra år har de delat ut bilder från målarböcker som de färglagt litegrann.

• Farth Vader

Jag älskar när det kommer påskkärringar till oss och skulle bli väldigt besviken om ingen ringer på dörren i år.

Jag har aldrig varit med om att det står ungdomar utanför dörren och håller fram en korg och kräver godis. I så fall skulle jag då få mej ett gott skratt .

Dom som kommer hit är utklädda småttingar som delar ut teckningar eller målade påskägg. Givetvis får dom godis.

Min dotter som är sex år ska klä ut sej och gå runt till släktingar. Det brukar vara synnerligen uppskattat, särskilt av äldre människor.

Svar på tråden Barn som går påskkärring...