När jag var liten var vi 6-7 barn i vår lilla by som alltid gick varje år. I säkert en månad innan målade vi påskkort i mängder (alltid egna) och på skärtorsdagen klädde vi ut oss enligt konstens alla regler. Vi tågade iväg och hade alltid jättekul. Lite Barnen i Bullerbyn sådär, vi lekte längs vägen att vi var riktiga häxor eller att det var förr i tiden och vi var fattiga barn, eller så lekte vi just Bullerbyn.
Slingan runt i byn är väl 3-4 km totalt, och ganska glest mellan husen. Vi knackade på, önskade glad påsk och delade ut våra påskkort (jag sparade alltid det finaste till min favorittant Dagny). Oftast fick vi något tillbaka, en peng, lite godis eller en apelsin, men vi förväntade oss inget, krävde inget och var glada bara över det roliga i att gå runt den där påskkäringsturen. En del låtsades överraskade, men plockade sedan fram små godisknyten med våra namn på :D
Jag vill gärna att mina barn ska kunna få ha lika kul och mysigt på påsken. Jag vill gärna också bidra till att andra barn som kommer hit och knackar på, får en glad påskhälsning med sig och kanske lite gott av något slag...
Däremot tycker jag...
...att man faktiskt ska klä ut sig (det är ju halva nöjet!)
...att man ska gå om man kan (alternativt åka kvast), inte bli runtskjutsad i bil av pur lathet...
... Att man alltid först och främst ska GE något när man går påskkäring, och inte kräva eller ens alltid förvänta sig att få något...