• Gullfina

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

Bilden “http://www.familjeliv.se/hem/gullfina/gallery/php5bhwpp.png” kan inte visas, då den innehåller fel.

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16212162.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m19231957.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16068674.html
    familjeliv.se/Forum-5-87/m22326369.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25737733.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28534837.html

Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m28470925.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 10:08
    Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning Del 7

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m31610728.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-17 07:57
    Bloggtråd för "Vita Hem" & "Shabby Chic" :
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 09:53
    Det finns också numera två internetshoppingtrådar...
    En utländsk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33152208.html
    och en svensk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33151796.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-06 21:41
    Internetshopping Sverige A-K
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351080.html

Internetshopping Sverige L-Z
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351227.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.
  • tjenixen

Fiskar tips från er gurus ang dotterns rum så jag har fotat med:)

Nu har jag fotat 6åriga dotterns rum. Och som sagt, ignorera tapet och garderober. Garderob ska hon få en stor alt två mindre vita och vi funderar på om de ska stå bakom dörren istället?? Tapet ska bli någon neutral som hon kan byta textilier etc till lättare. Favortifärgen nu är som synes röd:) T o m kläderna som hänger på knoppbrädan är röda överlag som ni ser:) Möblerna är i alla fall vita:) Tak och golv ska bytas sen med, blir vitt i taket och något laminat på golvet kanske.
    Men som sagt nu till möblering och tanke med möbler och vad hon kan tänkas behöva/avvara för att få lekplats och att det inte ska se så trångt ut.

Sett från dörren åt vänster
    Här står jag i dörren in till rummet och fotar åt vänster.

Sett från dörren åt höger
    Här fotar jag från dörren åt högra hållet.

Från fönstret och mot dörren
    Från fönstret och snett mot dörren (där vi ev tänkt ställa framtida garderober)

Sett från sängen mot garderoben och dörren
    Här sitter jag i sängen och fotar mot dörren/garderoberna.

Den ena garderoben rymmer här alla kläder och den andra rymmer dockor, mjukdjur, spel/pussel, dockservis, vävstol, och lite blandad kompott. (vuxenspel på övre hyllan med)
    Sen har hon ju då fullt i expedithyllan med bratz, trollz, min lilla pony, böcker, barbie, dockmat etc
    Ändå har hon ju då inte fått mycket nya egna leksaker i och med att hon är tredje barnet och även har 3 äldre kusinbarn hon fått ärva av.

• musli

Tjenixen, vi kan lösa lite utrymmes-brist, jag köper den söta lilla soffan av er!
    Garderoberna hade jag placerat bakom dörren, det är ändå värdelös yta att möblera bakom en dörr...

Var nere i de gamla husen igen i helgen och hämtade då hem ett gammalt bord från ett av de små husen som jag tänkte kunde passa bra i Hannas lekstuga (våran gamla lill-stuga) och visst passade bordet bra där, men döm om min förvåning när jag lyfte av bords-skivan för att lyfta in i bilen och på undersidan står det skrivet "1862, den sista dagen detta år"!!!! Skit-häftigt!!! Så nu har Hanna ett gammalt gammalt bord med låda för hennes bestick och slevar och vispar i sin lekstuga!
    Funderar på att måla lite i lekstugan åt henne och hänga upp lite härliga gardiner och sånt... Får se om jag får tid och ork!

Nu är det sängdags för hårt arbetande mamman i huset, idag och imorgon är extra jobbiga dagar då jag har ansvar för både frukt&grönt och spelet.. Gissa om man sprungit benen av sig idag...? puh... hoppas jag får liiiite hjälp imorgon så jag hinner med frukten lite bättre....

Nattinatti!!!!
    *kram*

• tjenixen
    Musli: ja, egentligen har vi nog inte plats för soffan men den är ju bara sååå söt och rymmer alla serietidningar under locket med:) Och de nya garderoberna kommer nog hamna bakom dörren.
  • libero

Musli!

Har du fått jobb??
    Det har jag missat

Tjenixen!
    Den lilla soffan är ju helt underbar.
    Kul att se dig här föresten.
    Jag håller mig till 2 trådar här på FL och du är med i båda.

Hoppas att ni har det bra allihopa.

Har ni semester eller jobbar ni?

• Eddan

Hej alla! Nu är jag snart tillbaka på hemmaplan igen efter semesterresan till Frankrike. Är tillbaka i Danmark och sitter just nu i Odense. Försöker hitta adresser till ngn trevlig inredningsaffär men går bet.
     http://www.ville-kulla.dk/ tänkte jag försöka ta mig till om vi passerar när de har öppet. Vi ska sedan åka till Åsljunga i Skåne och hälsa på en golfkompis till min man innan vi fortsätter uppåt mot Gbg. Är det ngn som kan tipsa om bra affärer efter den rutten måntro? Hittills består mina inköp enbart av vin och champagne från Frankrike och en ny handväska från Tyskland. Inte den minsta lilla inredningspryl har hittat vägen till min resväska än tyvärr. Har inte läst tillbaka i tråden än men har i alla fall lyckats märka att det dykt upp en liten Ellen! Härligt! Ett stort grattis till lilltjejen

• Hjorthan
    Eddan skrev 2008-06-26 22:00:29 följande:
    Hej alla! Nu är jag snart tillbaka på hemmaplan igen efter semesterresan till Frankrike. Är tillbaka i Danmark och sitter just nu i Odense. Försöker hitta adresser till ngn trevlig inredningsaffär men går bet. www.ville-kulla.dk/ tänkte jag försöka ta mig till om vi passerar när de har öppet. Vi ska sedan åka till Åsljunga i Skåne och hälsa på en golfkompis till min man innan vi fortsätter uppåt mot Gbg. Är det ngn som kan tipsa om bra affärer efter den rutten måntro? Hittills består mina inköp enbart av vin och champagne från Frankrike och en ny handväska från Tyskland. Inte den minsta lilla inredningspryl har hittat vägen till min resväska än tyvärr. Har inte läst tillbaka i tråden än men har i alla fall lyckats märka att det dykt upp en liten Ellen! Härligt! Ett stort grattis till lilltjejen
    Har ni haft det skönt?

Om ni har lust att köra några mil sydöst om Åsljunga så har ni ju Trästället i Skyrup och Förmedlingscentralen i Tyringe att besöka. Jag ska på bägge dessa ställen på lördag och jag längtar redan!
  • tjenixen
    libero skrev 2008-06-26 21:40:21 följande:
    Musli!Har du fått jobb??Det har jag missatTjenixen!Den lilla soffan är ju helt underbar.Kul att se dig här föresten.Jag håller mig till 2 trådar här på FL och du är med i båda.Hoppas att ni har det bra allihopa.Har ni semester eller jobbar ni?
    Ja, jag huserar inte i så många trådar här heller. Jag hinner inte. Det är ett par inredning och så camping med. Kul att "ses" både här och där:)
  • Eddan

Hjorthan: Vi har haft ömsom vin och ömsom vatten . Dvs det har regnat och blåst en hel del tyvärr. Som tur är så hade vi bokat boende på ett ställe där det fanns både inomhus- och utomhusbad så vi har badat varje dag trots att vädret har svikit lite.
    Trästället har ju du med flera skrivit mkt bra om så kanske man ska flirta in sig lite med maken och försöka ta en sväng dit. Har förmedlingscentralen bara möbler eller finns det annat där också?

• umbro

Hejsan

Kikar in emellanåt,men skriver inte alltid. Hoppas att allt är bra med er alla. Jag skrev i går om att få lite tips då jag hade beslut ångest ang färgval av parasoll. De som finns på rusta, suck. Jag var där i går och jag handla och köpte men känner mig inte riktigt nöjd med vad jag köpte. Eller nöjd och nöjd jag vill ju igentligen ha lite mer i lantlig stil. Men man kanske kan få det med de jag köpt?? Irriterar mig på mina blåa fula plast ute möbler, nästa år tjejer då ska jag ha en vit trä grupp där ute och en veranda hehe

Hur får jag en vit shabbby lantlig stil till en billig peng?

Det jag nu äger är ett blått 2,80 cm bord i från jysk med stolar. Och jag har köpt ett billigt party tält med väggar till om så behövs. Jag tänkte ha nån vit duk på bordet. Och på party tältet hade jag en ide om att sätta på vit tyg som drapperi, den billigaste vita gardinen på Ikea flera sånna. Sen så har jag trätrall under bordet det ska jag måla vitt.

Har köpt en vit + röd randig matta i plast
    Har köpt en vit och röd matta med stjärnor på

En ska jag lämna tillbaka men vet inte vilken?

Som jag tänkte ha på själva gången in till party tältet.
    Har köpt röda bordsunderlägg
    Mygg ljus som är röda med vita stjärnor på.
    Vimplar som är röda med vita stjärnor på
    HA lite vaser med vackra röda rosor

Tänkte ta ut en liten bokhylla som jag hittat på loppis som jag målat vit, sen så har jag en gammal tvätt bräda jag ska ställa ut. Tycker ni att jag ska ta bort stjärnmotivs temat och ha röd vitsrandigt istället ? Eller ska jag ja rött över huvudtaget? Blä bläddrar så fint i inredningstidningarna som en dregglande hund tittar jag på alla fina ute ställen de visar VILL HA hihi. Man blir ju så inspirerad...

• umbro

Kan tillägga att jag har köpt bebis blåa fleece filtar som ska hänga på stolen. Gillar pastellfärgerna rosa , turkos oxå suck

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.