• Gullfina

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

Bilden “http://www.familjeliv.se/hem/gullfina/gallery/php5bhwpp.png” kan inte visas, då den innehåller fel.

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16212162.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m19231957.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16068674.html
    familjeliv.se/Forum-5-87/m22326369.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25737733.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28534837.html

Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m28470925.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 10:08
    Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning Del 7

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m31610728.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-17 07:57
    Bloggtråd för "Vita Hem" & "Shabby Chic" :
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 09:53
    Det finns också numera två internetshoppingtrådar...
    En utländsk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33152208.html
    och en svensk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33151796.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-06 21:41
    Internetshopping Sverige A-K
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351080.html

Internetshopping Sverige L-Z
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351227.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.
  • LCroft
    LAV0LINA skrev 2008-06-29 12:46:44 följande:
    Tänkte posta en bild på nya soffan:Det finns några till i galleriet.Om ni funderar över vattensprutan på högtalaren så är denna placerad med flit så att katten inte ska hoppa upp och välta högtalaren, vilket har hänt ett par gånger...Tror vardagsrummet måste få en mer modern touch ändå, men jag är ändå rätt nöjd. TV-bänk och högtalare ska fortfarande bytas ut och projekton ska säljas.
    Så fint det blev!

Hej förresten

Har haft semester den här veckan, men Ida har varit sjuk, UVI som vi fick reda på i tisdags så då var vi inne ett dygn på sjukhuset med henne och sen har jag hoppat  3 gånger om dagen till avdelningen och gett antibiotika i kanylen åt henne. Men nu mår hon nog bra igen, även om hon lär få äta antibiotika rätt så länge.

Det betyder att mycket av allt det jag hade tänkt göra under semestern bara rann ut i sanden, men grillkåtan fick vi ju klar. Lite här inne har jag faktiskt gjort med när vädret varit som det varit (regn och kallt).

Hoppas ni har det bra allihopa!
  • Mammatilltretroll

Om här finns någon med lite tid över skulle jag bli jätteglad för råd ang vår soffa..
    Bilder på hur trist den är idag finns i mitt galleri under mappen Vårt Hus.

Idag har vi köpt ett nytt superfint vardagsrumsbord som är större och shabby chic slitet, vitt såklart... :)

Vi har alltså två sängar som hörnsoffa men ska nu göra den vit och roligare..
    Tanken är helvita sängkappor, lite större kuddar längst bak (65x65 cm) i vitt - vad tror ni om dessa fodral till alla 8 stora ryggkuddar
    ?
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20093649

Och sen ska vi då byta ut de mindre kuddarna som är 50x50 till några andra fodral.
    Jag har kikat på lite olika på
    http://www.elsashem.se/showProducts.asp?kat=13
    http://www.nogautvalt.se/group.asp?group=4
    http://www.systerlycklig.se/

Men jag är så himla velig och dålig på att få en fin kombo av färg och mönster...
    Helst vill jag nog inte ha mer än 3 olika mönstrade kuddar (alltså två av samma mönster går bra, men inte liksom 8 olika mönstrade kuddar).

Vad tror ni kan bli bra?
    Jag vill ha era kloka råd! Vilka skulle ni kombinerat?
    Det ska alltså bli 8 stycken 50x50 kuddar..
    De svart/vit blommiga kuddarna (den som är en närbild på) kan jag tänka mig att ha kvaromden går att kombinera med andra fina?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Hjorthan
    LAV0LINA skrev 2008-06-29 12:46:44 följande:
    Tänkte posta en bild på nya soffan:Det finns några till i galleriet.Om ni funderar över vattensprutan på högtalaren så är denna placerad med flit så att katten inte ska hoppa upp och välta högtalaren, vilket har hänt ett par gånger...Tror vardagsrummet måste få en mer modern touch ändå, men jag är ändå rätt nöjd. TV-bänk och högtalare ska fortfarande bytas ut och projekton ska säljas.
    Den ser härlig ut!
  • Hjorthan
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-29 21:02:55 följande:
    Om här finns någon med lite tid över skulle jag bli jätteglad för råd ang vår soffa..Bilder på hur trist den är idag finns i mitt galleri under mappen Vårt Hus.Idag har vi köpt ett nytt superfint vardagsrumsbord som är större och shabby chic slitet, vitt såklart... :)Vi har alltså två sängar som hörnsoffa men ska nu göra den vit och roligare..Tanken är helvita sängkappor, lite större kuddar längst bak (65x65 cm) i vitt - vad tror ni om dessa fodral till alla 8 stora ryggkuddar?www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20093649Och sen ska vi då byta ut de mindre kuddarna som är 50x50 till några andra fodral.Jag har kikat på lite olika på www.elsashem.se/showProducts.asp?kat=13www.nogautvalt.se/group.asp jag är så himla velig och dålig på att få en fin kombo av färg och mönster...Helst vill jag nog inte ha mer än 3 olika mönstrade kuddar (alltså två av samma mönster går bra, men inte liksom 8 olika mönstrade kuddar). Vad tror ni kan bli bra?Jag vill ha era kloka råd! Vilka skulle ni kombinerat?Det ska alltså bli 8 stycken 50x50 kuddar..De svart/vit blommiga kuddarna (den som är en närbild på) kan jag tänka mig att ha kvaromden går att kombinera med andra fina?
    Det är svårt det där med kuddar! Jag älskar kuddar och skulle kunna ha massor, men maken och sönerna förstår inte vitsen med massa kuddar! De tycker det räcker med en att lägga huvudet mot.

Jag tycker att du har rätt i att du inte vill ha för många mönstrade kuddar, de tar ju liksom ut varandra då. Men jag hoppas du får bra förslag från de andra här i tråden som är så duktiga på att se vad som blir snyggt, för jag är inte till någon hjälp. Jag gillar de svart-vit blommiga kuddarna skarpt!
  • libero

Clara!
    Ska jag vara ärlig så är jag inte någon älskare av svart när det gäller inredning.

Jag skulle nog satsa på linnekuddar i olika beiga nyanser. Kanske någon blommig i samma stil.
    Eftersom jag inte sett rummet och soffan så är det svårt att vara smakråd.

• Mammatilltretroll

libero: Nä jag gillar inte heller helsvart, men vitt tillsammans med lite svart tycker jag om :)
    Ser du soffan i mitt galleri?

• libero
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-29 21:54:13 följande:
    libero: Nä jag gillar inte heller helsvart, men vitt tillsammans med lite svart tycker jag om :)Ser du soffan i mitt galleri?
    Nu har jag spanat på soffan.

Den kommer bli jättefin vit.

Kanske några kuddar från Green Gate blandat med vitt?
    Det finns fina vita på Ikea.
  • Mammatilltretroll

Idag har vi som sagt en mörkgrå soffa och jag tycker att ljusa fläckar ofta syns i, typ välling,smör, yogurt, glass..
    Men oftast tycker jag att de blir fläckfria efter tvätt på 40 grader i maskin..

Jag är sååå sugen på en vit soffa och la idag ett vitt överkast över soffan för att se hur det såg ut. Efter en minut var det tre fina chokladfläckar mitt på.. och jag började fundera på om vit soffa var så bra idé?

Men vitt kan man väl typ köra klorin påom inte vanlig fläckborttagning funkar?
    Och klädseln är alltså tvättbar i maskin på 40 gader..

Vad säger ni - vit soffa + småbarn - Tumme upp eller Tumme ner?

• Mammatilltretroll

libero: Ja, Green Gate har fina, men frågan är vilka jag ska köpa :)
    Alla är så fina, men man kanske inte vill blanda för många mönster?

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.