• Gullfina

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    Välkomna in!

Bilden “http://www.familjeliv.se/hem/gullfina/gallery/php5bhwpp.png” kan inte visas, då den innehåller fel.

OBS!!

Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16212162.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m19231957.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m16068674.html
    familjeliv.se/Forum-5-87/m22326369.html
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25737733.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28534837.html

Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m28470925.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 10:08
    Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning Del 7

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m31610728.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-17 07:57
    Bloggtråd för "Vita Hem" & "Shabby Chic" :
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 09:53
    Det finns också numera två internetshoppingtrådar...
    En utländsk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33152208.html
    och en svensk...
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33151796.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-06 21:41
    Internetshopping Sverige A-K
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351080.html

Internetshopping Sverige L-Z
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m33351227.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.
  • tjenixen
    sommarnatt skrev 2008-06-30 13:01:38 följande:
    Hej på er alla!Läser här nästan varje dag...och kikar i era fina bloggar.Ni har alla så fina hem, blir så avis då en annan bor i ett halvfärdigt trist tråkigt och av nån anledning nästan alltid ett stökigt hem.Kul är det i alla fall att se på alla era fina bilder..det ger mig många fina tips och idéer....och mer lust till att fixa här hemma.
    Oh, vi är flera här som lever i stökiga, halvfärdiga, renoveringstörstiga hus mm. Så man får fota lite fina vrår när man vill visa något ibland:)
  • Mammatilltretroll

Soffan INNAN påbörjan av förändring
    DSC03688.JPG

Soffan med vita överkast på..
    Tanken är att vi ska ha fler sådana där vita stora kuddar som står längst bak, men med andra överdrag.. och sen få in andra fina kuddar så att soffan blir mysig..
    soffan.JPG
    soffa.JPG

Men nu behöver jag hjälp att pimpa upp soffan..
    Ska jag lägga upp bilder på potentiella kuddar eller orkar ni gå in i mitt galleri och kika??
    http://www.familjeliv.se/hem/clara/galleri.php?cur_album=V%E5rt+hus

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Mammatilltretroll

Jag hade liten fundering på att köra med blommigt överdrag, typ detta
    överkast.jpgoch sen enfärgade kuddar till istället...?

• Arctura
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-30 16:01:05 följande:
    Jag hade liten fundering på att köra med blommigt överdrag, typ dettaoch sen enfärgade kuddar till istället...?
    Vilken söt, vart kommer den i från?
  • zandrisen

HEEEEJ!

Kikar in en snabbis mitt i semestern... Fullt ös här, även om vi faktiskt inte gör nåt speciellt än att mysa runt tillsammans hemma så hinns inte datorn med riktigt

Ang soffor, så har vi svarta skinnsoffor som jag är såååå nöjd med! Matt svart skinn, med vita kuddar i, passar skitbra hemma hos oss! Känner flera st med vita tygsoffor (mest Eketorp ) som verkligen är allt annat än vita pga småbarn, skitiga makar som sätter sig med jobbyxerna i soffan utan att tänka sig för, rödvinsspillande vänner osv. Är rätt glad att slippa tvätta överdrag hela tiden, skinnsofforna är bara att torka av!

Hur är det med alla?
    Snabbuppdatering av nån?

• Mammatilltretroll

Hej igen tråden!
    Hoppas någon orkar och vill tycka om vår soffa... :)

Nu har jag smakrådsönskan om vår hall också..
    Vi håller på att renovera lite light hemma. Hallen är nymålad i vitt. På väggen som ligger till höger sett framifrån på bilden ska en fin vit spegel 50x50 cm upp och under den en shabby vit hylla med lite värmeljus på.
    Jag var så trött på att se röran med skor och jackor så jag testade att hänga upp ett tyg på en gardinstång framför.
    Men jag kan inte bestämma mig för om det blev bra eller inte. OM det ska vara tyg så ska det bli ett annat tyg, men det kändes kanske lite väl kalt om man inte ser någonting alls?
    Eller kan man ha ett tyg hängandes bara på sidorna som en gardin?
    Vad tycker ni?
    Vad ska vi göra åt hallen? Draperi eller inte?
    Om vi inte har draperi kanske vi borde fixa nya hyllplan som går från vägg till vägg, eller funkar det med 10 cm luft på varje sida som det är nu?

DSC03692.JPG
    DSC03693.JPG

• tjenixen
    Mammatilltretroll skrev 2008-06-30 20:10:40 följande:
    Hej igen tråden!Hoppas någon orkar och vill tycka om vår soffa... :)Nu har jag smakrådsönskan om vår hall också..Vi håller på att renovera lite light hemma. Hallen är nymålad i vitt. På väggen som ligger till höger sett framifrån på bilden ska en fin vit spegel 50x50 cm upp och under den en shabby vit hylla med lite värmeljus på.Jag var så trött på att se röran med skor och jackor så jag testade att hänga upp ett tyg på en gardinstång framför. Men jag kan inte bestämma mig för om det blev bra eller inte. OM det ska vara tyg så ska det bli ett annat tyg, men det kändes kanske lite väl kalt om man inte ser någonting alls? Eller kan man ha ett tyg hängandes bara på sidorna som en gardin? Vad tycker ni?Vad ska vi göra åt hallen? Draperi eller inte?Om vi inte har draperi kanske vi borde fixa nya hyllplan som går från vägg till vägg, eller funkar det med 10 cm luft på varje sida som det är nu?
    Jag röstar på draperi men ett som är något bredare så det blir lite veckigt när man drar för och inte så stramt som på bilden. Jag skulle välja ett i vitt eller ett som  tar upp någon annan färg som ni kanske har runt omkring. Ni kan använda stång eller vajer och sen ringar eller öljetter för att få tyget att smidigt dra sig undan när man ska in i garderoben.
  • nublu

Clara: Jag köpte ett Hemnes klädskåp på Ikea där jag klämt in alla ytterkläder i den stora skåpsdelen. I den lilla delen har jag lagt plast som Ikea säljer till sina utdragbara kökslådor på hyllplanen och ställt in alla skor utom varsitt par som får stå framme. Sedan har jag en vit Leksvik krokbräda till våra jackor (en per skalle i familjen) samt ett par gamla krokar som hyser barnens jackor och skolväskor.

Ska du ha draperi så ta till ordentligt med tyg så det inte ser stramt och snålt ut. Kolla på Hemtex om de har några öljettgardiner på rea som kan passa.

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.