• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Bästa jag
    ANOF skrev 2008-04-04 13:54:28 följande:
    Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:51:35 följande:
    Vaddå källhänvisning för korrigering? Korrigering gör jag på mitt sätt om det behövs. Det är inget det finns någon källa på.
    Och det er jo just det som är problemet. Ditt sätt är olagligt.
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 13:52:24 följande:

Och ditt sett at ta hand om problemet er djurmisshandel. Du dro inn det i diskusjonen, inte jag. At du så får problemer med å forsvare dine innlegg är jo knappast mitt fel. Du kanskje skal tänke två gangar innen du skriver olaglige innlegg på et forum som följer svensk lagstiftning.
    Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.

Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
  • Pirog

Mina katter är kastrerade, de skyddar sitt revir hela tomten.

ANOF skrev 2008-04-04 13:52:00 följande:
    Problemet är ju att Ts katt är kasterad. Grannes katt kommer därför helt enkelt ta över och ha Ts tomt som sitt revir. Så att Ts katt inte kan gå ut där. Och det är naturligtvis helt fel.
  • Bästa jag
    ANOF skrev 2008-04-04 13:58:12 följande:
    Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
    Ja det er ett brott man kan bli dömd för. Vet du alvarligt talat inte det?
  • ANOF

Fragile Angel skrev 2008-04-04 13:56:00 följande:

Jag har inte sett en enda källanvisning från dig, trots att du hävdar att viltvårdare skjuter katter.
    Tror du inte att viltvårdare skjuter katter? Jag känner folk som skjuter katter.

Här är lagstödet:
    www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
  • Pirog

Lita på mig, du kan bli dömd. tyvärr är Sverige fortfarande rätt tamt när det gäller påföljderna,men det ursäktar ju inte att man gör djur illa. Vi kattägare är också för att lösa problemen, det som skiljer oss åt är att vi inte förespråkar djurplågeri.

Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
  • Fragile Angel
    Bästa jag skrev 2008-04-04 13:52:24 följande: Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
    Man kan dömas till böter och fängelse i högts två år.
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:00:13 följande:

Ja det er ett brott man kan bli dömd för. Vet du alvarligt talat inte det?
    Nej, något sådant brott finns inte. Du verkar inte vara så påläst.
  • MissKaos
    Bästa jag skrev 2008-04-04 13:52:24 följande: Att det är djurmisshandel är det DU som ANSER. Jag förespråkar sätt för Ts att lösa problemet. Ni vill inte lösa problemet, utan är endast intresserad av att låte katterna springa löst.Och sen undrar jag vad "djurmisshandel" är för något egentligen. Är det ett brott man kan bli dömd för?
    Ja, man kan bli dömd för djurmisshandel.

Katter slutar inte försvara sina revir pga kastrering.
  • ANOF
    MissKaos skrev 2008-04-04 14:02:43 följande:
    Ja, man kan bli dömd för djurmisshandel.Katter slutar inte försvara sina revir pga kastrering.
    Nej, det kan man inte. Sluta hitta på saker.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...