• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:37:35 följande:
    tycker detta är så viktigt i debatten, så jag upprepar. Först kan man inte dömas och metoden är inte djurplågeri, sen skriver du Anof såhär:"Självklart skulle man kunna bli dömd för djurplågeri om man misshandlar katten på ett utstuderat och grymt sätt med vatten. Resonemanget med vatten och regn som någon la fram är därför helt absurt och felaktigt."I REST MY CASE
    Men frågan är då VAD som är utstuderat och grymt. Enligt lagstiftningen krävs det en hel del. Ni skulle bli mörkrädda om ni insåg hur mycket man kan låte ett djur lida innan det är brottsligt.

Enligt mig är det INTE utstuderat och grymt att korrigera katten ordentligt. Det är ni som gör en egen bedömning av det, som är helt ointressant.
  • Bästa jag
    Tettan skrev 2008-04-04 14:45:18 följande:
    Bästa jag skrev 2008-04-04 14:43:51 följande:
    Samma sak där. Men varför blanda i ättika om det räcker med vatten?
    Det är inte jag som tänker dusje katten i ättika kan jag lova.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:39:16 följande:
    även om vi hänvisar till källan och dessutom tillomedd vilket kapitel i brottsbalken, så hjälper det ju inte. enligt Anof finns ju inte lagen.
    Precis. Man kan inte bli dömd för "djurmisshandel". Man blir i så fall dömd för "djurplågeri". Djurplågeri är någonting annat, om man misshandlar ett riktigt mycket kan det räknas som djurplågeri. Men att tro att det är djurmisshandel är något som liknar lagen vid den vanliga lagen om misshandel mot människor, och det stämmer inte. Det är oftast väldigt okunniga människor som ylar om djurmisshandel när det handlar om hårda tag mot djur.
  • Bästa jag
    ANOF skrev 2008-04-04 14:47:05 följande:
    Men frågan är då VAD som är utstuderat och grymt. Enligt lagstiftningen krävs det en hel del. Ni skulle bli mörkrädda om ni insåg hur mycket man kan låte ett djur lida innan det är brottsligt.Enligt mig är det INTE utstuderat och grymt att korrigera katten ordentligt. Det är ni som gör en egen bedömning av det, som är helt ointressant.
    Okay nu trillar polletten ner. Så det är bara vad du tycker som er intressant? Ja då fattar man jo mere. Varför diskutera på nätet om du anser alla innlegg som totalt ointressant? Du har en mycket konstig diskusjonsteknikk kan jag säga. Du snakker over, under och rundt dig själv. Fasinerende beteende.
  • Pirog

jepp

negro skrev 2008-04-04 14:40:42 följande:
    Har du hört uttrycket "min hem är min borg och där råder mina lagar"
  • Pirog

Vi inser det! Men det skulle ju definitivt behövas starkare skydd pga sånna som dig och dina metoder.

ANOF skrev 2008-04-04 14:44:33 följande:
    NEJ, jag säger inte att det är djurplågeri. Jag säger att allt är en bedömningssak. Och det är INTE ni som gör den bedömningen (även fast ni verkar tro det), det gör domstolarna.Och man kan tillåta sig en hel del misshandel av djuret, innan det räknas som djurplågeri rent juridiskt. Djurrättsskyddet i sverige är faktiskt mycket svagt (något som också har kritiserats av djurrättsorganisationer). Men det verkar som att ni tror att vi har ett starkt djurrättsskydd i sverige. Det har vi INTE. Ni verkar tro att det är djurplågeri så fort man bara tar tag i ett djur. Ni måste helt enkelt inse hur svagt skyddet för djuren är i sverige.
  • Pirog

Enligt mig är dina åsikter en sorglig ursäkt för en människa

ANOF skrev 2008-04-04 14:47:05 följande:
    Men frågan är då VAD som är utstuderat och grymt. Enligt lagstiftningen krävs det en hel del. Ni skulle bli mörkrädda om ni insåg hur mycket man kan låte ett djur lida innan det är brottsligt.Enligt mig är det INTE utstuderat och grymt att korrigera katten ordentligt. Det är ni som gör en egen bedömning av det, som är helt ointressant.
  • ANOF

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:47:02 följande:

Är det derfor du forespråker djurmisshandel/plageri så ofta? För at du vet at du får en lindrig straff?
    Du verkar inte riktigt förstå hur det juridiska funkar, därför förstår jag inte varför du tjatar om det hela tiden.

Djurplågeri är ett brott. Om du gör dig skyldig till brott så kommer du förmodligen att få något straff. Men för att det ska vara djurplågeri så krävs det att du misshandlar djuret ordentligt. Och detta eftersom djuren värderas så lågt i den svenska lagstiftningen.

Jag tyck inte man ska gå så långt som till djurplågeri. Men tro mig, man kan gå bra långt innan det finns någon risk för det. Att korrigera en katt räknas absolut inte dit.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:53:54 följande:
    Vi inser det! Men det skulle ju definitivt behövas starkare skydd pga sånna som dig och dina metoder.
    Men det är ju en helt annan diskussion. Här försöker vi hjälpa Ts att få bort grannkatten från sin tomt.
  • Pirog

Du har så fel, blir tokig på dig. Har mycket bra koll på v ad man får och inte får göra med djur. Min familj har haft skyddshundar länge och deras träning innefattar också miljoner olika läror. som tur är så är liknande metoder som du förespråkar olagliga(tacka gud för det), men trots det finns det sorgliga ursäkter till människor som tillämpar dem.

ANOF skrev 2008-04-04 14:50:39 följande:
    Precis. Man kan inte bli dömd för "djurmisshandel". Man blir i så fall dömd för "djurplågeri". Djurplågeri är någonting annat, om man misshandlar ett riktigt mycket kan det räknas som djurplågeri. Men att tro att det är djurmisshandel är något som liknar lagen vid den vanliga lagen om misshandel mot människor, och det stämmer inte. Det är oftast väldigt okunniga människor som ylar om djurmisshandel när det handlar om hårda tag mot djur.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...