• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • negro
    Pirog skrev 2008-04-04 14:39:16 följande:
    även om vi hänvisar till källan och dessutom tillomedd vilket kapitel i brottsbalken, så hjälper det ju inte. enligt Anof finns ju inte lagen.
    Har du hört uttrycket "min hem är min borg och där råder mina lagar"
  • Tettan

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:39:10 följande:

Den dagen du själv är en katt och ngn spruter vatten och ättika på dig så kanskje du inte tycker det känns så jävligt bra å få nesen sprayet full av ett middel som kan ta bort din naturlige duftsans, även om det er et midlertidig problem för katten så er det jo like fullt ett problem.
    Nej - jag skulle nog inte tycka om att få vatten på mig om jag var katt, men det är ju det som är poängen. Jag skulle inte gå tillbaka till platsen där det hände.
  • Pirog

Anof, det är fortfarande inte folk som opponerat sig mot vatten. Det är burarna och rejäla omgångar osv som du ´skrivit om, dels i tråden, dels i inboxarna. Fast det kanske är svårt att hålla reda på allt man skriver om det inte är genomtänkt först

• negro

Den dagen du själv är en katt och ngn spruter vatten och ättika på dig så kanskje du inte tycker det känns så jävligt bra å få nesen sprayet full av ett middel som kan ta bort din naturlige duftsans, även om det er et midlertidig problem för katten så er det jo like fullt ett problem.
    Finessen är att det hela ska vara en obehaglig upplevelse så kattskrället fattar att här ska jag inte vistas för då råkar jag illa ut.
  • Bästa jag
    ANOF skrev 2008-04-04 14:36:14 följande:
    Bästa jag skrev 2008-04-04 14:32:59 följande:
    Jaha, men som tur är så är dina önskningar helt ointressanta.
    Tror det finns mange som tycker det är mycket intressant.
    Ja rätt ut ngt dom ser frem til med glede
  • Bästa jag
    Tettan skrev 2008-04-04 14:41:05 följande:
    Nej - jag skulle nog inte tycka om att få vatten på mig om jag var katt, men det är ju det som är poängen. Jag skulle inte gå tillbaka till platsen där det hände.
    Ponera at mitt innlegg handler om vatten blandet med ättika.
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 14:35:37 följande:
    Där erkänner du själv att din metod är djurplågeri. Det är utstuderat och planerat att fånga in en katt i en bur och sen utsätta den för vattentortyr utan att den kan fly. Hur ska du krångla dig ur ditt eget citat nudå?
    NEJ, jag säger inte att det är djurplågeri. Jag säger att allt är en bedömningssak. Och det är INTE ni som gör den bedömningen (även fast ni verkar tro det), det gör domstolarna.

Och man kan tillåta sig en hel del misshandel av djuret, innan det räknas som djurplågeri rent juridiskt. Djurrättsskyddet i sverige är faktiskt mycket svagt (något som också har kritiserats av djurrättsorganisationer). Men det verkar som att ni tror att vi har ett starkt djurrättsskydd i sverige. Det har vi INTE. Ni verkar tro att det är djurplågeri så fort man bara tar tag i ett djur. Ni måste helt enkelt inse hur svagt skyddet för djuren är i sverige.
  • Tettan

Bästa jag skrev 2008-04-04 14:43:51 följande:

Ponera at mitt innlegg handler om vatten blandet med ättika.
    Samma sak där. Men varför blanda i ättika om det räcker med vatten?
  • negro
    Tettan skrev 2008-04-04 14:45:18 följande:
    Bästa jag skrev 2008-04-04 14:43:51 följande:Samma sak där. Men varför blanda i ättika om det räcker med vatten?
    Det ger mer effekt, vatten i sig är inte direkt obehagligt men tillsätter man lite lämpliga saker i det så kommer effekten bli större
  • Bästa jag
    ANOF skrev 2008-04-04 14:44:33 följande:
    NEJ, jag säger inte att det är djurplågeri. Jag säger att allt är en bedömningssak. Och det är INTE ni som gör den bedömningen (även fast ni verkar tro det), det gör domstolarna.Och man kan tillåta sig en hel del misshandel av djuret, innan det räknas som djurplågeri rent juridiskt. Djurrättsskyddet i sverige är faktiskt mycket svagt (något som också har kritiserats av djurrättsorganisationer). Men det verkar som att ni tror att vi har ett starkt djurrättsskydd i sverige. Det har vi INTE. Ni verkar tro att det är djurplågeri så fort man bara tar tag i ett djur. Ni måste helt enkelt inse hur svagt skyddet för djuren är i sverige.
    Är det derfor du forespråker djurmisshandel/plageri så ofta? För at du vet at du får en lindrig straff?
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...