• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Mary Lo
    santos deluxe skrev 2008-04-15 15:19:46 följande:
    Så kanske det var, kem kastrering..Men jag är för en lobotomering. Dom får behålla "livet" men får inte leva det helt ut, det blir deras straff.
    Även här slår det ju fel: oskyldiga skulle då lobotomeras. 
    Mucósus orificium.
  • Sparkling Dragonfly

Jag tycker att det ar sa enkelt att om lagen ar emot mord sa finns det inget skal for vara det ska vara ok for regeringen att morda heller.

• stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 15:10:40 följande:
    ja..för jag tror risken är minemal för det.
    Så i jämförelse till att samma behandlade dömda mördare gör ett nytt mord så tycker jag det är värt den lilla % som det kan fela..dock är det självklart fördjäkligt att inte allt kan vara perfekt
    det är en ära att ha barn!
  • stjärnströssel
    Maggis skrev 2008-04-15 15:11:47 följande:
    Nej, jag anser inte att vi får "ta" det. Ändamålet helgar inte medlen.Och det är tydligt att du inte förstår mig eftersom min diskussion ligger på ett betydligt mer abstrakt plan än din. Du vill göra dig av med oönskade element på ett slutgiltigt sätt; jag talar om vad som riskerar hända i ett samhälle och hur det påverkar människovärdet att ha eliminering på straffskalan.Jag kan bara peka mot Iran, Kina och diverse andra länder där dödsstraff praktiseras. Ta en titt på hur de mänskliga rättigheterna kränks där, vilka som avrättas och hur och dessutom hur befolkningen (bortsett från ett fåtal) lever. Så kanske du förstår mitt resonemang bättre.
    jo..men dom över driver..dom avrättar folk för skattebrott osv...
  • stjärnströssel
    Birgitta2 skrev 2008-04-15 14:01:58 följande:
    Det betyder inte att man är sjuk om man begår grova våldsbrott. Däremot kan det betyda en svårt störd personlighet. Och det är inte en psykisk sjukdom som går att bota. Dessa människor måste bort från samhället. Och dessa människor kan verkligen inte få nån hjälp eftersom ens personlighet är så djupt rotad. Det är inte en läggning, inte en diagnos, inte nånting. bara en stört människa. Och vad gör vi med dom? Jo: samhället låser in dom några år och hoppas att de inte skall begå brott om några år. Men så funkar det ju inte. Tyvärr.
    håller med.
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 15:27:54 följande:
    ja..för jag tror risken är minemal för det.Så i jämförelse till att samma behandlade dömda mördare gör ett nytt mord så tycker jag det är värt den lilla % som det kan fela..dock är det självklart fördjäkligt att inte allt kan vara perfekt
    Risken är inte minimal, den är ganska överhängande - om man tittar på de länder som faktiskt har dödsstraff idag. 
    Den "lilla % som skulle fela" är ett oskyldigt människoliv. 
    Och ja, du har helt rätt i att dödsstraff inte kan vara perfekt. En av de absolut starkaste argumenten för att inte ägna sig åt det.
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-15 15:33:19 följande:
    men är vård perfekt då?finns det inte risk för att mord begås trotts behandling o frisläppt?
    vad är värst??
    o i sverge är det inte många % som är dömda o oskyldiga!
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-15 15:37:29 följande:
    men är vård perfekt då?finns det inte risk för att mord begås trotts behandling o frisläppt?vad är värst??o i sverge är det inte många % som är dömda o oskyldiga!
    Intressant det vore att få en källa till detta: att i Sverige är det inte många procent som är oskyldigt dömda.
    Nej vård är inte perfekt. Men som sagt: vore det inte enklare att jobba för hårdare straff/bättre vård än att införa/plädera för dödsstraff? 
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel

Har man erkänt som i detta fallet som med Engla så vad är det som stoppar en att tro på honom o inte andvända dödsstraff på en sådan "människa"??
    nä..för mig är risken med vård dvs= nytt mord vid frisläppandet betydligt mera överhängande o att bara vetskapen av att han lever o äter gör mig illamående..finns alkisar som har det värre än denne mördare i dag!

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...