• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:09:39 följande:
    Du förstod nog inte riktigt vad hon menade...
    Menade hon inte att läkaren menade att om man slutar röka så kan man bli stressad och det är inte bra för barnet?
  • annbom

Konstigt att de inte tycker att man ska sluta röka om man är i en deppression då. De tycker att man ska fortsätta att röka just för dess LUGNANDE effekt. Jag undrar vart du får allt ditt ifrån. Du vill ha källor till det andra säger, men ger inga till ditt eget. Sedan så är det ju inte det här tråden handlar om eller hur?

Vroooooom skrev 2008-04-15 17:00:25 följande:
    Rökning orsakar stress så den läkaren hade nog inte arbetat speciellt hårt för sin läkarlicens
  • Miiikaela

Jag lyckades inte sluta röka när jag var gravid,
    men jag drog ner med ciggaretter som fan.
    Höll mig med 1-3 cigg om dagen, ibland ingen alls. (ibland blev det lite mer också)
    Det var dumt av mig, men Liam har inte tagit någon skada av de alls varken under graviditeten eller IRL.
    Han är inte alls gnällig eller skrikig.
    Lycka till med att sluta eller dra ner om du försöker :)
    Det är juh som sagt ett jätte svårt beroende :(

• Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:11:37 följande:
    Menade hon inte att läkaren menade att om man slutar röka så kan man bli stressad och det är inte bra för barnet?
    Hon menade att läkaren sa att hon skulle TRAPPA ner innan hon slutade helt för om barnet/fostret är nikotinberoende så kan det medföra komplikationer om man bara slutar rakt av.
  • Miiikaela

Sen är det juh så också att
    mår mamman bra så mår barnet bra.
    Slutar man röka mår man juh inte bra.

• Spicy woman

Vad många moralisar det är. Fast det stod inga moralisar tack.

• Snusslan

Spicy woman skrev 2008-04-15 17:15:26 följande:

Vad många moralisar det är. Fast det stod inga moralisar tack.
    Brukar vara så :)
    Dom kan inte riktigt hålla sig borta.
  • Spicy woman

Ja det verkar så.
    Jag rökte själv under hela graviditeten. Kunde inte sluta för det gick inte. För jag fick inte använda nikotinmedel som plåster. För det var farligare än cigg.
    Min son föddes friskt förutom att han föddes med hjärtfel. Som inte berodde på att jag rökte.

Men nu har jag inte rökt och det beror på att nu får jag använda nikotinplåster.

• Vroooooom
    annbom skrev 2008-04-15 17:12:17 följande:
    Konstigt att de inte tycker att man ska sluta röka om man är i en deppression då. De tycker att man ska fortsätta att röka just för dess LUGNANDE effekt. Jag undrar vart du får allt ditt ifrån. Du vill ha källor till det andra säger, men ger inga till ditt eget. Sedan så är det ju inte det här tråden handlar om eller hur?
    Har jag bett om källor? Men okej, här kommer lite källor

"Många känner inte till att rökning ökar både stress och psykisk ohälsa."
    www.barbroivarsson.se/omraden/rokningstress.html

"Nikotin påverkar stresshormonerna adrenalin och noradrenalin som höjer blodtrycket och ökar pulsen. När man röker stiger blodtrycket direkt under de första minuterna."
    http://www.mediahuset.se/blodtrycket/2007/BLO%202_07.pdf

"Nikotinet drar samman blodkärlen det leder till att blodtrycket höjs. Stresshormoner frisätts och ökar puls och blodtryck."
    rokfriungdom.hemoskola.se/tobak/tobakochidrott.php

"Orsaken är bl.a. att nikotin, som finns i all slags tobak, ökar utsöndrigen av stresshormoner, t ex adrenalin, i kroppen."
    overvikt.netdoktor.passagen.se/default.ns&strView=show&intQuestionID=43516

"Tobak innehåller centralstimulerande ämnen, även om många rökare påstår att de blir lugna av att röka. Lugnet är annars inte något som är karaktäristiskt för tobak utan det är snarare något som gör att man blir rastlös."
    web4health.info/sv/answers/add-smoking-calming.htm

"Därför luras man att tro att man blir lugn av tobak när det i själva verket bara är fråga om en dämpad oro, som ursprunligen orsakats av tobaken."
    web4health.info/sv/answers/add-smoking-calming.htm

Ska jag fortsätta?
  • Snusslan

Får jag fråga varför du lägger dig i när TS själv har skrivit att hon vill ha råd och inga moralisar här.

Varför kan du då inte respektera det?

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)