• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:28:44 följande:
    Får jag fråga varför du lägger dig i när TS själv har skrivit att hon vill ha råd och inga moralisar här.Varför kan du då inte respektera det?
    Moralisar?
    Så att komma med fakta är att vara en "moralis"?
    Och eftersom att ämnet svängde rätt tidigt i tråden så var det fritt fram att diskutera detta.

Jag har INTE lagt in någon moralisk värdering i att ni röker gravida. Det enda jag har gjort är att påpeka felaktiga påståenden.
  • Anonym (BS)
    annbom skrev 2008-04-15 17:12:17 följande:
    Konstigt att de inte tycker att man ska sluta röka om man är i en deppression då. De tycker att man ska fortsätta att röka just för dess LUGNANDE effekt. Jag undrar vart du får allt ditt ifrån. Du vill ha källor till det andra säger, men ger inga till ditt eget. Sedan så är det ju inte det här tråden handlar om eller hur?
    Rökte du under dina graviditeter?
  • Anonym

Moirae, du blev tydligen läkare nu oxå????
    Jag väljer att lita på min bästa kompis om vad läkaren sa.
    Du har väll ingen erfarenhet om foster sjukvård el liknande som en läkare har?

• Vroooooom
    Anonym skrev 2008-04-15 17:36:20 följande:
    Moirae, du blev tydligen läkare nu oxå????Jag väljer att lita på min bästa kompis om vad läkaren sa.Du har väll ingen erfarenhet om foster sjukvård el liknande som en läkare har?
    Nej, anonym jag är inte läkare. Men jag behöver inte vara en läkare för att kunna läsa forskningsrapporter om att nikotin faktiskt ökar stresshormoner i kroppen och att rökare generellt är mer stressade än icke-rökare.
  • Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:32:59 följande:
    Moralisar?Så att komma med fakta är att vara en "moralis"?Och eftersom att ämnet svängde rätt tidigt i tråden så var det fritt fram att diskutera detta.Jag har INTE lagt in någon moralisk värdering i att ni röker gravida. Det enda jag har gjort är att påpeka felaktiga påståenden.
    Ja men tror du att TS vill höra allt som är fel?
    Det enda hon ville med denna tråden var att få råd, och att få höra om hur andra lyckats sluta röka.
    Så kommer du och berättar alla fel. Hon vet ju redan om det!
    TS är ju anonym här och det är säkert för att hon skäms för att hon röker.

Du kanske tycker att detta är löjligt det jag skriver men jag anser att om man hoppar in i en tråd där ts ber om hjälp så ska man ju försöka ge tipps. Förstår inte varför alla ska börja tjaffsa med alla. (det var inte enbart riktat till dig!)
  • Vroooooom
    Snusslan skrev 2008-04-15 17:38:25 följande:
    Ja men tror du att TS vill höra allt som är fel?Det enda hon ville med denna tråden var att få råd, och att få höra om hur andra lyckats sluta röka.Så kommer du och berättar alla fel. Hon vet ju redan om det!TS är ju anonym här och det är säkert för att hon skäms för att hon röker.Du kanske tycker att detta är löjligt det jag skriver men jag anser att om man hoppar in i en tråd där ts ber om hjälp så ska man ju försöka ge tipps. Förstår inte varför alla ska börja tjaffsa med alla. (det var inte enbart riktat till dig!)
    Jag ger gärna tips till TS. Hon verkar ju vara uppriktigt ledsen över att hon röker under graviditeten. Det måste vara jätthemskt  för henne och jag tycker verkligen synd om henne.

Nu har jag inte skällt på henne en enda gång utan det jag protesterat mot är alla inlägg där man påstår att barnen är helt friska trots att man rökt. Det kan man omöjligen veta ännu och då ger man ju helt fel bild av rökning under graviditeten.

Vi måste vara medvetna om rökningens risker och vi måste vara ärliga när det gäller dom. Vi måste kräva bättre vård utav barnmorskorna, bättre information så att vi kan få hjälp att sluta röka.
  • Snusslan
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:44:22 följande:
    Jag ger gärna tips till TS. Hon verkar ju vara uppriktigt ledsen över att hon röker under graviditeten. Det måste vara jätthemskt  för henne och jag tycker verkligen synd om henne.Nu har jag inte skällt på henne en enda gång utan det jag protesterat mot är alla inlägg där man påstår att barnen är helt friska trots att man rökt. Det kan man omöjligen veta ännu och då ger man ju helt fel bild av rökning under graviditeten.Vi måste vara medvetna om rökningens risker och vi måste vara ärliga när det gäller dom. Vi måste kräva bättre vård utav barnmorskorna, bättre information så att vi kan få hjälp att sluta röka.
    Jo det kan jag hålla med om.
  • Vroooooom

Plus att vi måste rätta till fakta så att man inte har något att gömma sig bakom. Om någon påstår att stresshormoner är farligare än nikotinet och alla andra giftiga ämnen som finns i cigaretterna så tänker jag protestera, eftersom att det faktiskt är ett falskt påstående.

En rökare stoppar gärna huvudet i sanden och man försöker hitta på massa anledningar till att inte sluta röka. Om man då försöker ta bort en del av anledningarna så kanske det kan hjälpa någon att sluta.

Jag minns några utav de anledningarna jag använde för att inte sluta och det är helt galet att min läkare inte sa åt mig på skarpen när jag kom dragandes med dessa idiotiska bortförklaringar.

Det kanske är svårt att se men oftast bottnar sig mina kommentarer i omtanke. Jag kanske inte förmedlar den omtanken på bästa sätt och jag ska försöka tänka på det i framtiden.

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)