• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Mim zan

Jag är rökar och rökte genom mina två graviditeter. Tösen som är 10 var helt perfekt, inga allergier eller nåt konstigt. Har nu en 4 mån pojk som oxå han än så länge e perfekt. Han ligger tom över "normal" kurvan på tillväxten. Min mamma rökte genom sina tre graviditeter å vi blev alla friska.

Självklart tycker jag att man ska dra ner så mycket man bara kan men ibland är det helt enkelt för svårt att sluta helt. Har ju inget å göra med hur mycket man älskar sitt ofödda barn eller inte. Utan om att ciggen faktiskt mer eller mindre blir ens livsstil å den är inte så lätt att ändra på

• BLOMMA1977

hejsan!!
    jag rökte sex månader in i min första grav...drog ner till några om dagen, när jag fick veta att jag va grav...sen slutade jag utan några problem(säger inte att det är så här för alla, men för mig)...
    min son är det inget fel på, han är fem½ nu...att han är liten beror mycket på att vi båda hans föräldrar är små...han är inte mindre än alla som är hans ålder, men lite mittemllan...
    kram och lycka till

• Pappa till duo

Min mamma rökte med mig i magen (på den tiden så slapp man den här hälsohysterin) och tänka sig.
    Jag är så frisk jag kan bli, inga allergier eller några medfödda ?skador?.
    Mina båda föräldrar rökte inomhus och så fanns det alkohol och rökfyllda fester mellan varven och hör och häpna, jag överlevde och är fortfarande lika frisk som jag var innan.
    Mitt första år på jorden var jag känd som ?michelingubben? så inga låg födelsevikt där inte
    Ska man vara lite seriös så kan man ju lugnt säga att inga droger är ?rekommenderade? när man är gravid och man tar en ?risk? när man stoppar ohälsosamma saker i sig.
    MEN det är inga direkta garantier att saker och ting kommer gå åt skogen bara för att inte är hälsogurun dom nio månader (eller dom kommande 18 åren för den delen).

• Anonym

Försök i alla fall att minska intaget! Jag rökte när jag väntade min dotter (född -97) och hade hemska skuldkänslor hela tiden...Som tur är fick hon inga men av det, hon vägde 4,5 kg och har hittills inte drabbats av några allergier eller andra besvär som kan vara relaterade till rökning under graviditeten.
    Har slutat nu! Kan rekommenderas!

• Anonym (BS)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 18:01:03 följande:
    Missförstår jag dig nu?Tror du att jag skriver att man hellre ska röka istället för att sluta?
    Att du skriver att det är farligare att sluta röka pga stressen, kort och gott?!?!
  • Anonym

Hade rökt i 13 år, ca 1 paket om dagen då jag fick reda på att jag var gravid. slängde allt som hade med cigg att göra i samma sekund. Det går att sluta bara man verkligan vill. Skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag visste att jag hade skadat mitt barn bara för att jag var röksugen. Vill inte leka moraltant men jag tycker som föredetta rökare att kan man inte sluta för sitt barn skull så e man inte redo att skaffa barn.

• Anonym (rökan)

Vad tråkigt de blev med denna tråd, jag vet att det är farligt både för mig o barnet... Jag bad inte om några predikningar om vad som kan hända. Jag ville bara höra hur de gick för andra mammor som rökt eller röker. Jävla hysteri mot rökare.... blir så trött....

Har tidigare i nån tråd läst att vi som röker inte borde skaffa barn... hur hemska vi är o blaj blaj... jag undrar bara vad ni sätter era barn i för värld, där ni lär dem att man kan dömma människor hur lätt som helst.

Nä de är sorgligt att ni som inte röker tror att vi är så dumma i huvet att vi inte förstår att de är farligt

Tråden har ballat ur o jag tycker de är sorgligt att ni som bara kommer med negativitet måste lägga er i överallt! Vi som röker behöver positiv energi precis som alla andra behöver!

• C r e d o

Var själv en av de som direkt gick till angrepp mot rökande gravida då jag tyckte det var så huvudlöst och egoistiskt, har dock kommit till insikt med åren att man fungerar olika som person och jag som icke-rökare kan aldrig sätta mig in hur denna drog påverkar och dominerar människors liv. Tycker verkligen du ska försöka att åtminstone minska ditt intag, tänk på det lilla livet inom dig som inte har bett om att bli till, tänk på att det KAN uppstå följder som du med största sannolikhet skulle anklaga dig själv för. Förstår att den sämsta tiden att sluta röka på ett sätt är just när man är gravid, då hormonerna rusar och humöret inte alltid är på topp, men ändå: tänk på den lilla, lilla människan som växer i din livmoder.

Kram från en annan mamma till en blivande mamma.

Anonym (rökan) skrev 2008-04-16 11:07:03 följande:
    Vad tråkigt de blev med denna tråd, jag vet att det är farligt både för mig o barnet... Jag bad inte om några predikningar om vad som kan hända. Jag ville bara höra hur de gick för andra mammor som rökt eller röker. Jävla hysteri mot rökare.... blir så trött....Har tidigare i nån tråd läst att vi som röker inte borde skaffa barn... hur hemska vi är o blaj blaj... jag undrar bara vad ni sätter era barn i för värld, där ni lär dem att man kan dömma människor hur lätt som helst.Nä de är sorgligt att ni som inte röker tror att vi är så dumma i huvet att vi inte förstår att de är farligtTråden har ballat ur o jag tycker de är sorgligt att ni som bara kommer med negativitet måste lägga er i överallt! Vi som röker behöver positiv energi precis som alla andra behöver!
    * Även en liten stjärna lyser i mörkret... *
  • Anonym (rökbarn)

Håller med TS. Konstigt att folk inte kan hålla sig till vad TS själv i rubriken bad om.

Menar alla hälsofreaks att det bara är de som har barn eller själva är skadade pga rökning som ska få skriva i tråden (när de påstår att den är för mycket pro rökning)

TS bad om svar på hur rökningen påverkat barnen (dvs folk härs barn, eller de själva), hon ville inte ha en lunta undersökningar och moralpredikningar uppstoppat i ansiktet. Det kan ni starta en egen tråd och gräva ned er i.

Jag har aldrig rökt och jag propagerar inte för rökning, MEN jag avskyr hetsjakt på rökare med hysteriska propaganda "jordens undergång" tema.

Och som någon skrev, det är konstigt att inte ens moderatorer kan hålla sig till reglerna som är satta??

• Anonym (rökan)

Det är inte bara hormonerna som gör det svårt, jag o barnets pappa håller på att separera.

Jag tänker på mitt lilla liv jag har i magen hela tiden... jag är inte helt känslo kall, jag mår piss....

Kan väl säga så här när min BM sa till mig att jag inte ska ha dåligt samvete o njuta av de få jag röker, så tappade jag helt o hållet suget. Hade hon sagt till mig SLUTA NU DIN JÄ...LA IDIOT då kan jag nästa lova att jag tagit en cigg direkt.... Så all skit ni kastar på oss rökare gör att vi röker mer, så snälla låt oss vara....

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)