• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • EveLiten86

Bra skrivet
    Kanske skulle ta och bli medlem i Amningshjälpen så man får hem Amningsnytt? *Funderar*

• Suskiv
    EveLiten86 skrev 2008-04-18 18:01:39 följande:
    Bra skrivet Kanske skulle ta och bli medlem i Amningshjälpen så man får hem Amningsnytt? *Funderar*
    Gör det, Amningsnytt är en jättebra tidning.
  • Marlene

Håller med

Suskiv skrev 2008-04-18 19:29:09 följande:
    Gör det, Amningsnytt är en jättebra tidning.
  • Marlene

Vart är alla som hävdar att barnet kommer få järnbrist om man helammar längre än till 6 månaders dagen Det brukar ju vara det vanligaste argumentet

• saraseal

jag har haft järnbrist nu i hela graviditeten och nu när jag ammar, har jag ingen järn i mjölken då? jag har kraftig järnbrist fick brev hem i veckan från sjukhuset att mina järnreserver var slut enligt senaste provtagningen..

• Helene m Olivia o Sigrid
    saraseal skrev 2008-04-20 09:31:41 följande:
    jag har haft järnbrist nu i hela graviditeten och nu när jag ammar, har jag ingen järn i mjölken då? jag har kraftig järnbrist fick brev hem i veckan från sjukhuset att mina järnreserver var slut enligt senaste provtagningen..
    Det står även så här i Amningsnytt:

Barn som ammas exklusivt i sex månader löper inte större risk än andra barn att få järnbrist, inte ens om mamman hade järnbristanemi under graviditeten, konstaterar en ny indisk studie.
    Det finns alltså ingen anledning att ge helammade barn under sex månader järntillskott. International Breastfeeding Journal
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • trollbottom

Visst ska man amma så länge man kan och vill. Men min son blev inte mätt efter vi ammat. Inte förrän han fått en stor flaska ersättning blev han mätt. Så jag slutade amma då det gjorde mest bara ont. Sen gick det bra ett litet tag men så blev han inte mätt på ersättningen heller. Idag dricker han i stort sett bara välling. Får gröt till frukost, sen mat och frukt till lunch. Beroende på hur det ser ut så får han antingen mat eller välling sen till middag och sen gröt till kvällsmål. Oftast brukar han dessutom dricka en flaska välling efter han ätit då han är så hungrig.
    Ser inte varför det är fel. Han mår bra och det är huvudsaken.

Jo, han är lite mer än sex månader

• Marlene

Skulle du själv äta 2 mål gröt om dagen och 2-3 flaskor välling på det? Det rekommenderas väl dessutom att man bara ska ge _max_ 2-3 gröt/välling mål per dag.

trollbottom skrev 2008-04-20 12:51:19 följande:
    Visst ska man amma så länge man kan och vill. Men min son blev inte mätt efter vi ammat. Inte förrän han fått en stor flaska ersättning blev han mätt. Så jag slutade amma då det gjorde mest bara ont. Sen gick det bra ett litet tag men så blev han inte mätt på ersättningen heller. Idag dricker han i stort sett bara välling. Får gröt till frukost, sen mat och frukt till lunch. Beroende på hur det ser ut så får han antingen mat eller välling sen till middag och sen gröt till kvällsmål. Oftast brukar han dessutom dricka en flaska välling efter han ätit då han är så hungrig. Ser inte varför det är fel. Han mår bra och det är huvudsaken. Jo, han är lite mer än sex månader
  • alabaster
    trollbottom skrev 2008-04-20 12:51:19 följande:
    Visst ska man amma så länge man kan och vill. Men min son blev inte mätt efter vi ammat. Inte förrän han fått en stor flaska ersättning blev han mätt. Så jag slutade amma då det gjorde mest bara ont. Sen gick det bra ett litet tag men så blev han inte mätt på ersättningen heller. Idag dricker han i stort sett bara välling. Får gröt till frukost, sen mat och frukt till lunch. Beroende på hur det ser ut så får han antingen mat eller välling sen till middag och sen gröt till kvällsmål. Oftast brukar han dessutom dricka en flaska välling efter han ätit då han är så hungrig. Ser inte varför det är fel. Han mår bra och det är huvudsaken. Jo, han är lite mer än sex månader
    Hm... jag fattar inte riktigt vad det här inlägget har med TS att göra men jag kanske är korkad?
  • trollbottom
    Marlene skrev 2008-04-20 13:38:14 följande:
    Skulle du själv äta 2 mål gröt om dagen och 2-3 flaskor välling på det? Det rekommenderas väl dessutom att man bara ska ge _max_ 2-3 gröt/välling mål per dag.
    Fast så små barn lever mest på flytande föda så vad föreslår du att jag ska ge honom då istället? Han får oftast två mål mat om dagen och oftast lite ersättning eller lite välling efteråt. Dels för att han inte dricker vatten och har fått så ont i magen om han inte fått det och sen för att han fortfarande är hungrig. Vi har försökt att öka maten men då har han bara fått ont i magen.

Nej, jag äter varken välling eller gröt så nej det skulle jag inte. Men så är min mage och mina tarmar utvecklade fullt ut det är inte hans.
Svar på tråden Järn och matintroduktion