• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • Ananaspaj
    Marlene skrev 2008-04-20 22:22:11 följande:
    ja... i mina ögon så ger man ersättning tills barnet äter mat om man inte ammar
    Är den inte järnberikad då??
  • Marlene

ersättning kan man ge upp till 1 års ålder

småliv skrev 2008-04-20 22:24:33 följande:
    Även när barnet är tio månader..
  • Marlene

jo det är den väl, men när det gäller gröt och välling är det inte direkt järnberikningen jag har problem med. Det är det faktum att gröt och välling är tänkt som ett komplement till en i övrigt fullvärdig kost. Ersättning är det tänkt att barnen ska leva på

Ananaspaj skrev 2008-04-20 22:27:43 följande:
    Är den inte järnberikad då??
  • trollbottom
    Marlene skrev 2008-04-20 22:54:56 följande:
    jo det är den väl, men när det gäller gröt och välling är det inte direkt järnberikningen jag har problem med. Det är det faktum att gröt och välling är tänkt som ett komplement till en i övrigt fullvärdig kost. Ersättning är det tänkt att barnen ska leva på
    Ersättningen är det tänkt att barnen ska leva på. Okej, men min son kan inte leva på ersättning då den inte mättar honom. Därför får han gröt och välling. Förutom dom två mål mat han får på dagen. Däremot brukar han få ersättning eller välling efter maten också då han sällan blir helt mätt och när vi har ökat matintaget har han blivit hård i magen och fått ont. Flytande matintag är det som deras tarmar är gjorda för till en början. Och den välling vi ger kan man ge från 6 månader så varför ge en ersättning han inte blir mätt på bara för att det går att ge det fram till ett år förstår jag inte.

Det vi försöker säga är att det är väldigt individuellt och att man får vara öppen för hur ens barn reagerar. Det är väl bättre att vara öppen för att det kanske inte funkar så som man hade tänkt än att vara låst och barnet må dåligt av det.
  • småliv
    trollbottom skrev 2008-04-20 23:04:27 följande:
    Ersättningen är det tänkt att barnen ska leva på. Okej, men min son kan inte leva på ersättning då den inte mättar honom. Därför får han gröt och välling. Förutom dom två mål mat han får på dagen. Däremot brukar han få ersättning eller välling efter maten också då han sällan blir helt mätt och när vi har ökat matintaget har han blivit hård i magen och fått ont. Flytande matintag är det som deras tarmar är gjorda för till en början. Och den välling vi ger kan man ge från 6 månader så varför ge en ersättning han inte blir mätt på bara för att det går att ge det fram till ett år förstår jag inte. Det vi försöker säga är att det är väldigt individuellt och att man får vara öppen för hur ens barn reagerar. Det är väl bättre att vara öppen för att det kanske inte funkar så som man hade tänkt än att vara låst och barnet må dåligt av det.
    Klokt skrivet..
  • Ananaspaj
    småliv skrev 2008-04-20 23:07:23 följande:
    Klokt skrivet..
    ..såklart det var. Hon är klok som en trollpacka.;)
  • trollbottom
    småliv skrev 2008-04-20 23:07:23 följande:
    Klokt skrivet..
    Det är för att jag är en klok kvinna ;)
  • Helene m Olivia o Sigrid

Vad innebär egentligen "mättar".
    Alltså hur länge ska det gå mellan måltiderna för att ni ska räkna något som "mättande"?

(för jag antar faktiskt att de BLIR mätta just när de äter om de får äta så mycket de vill ha!)

Vissa anser att bröstmjölk inte är mättande för att de kan vilja amma flera gånger i timmen men det är ju ett galet resonemang eftersom det är MENINGEN att de inte ska bli proppmätta på bröstmjölken utan äta ofta. Bröstmjölken spjälkas på 20 minuter!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • trollbottom

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-21 10:22:53 följande:

Vad innebär egentligen "mättar".Alltså hur länge ska det gå mellan måltiderna för att ni ska räkna något som "mättande"?(för jag antar faktiskt att de BLIR mätta just när de äter om de får äta så mycket de vill ha!)Vissa anser att bröstmjölk inte är mättande för att de kan vilja amma flera gånger i timmen men det är ju ett galet resonemang eftersom det är MENINGEN att de inte ska bli proppmätta på bröstmjölken utan äta ofta. Bröstmjölken spjälkas på 20 minuter!
    Min pys blev inte mätt på bröstmjöl fastän jag på slutet ammade emellanåt varje halvtimma. Det enda som hände var att jag fick ont, blev deppig och stressad och han var ledsen då han var hungrig.
    Tre fyra timmar håller sig pysen nu och han är mycket gladare
  • småliv
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-21 10:22:53 följande:
    Vad innebär egentligen "mättar".Alltså hur länge ska det gå mellan måltiderna för att ni ska räkna något som "mättande"?(för jag antar faktiskt att de BLIR mätta just när de äter om de får äta så mycket de vill ha!)Vissa anser att bröstmjölk inte är mättande för att de kan vilja amma flera gånger i timmen men det är ju ett galet resonemang eftersom det är MENINGEN att de inte ska bli proppmätta på bröstmjölken utan äta ofta. Bröstmjölken spjälkas på 20 minuter!
    När dom är så små att dom enbart ammas eller får ersättning för att amningen inte fungerar av någon anledning, så anser jag (o har gjort själv) att det bästa är fri amning. Alltså att barnet får äta när det själv vill... Men när barnet blivit så gammalt att det är dax att börja med smakisar så tror jag på att börja med "matrutiner" . Men då bruka barnet vara mellan fyra till sex månader eller äldre.  Men när man börjar ge gröt eller välling så har jag märkt en stor skillnad på "mättnadslängden" på mina barn..
    När jag ammade kunde det gå kanske en timme en och halv innan dom blev hungriga igen. Men när jag gick över till välling eller gröt kunde det gå upp till tre timmar innan dom ville äta igen.. Men jag tror att det är väldigt olika. Barn är olika o ska anpassas efter hur just DET barnet vill ha det...
Svar på tråden Järn och matintroduktion