• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • Ananaspaj
    Marlene skrev 2008-04-20 21:36:59 följande:
    Öh va... jag tycker inte att välling och gröt är bra mat, tycker du annorlunda kan du väl argumentera för det istället för att komma med hån...
    Behöver inte argumentera...Det handlar om en ÅSIKT. ÅSIKTER kan man inte argumentera för..man kan tala om var man står, sen är det bra med det, men kan inte pracka på andra människor sin åsikt som att den vore någon slags sanning!
  • Marlene

Klart man kan argumentera, om du nu vet bättre så har du ju förhoppningsvis lite fakta att stödja det på som du kan presentera. Är då denna faktan bra så kan det ju rent av hända att jag byter åsikt.

Ananaspaj skrev 2008-04-20 21:39:31 följande:
    Behöver inte argumentera...Det handlar om en ÅSIKT. ÅSIKTER kan man inte argumentera för..man kan tala om var man står, sen är det bra med det, men kan inte pracka på andra människor sin åsikt som att den vore någon slags sanning!
  • småliv
    Marlene skrev 2008-04-20 21:33:17 följande:
    Man kan leva på hamburgare och pomfritt också utan att bli undernärd
    Men det var du själv som påstod att välling o gröt INTE ger  fullvärdig näring.. Eller tolkade jag dej fel...Jag bara menade att det gör det. Min son o dotter har aldrig varit undernärda under den tiden dom i stort sett bara lever/levde på välling o gröt...
  • cloudberry79

Fast nog vore det skönt att slippa medicinera gossen och ge mer gröt, men vi vill att hans mage ska vänja sig vid mer fast föda innan vi ökar på gröt/välling-mål.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Ananaspaj
    småliv skrev 2008-04-20 21:42:48 följande:
    Men det var du själv som påstod att välling o gröt INTE ger  fullvärdig näring.. Eller tolkade jag dej fel...Jag bara menade att det gör det. Min son o dotter har aldrig varit undernärda under den tiden dom i stort sett bara lever/levde på välling o gröt...
    Exakt och eftersom då du Marlene har en åsikt och Småliv har en annan...frågar jag dig Marlene...vem har rätt?
  • Marlene

Hur som helst så har vi kommit i från poängen med TS, vilket igentligen inte var gröt/välling utan järnet...

• Marlene

Ja... det är ju inte lätt att svara på. Jag tycker att det är konstigt att föda upp barn på mjölk och mjöl som välling och gröt till stor del består av. Jag tycker att mat är vad små barn ska äta och innan dom äter mat som huvudsaklig närning så ger man ersättning eller bröstmjölk. Jag vet vad som är rätt för mig, förhoppninsvis så tar man reda på lite fakta själv om man nu är intresserad av att ta ställning i frågan och litar inte blint på 2 st på familjeliv som diskuterar.

Ananaspaj skrev 2008-04-20 21:46:28 följande:
    Exakt och eftersom då du Marlene har en åsikt och Småliv har en annan...frågar jag dig Marlene...vem har rätt?
  • Ananaspaj
    Marlene skrev 2008-04-20 21:51:57 följande:
    Ja... det är ju inte lätt att svara på. Jag tycker att det är konstigt att föda upp barn på mjölk och mjöl som välling och gröt till stor del består av. Jag tycker att mat är vad små barn ska äta och innan dom äter mat som huvudsaklig närning så ger man ersättning eller bröstmjölk. Jag vet vad som är rätt för mig, förhoppninsvis så tar man reda på lite fakta själv om man nu är intresserad av att ta ställning i frågan och litar inte blint på 2 st på familjeliv som diskuterar.
    Men det är ju det som oftast är det stora problemet här på fl...att vissa verkligen tror att det finns ett rätt eller fel i diskussionerna.
    Jag har fått den uppfattningen att många med verklig oro faktiskt går in på forumet här för att få hjälp i olika frågor.

JAg kan inte förstå hur man kan gå in här och tro att det skulle finnas rätta svar här.

Nej är jag tror nog att om man har riktiga problem så söker man proffshjälp och inte hjälp här bland lekmän.

Anser fortfarande att man inte kan argumentera för en ÅSIKT, bara med fakta på bordet..svart eller vitt! Sen står det var och en fritt att tycka..
  • Marlene

Det finns ju faktiskt folk som har ett hyfsat hum om vad dom skriver här också. Men att lita blint på nån som skriver på ett forum är inte speciellt smart. Tyvärr är det väl så att det faktiskt finns personer som bara accepterar utan att tänka själv.

Ananaspaj skrev 2008-04-20 21:56:07 följande:
    Men det är ju det som oftast är det stora problemet här på fl...att vissa verkligen tror att det finns ett rätt eller fel i diskussionerna.Jag har fått den uppfattningen att många med verklig oro faktiskt går in på forumet här för att få hjälp i olika frågor.JAg kan inte förstå hur man kan gå in här och tro att det skulle finnas rätta svar här.Nej är jag tror nog att om man har riktiga problem så söker man proffshjälp och inte hjälp här bland lekmän.Anser fortfarande att man inte kan argumentera för en ÅSIKT, bara med fakta på bordet..svart eller vitt! Sen står det var och en fritt att tycka..
  • Marlene

Är det inte bättre att ge naturligt järnrika saker som ex aprikos osv. Järnet i gröten tas ju inte upp speciellt bra av kroppen eftersom det är tillsatt järn.

Man kan ju tex göra egen gröt med lite smulat paltbröd (ett tunnbröd med blod i) och servera med aprikospure och vips har man en massa naturligare järn

cloudberry79 skrev 2008-04-20 21:44:12 följande:
    Fast nog vore det skönt att slippa medicinera gossen och ge mer gröt, men vi vill att hans mage ska vänja sig vid mer fast föda innan vi ökar på gröt/välling-mål.
Svar på tråden Järn och matintroduktion