• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • Marlene

Nej gröt och välling i sig är inte dåligt, det är när barnet får gröt och välling som huvudsaklig närning. Min son har ätit välling, första sommaren jag jobbade fick han lite välling i en pipmugg dom kvällar jag jobbade (mellan 1-3 kvällar i veckan handlade det om) Och han äter gröt nästan varje morgon till frukost men _bara_ till frukost.

alabaster skrev 2008-04-20 18:46:53 följande:
    Nej hon skriver väl att det är dåligt att leva på i stort sett enbart gröt och välling? Och det är ju sant, människor ska inte ha ensidig kost.
  • Marlene

Jag hade gett ersättning, det kan man ge tills barnet är 1 år.

Hur tror du dom gör i andra länder där dom inte har en sån vällingkultur som vi har? Tror du dom barnen äter mat i samma sekund som mamman slutar att amma. Knappast, dom ger ersättning

aok skrev 2008-04-20 18:52:12 följande:
    Min dotter, uppenbarligen!!! Hon lever i princip på välling. Hon äter några skedar mat om dan och har gjort så i 5 månader nu (hon är 9 mån). Mer vill hon inte ha. Vi slutade amma helt när hon tappade intresset vi 6 mån ålder och ersättning ratar hon också numera. Så då återstår välling eller hungig och ledsen dotter! Svårt val? Inte alls!
  • aok

Hon tycker inte om ersättningen längre. Ska jag svälta henne så att hon blir så desperat att hon dricker vad som helst för att få i hene den då, eller?

• Marlene

Nånstans får man ju som förälder ta ansvar för vad man serverar barnet. Självklart tänker jag inte svara att du ska svälta henne!! Men om min son ratar mina köttbullar inte ställer jag mig och lagar ny mat åt honom...

aok skrev 2008-04-20 18:55:57 följande:
    Hon tycker inte om ersättningen längre. Ska jag svälta henne så att hon blir så desperat att hon dricker vad som helst för att få i hene den då, eller?
  • trollbottom

Tro mig, om gluten vet jag mycket då jag har en bror med intollerans. Vi kör med välling som innehåller så lite gluten som möjligt allra helst hade jag velat ha dansk välling.
    Ersättningen blir han som sagt inte mätt på och här funkar det inte att äta en gång i timmen eller oftare. Vi gör andra saker på dagarna än att äta.
    Att han just nu får burkmat är för att orken till annat inte finns men han får hemlagad mat när vi orkar och är friska.

Jo, jag vet att gröten är som välling fast lite annorlunda då vi har i mosad banan eller plommonpure.

Han äter, har inte ont i magen, blir inte förstoppad, blir mätt, har energi, är aktiv och växer som han ska.

Men funkar det att amma för andra så gör det. Tyvärr funkade det inte längre här

• småliv
    Marlene skrev 2008-04-20 17:51:33 följande:
    Fast jag är ganska övertygad om att ingen mår bra av att äta en kost som huvudsakligen består av gröt och välling!Jag kan förstå om det handlar om tillfällig sjukdom och det är den enda man får i barnet just då, men inte varje dag.
    Hmm,jag är trebarns mamma. Inga av mina barn har mått dåligt att äta gröt o välling. De är ju under en sån kort period av deras liv. Inga av barnen har haft för höga "halter" av något eller något underskott av något.. Kan fortfarande inte förstå varför man ska göra mat till en sån kompliserad sak. Känn efter vad som är bra för just DITT barn så tror jag att resten fixar sig själv..
  • Marlene

Mat behöver verkligen inte vara komplicerat bara för att man inte ger mestadels gröt eller välling

småliv skrev 2008-04-20 19:46:31 följande:
    Hmm,jag är trebarns mamma. Inga av mina barn har mått dåligt att äta gröt o välling. De är ju under en sån kort period av deras liv. Inga av barnen har haft för höga "halter" av något eller något underskott av något.. Kan fortfarande inte förstå varför man ska göra mat till en sån kompliserad sak. Känn efter vad som är bra för just DITT barn så tror jag att resten fixar sig själv..
  • småliv
    Marlene skrev 2008-04-20 19:59:58 följande:
    Mat behöver verkligen inte vara komplicerat bara för att man inte ger mestadels gröt eller välling
    Men om det nu inte funkar med något annat än gröt o välling, varför ska man då inte kunna ge det.
    Mina tre barn har varit väldigt olika med sin "matrutiner"
    Nummer ett ammade jag tills hon var ca 6 månader, när det sen var dax att introducera mat o gröt så funkade det perfekt. Men hon älskade även sin kära välling. Jag tror att hon drack välling ända tills hon var en fyra år. 
    Med nummer två funkade inte amningen alls. Slutade amma när han var tre månader. Han fick då ersättning fram tills han var fyra månader. Han bara älskade gröt o mat. Välling gillade han inte alls.
    Nummer tre slutade jag inte amma förräns han var närmare åtta månader. Då kom han på att välling är väldans gott. Gröt bara älskar han. Mat därimot är han inte förtjust i. Han tar ett par skedar sen är det bra. Varför ska jag då inte fortsätta ge honom det han tycker om? Så mår han bra o jag slipper noja att han inte får i sig tillräckligt med näring.

Vad jag menar att varje barn är olika. Ge barnen vad dom tycker bäst om. Om dom nu vill leva på gröt o välling låt dom. Så länge man erbjuder annat så tror jag att dom kommer komma på att det finns godare saker än gröt o välling längre fram i livet.
  • Marlene

Jag som vuxen har ansvar för att barnet äter bra mat, välling och gröt är inte bra mat. Det kan vara en bra frukost _eller_ ett bra mellanmål men inte mat. Med resonemanget "Ge barnen vad dom tycker bäst om" så kan jag alltså ge min son plättar varje dag, det är ju ungefär samma sak som välling och gröt så det borde han ju kunna leva på om jag bara tillsätter lite vitaminer osv. Jag tror inte att nån normal funtad människa låter sina barn leva på plättar så varför välling och gröt som är i princip samma sak

småliv skrev 2008-04-20 20:32:50 följande:
    Ge barnen vad dom tycker bäst om. Om dom nu vill leva på gröt o välling låt dom. Så länge man erbjuder annat så tror jag att dom kommer komma på att det finns godare saker än gröt o välling längre fram i livet.
  • småliv

Klart att man har ett ansvar som vuxen. Att ge sitt barn mat. Om det nu består av enbart gröt o välling så får dom i sig den näringen dom behöver. Det är väl inga barn som bara äter gröt o välling när dom är tre år. Barn apar efter oss vuxna o andra barn. Barn är nyfikna. Bara vi vuxna erbjuder annat. När min syster var liten var hon väldigt kinkig med maten. Det enda hon i stort sett ville äta var chips o havregrynsgröt. Min mamma var helt förtvivlad. Hon tog min syster till en läkare som sa till henne låt henne äta vad hon vill. Hon kommer att tröttna på det. Min mamma sa, men det är en alldeles för ensidig kost. Men läkaren lovade att kroppen fixar det. Han menade att det är väl bättre att hon äter det hon gör än ingenting alls... Lägg inte så stor vikt på VAD hon äter utan ATT hon äter.

Svar på tråden Järn och matintroduktion