• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • Marlene

Ja när barnen är 3 år får man ju verkligen hoppas att dom äter annat än gröt och välling, jag menar små barn.

småliv skrev 2008-04-20 20:54:41 följande:
    Klart att man har ett ansvar som vuxen. Att ge sitt barn mat. Om det nu består av enbart gröt o välling så får dom i sig den näringen dom behöver. Det är väl inga barn som bara äter gröt o välling när dom är tre år. Barn apar efter oss vuxna o andra barn. Barn är nyfikna. Bara vi vuxna erbjuder annat. När min syster var liten var hon väldigt kinkig med maten. Det enda hon i stort sett ville äta var chips o havregrynsgröt. Min mamma var helt förtvivlad. Hon tog min syster till en läkare som sa till henne låt henne äta vad hon vill. Hon kommer att tröttna på det. Min mamma sa, men det är en alldeles för ensidig kost. Men läkaren lovade att kroppen fixar det. Han menade att det är väl bättre att hon äter det hon gör än ingenting alls... Lägg inte så stor vikt på VAD hon äter utan ATT hon äter.
  • småliv
    Marlene skrev 2008-04-20 20:58:50 följande:
    Ja när barnen är 3 år får man ju verkligen hoppas att dom äter annat än gröt och välling, jag menar små barn.
    Känns som att du inte förstår vad jag menar... Det enda du kommenterar är en mening som är en parantes i det hela..
  • Marlene

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att jag har förklarat flera gånger att jag inte tycker att välling och gröt är fullvärdig närning. Det är alltså ingenting jag skulle drömma om att ge min son som huvudnärning utan max som frukost eller mellanmål.

Självklart är det bättre att äta oavsett vad än att matvägra och i vissa situationer så kan det säkert vara bättre att släppa allting och låta barnet äta det som det vill men nu pratar jag om barn som inte har ätstörningar.

småliv skrev 2008-04-20 21:05:43 följande:
    Känns som att du inte förstår vad jag menar... Det enda du kommenterar är en mening som är en parantes i det hela..
  • Pasadena

Min dotter blir inte mätt på bröstmjölk. Hon kan amma i 20 minuter och skriker ändå efter mat efteråt och kan sluka en hel vällingflarra. Tycker välling är jättepraktiskt och bra!

• småliv
    Marlene skrev 2008-04-20 21:11:00 följande:
    Jag förstår vad du menar, men jag tycker att jag har förklarat flera gånger att jag inte tycker att välling och gröt är fullvärdig närning. Det är alltså ingenting jag skulle drömma om att ge min son som huvudnärning utan max som frukost eller mellanmål.Självklart är det bättre att äta oavsett vad än att matvägra och i vissa situationer så kan det säkert vara bättre att släppa allting och låta barnet äta det som det vill men nu pratar jag om barn som inte har ätstörningar.
    Men här hemma handlar det inte om någon "matvägran" på det sättet. Han är inte intresserad av det bara. Men min son är inte undernärd på något sätt. Så jag tror nog att välling o gröt ger en fullvärdig näring.
  • Marlene

Man kan leva på hamburgare och pomfritt också utan att bli undernärd

småliv skrev 2008-04-20 21:18:40 följande:
    Men här hemma handlar det inte om någon "matvägran" på det sättet. Han är inte intresserad av det bara. Men min son är inte undernärd på något sätt. Så jag tror nog att välling o gröt ger en fullvärdig näring.
  • Ananaspaj

Som vanligt!! SmileyCentral.com

småliv skrev 2008-04-20 20:54:41 följande:
    Klart att man har ett ansvar som vuxen. Att ge sitt barn mat. Om det nu består av enbart gröt o välling så får dom i sig den näringen dom behöver. Det är väl inga barn som bara äter gröt o välling när dom är tre år. Barn apar efter oss vuxna o andra barn. Barn är nyfikna. Bara vi vuxna erbjuder annat. När min syster var liten var hon väldigt kinkig med maten. Det enda hon i stort sett ville äta var chips o havregrynsgröt. Min mamma var helt förtvivlad. Hon tog min syster till en läkare som sa till henne låt henne äta vad hon vill. Hon kommer att tröttna på det. Min mamma sa, men det är en alldeles för ensidig kost. Men läkaren lovade att kroppen fixar det. Han menade att det är väl bättre att hon äter det hon gör än ingenting alls... Lägg inte så stor vikt på VAD hon äter utan ATT hon äter.
  • cloudberry79

Gröt är ändå rätt skönt med barn som behöver extra järn, vi ger gröt en gång om dagen, resten är ersättning+niferex morgon och kväll.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Marlene

Öh va... jag tycker inte att välling och gröt är bra mat, tycker du annorlunda kan du väl argumentera för det istället för att komma med hån...

Ananaspaj skrev 2008-04-20 21:34:46 följande:
    ...och det är det enda rätta då eller? Allsmäktig är du??
  • Marlene

Ja, men då är ju inte gröten den huvudsakliga närningen.

cloudberry79 skrev 2008-04-20 21:36:49 följande:
    Gröt är ändå rätt skönt med barn som behöver extra järn, vi ger gröt en gång om dagen, resten är ersättning+niferex morgon och kväll.
Svar på tråden Järn och matintroduktion