• Marlene

Järn och matintroduktion

Idag kom nya amningsnytt med intressanta artiklar som vanligt Idag handlade det om matintroduktion och järn eller snarare om järnbrist. Det största argumentet till att man måste introducera mat vid 6 månader är att man påstår att barnets järnreserver tar slut då nångång och därför måste man ge järnberikad välling och/eller gröt. Vilket är svammel anser jag, om man är rädd för järnbrist så ger man väl järnrik mat! Hela vår svenska välling och gröt kultur har jag svårt att förstå. Visst att man äter gröt el välling till frukost men gång på gång stöter man på små barn som i princip lever på gröt och välling. Dom får gröt till frukost, en flaska välling som mellan mål, kanske lite mat till lunch och sen en flaska välling igen till mellan mål, lite middag och sen gröt eller välling på kvällen och kanske en flaska på natten eller innan sängen. Skulle man själv sätta i sig dom mängderna med gröt och välling Är det inte ganska logiskt att man äter mat som huvudsaklig näring, det tycker jag åtminstone. Bröstmjölk eller ersättning tills barnet äter mat, inte gröt och välling. Idag ska man ju dessutom introducera gluten långsamt (helst i skydd av amning) Hur introducerar man gluten långsamt om man smäller i barnen en flaska välling?

Hur som helst så innehåller bröstmjölken järn, väldigt väldigt lite men barnets kropp tar upp järnet i bröstmjölken 5 gånger bättre än ur ersättningen som är järnberikad. Citerar ur senaste amningsnytt ?Friska fullgångna barn som helammas i 6-9 månader har visat sig upprätthålla normala hemoglobinvärden (Hb) och järndepåer. I en studie sammanfattar forskarna att spädbarn som ammades exklusivt i sju månader (och inte fick järntillskott eller järnberikade spannmålsprodukter) hade signifikant högre hemoglobinnivåer vid ett års ålder än ammade barn som fick fast föda tidigare. Forskarna hittade inga fall av anemi bland barnen som helammades i sju månader och drog slutsatsen att sju månaders helamning minskar risken för anemi?

• Svar på tråden Järn och matintroduktion
  • cloudberry79
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-21 10:22:53 följande:
    Vad innebär egentligen "mättar".Alltså hur länge ska det gå mellan måltiderna för att ni ska räkna något som "mättande"?(för jag antar faktiskt att de BLIR mätta just när de äter om de får äta så mycket de vill ha!)Vissa anser att bröstmjölk inte är mättande för att de kan vilja amma flera gånger i timmen men det är ju ett galet resonemang eftersom det är MENINGEN att de inte ska bli proppmätta på bröstmjölken utan äta ofta. Bröstmjölken spjälkas på 20 minuter!
    Jag håller med dig, även om min synvinkel är annorlunda. Vissa tror att ersättning är vägen till himmelriket, eller gröt, eller vad som helst. Men, det finns barn som äter ofta ändå, för de äter sig mätta, sen äter de sig mätta en timme senare igen. Det är få som tror sina öron när jag berättar att Vidar äter bara ersättning, men han äter med två timmars mellanrum. Han är mätt, men inte så länge
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • småliv
    cloudberry79 skrev 2008-04-21 12:20:15 följande:
    Jag håller med dig, även om min synvinkel är annorlunda. Vissa tror att ersättning är vägen till himmelriket, eller gröt, eller vad som helst. Men, det finns barn som äter ofta ändå, för de äter sig mätta, sen äter de sig mätta en timme senare igen. Det är få som tror sina öron när jag berättar att Vidar äter bara ersättning, men han äter med två timmars mellanrum. Han är mätt, men inte så länge
    Men för många är gröt, välling eller ersättning vägen till himmelriket Barnet blir gladare sover bättre o mår bättre.   Barn har olika "mattider", men det är upp till var förälder att känna av sitt barns behov. För mej tex så fick jag ett gladare barn när jag tillslut fick min son att börja med välling o gröt. Han orkade vara med på ett annat sätt på dagarna för han fick sova bättre på nätterna.
  • trollbottom

Oh, jag glömde. Alla barn är lika och funkar lika. Det finns bara en väg att gå.

Allvarligt, varför inte bara inse att barn funkar olika och att det finns barn som inte mår dåligt av att huvudsakligen leva på gröt och välling

• småliv
    trollbottom skrev 2008-04-21 13:06:52 följande:
    Oh, jag glömde. Alla barn är lika och funkar lika. Det finns bara en väg att gå. Allvarligt, varför inte bara inse att barn funkar olika och att det finns barn som inte mår dåligt av att huvudsakligen leva på gröt och välling
  • Alle

Vällingkulturen är svensk, gröt ger man i andra länder.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • småliv

Jag kan inte riktigt förstå vad som är skillnad med att ge ersättning tills barnt är mätt kontra välling o gröt tills barnet är mätt? Jag kanske är lite korkad där Fundersam

• Helene m Olivia o Sigrid
    småliv skrev 2008-04-21 18:57:11 följande:
    Jag kan inte riktigt förstå vad som är skillnad med att ge ersättning tills barnt är mätt kontra välling o gröt tills barnet är mätt? Jag kanske är lite korkad där
    För att det är skillnad på välling och ersättning!
    Ersättning är något barnet ska kunna leva på enbart.
    Välling kan de ju få som kvällsmål men de ska ju inte LEVA på välling!

Tänk dig själv att bara leva på mjölmat!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Ananaspaj

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-21 19:03:27 följande:

För att det är skillnad på välling och ersättning!Ersättning är något barnet ska kunna leva på enbart. Välling kan de ju få som kvällsmål men de ska ju inte LEVA på välling!Tänk dig själv att bara leva på mjölmat!
    Vad är ersättningen gjord av då?? Frågvis novis inom ersättningsämnet...ammande mamma.
  • småliv
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-04-21 19:03:27 följande:
    För att det är skillnad på välling och ersättning!Ersättning är något barnet ska kunna leva på enbart. Välling kan de ju få som kvällsmål men de ska ju inte LEVA på välling!Tänk dig själv att bara leva på mjölmat!
    Så du menar att ett barn inte kan leva på välling o gröt? Och tycka det är gott?
    Men att det är helt okej att ge endast ersättning tills att dom är ett år?
  • Helene m Olivia o Sigrid
    Ananaspaj skrev 2008-04-21 20:24:18 följande:
    Vad är ersättningen gjord av då?? Frågvis novis inom ersättningsämnet...ammande mamma.
    Det är inget spannmål i ersättning!
    Den är gjord av komjölk och är gjord för att efterlikna bröstmjölk så mycket som möjligt.

småliv skrev 2008-04-21 20:27:09 följande:
    Så du menar att ett barn inte kan leva på välling o gröt? Och tycka det är gott? Men att det är helt okej att ge endast ersättning tills att dom är ett år?
    Kan och kan, visst kan de ju men det är ju inte särskilt bra! (och vad har smaken med det hela att göra?? Mina ungar skulle säkert vilja leva på glass och fika för att de tycker att det är gott men det är ju inte BRA för dem!)
    Och jo, det är betydligt mer ok att endast ge ersättning tills de är ett år än att endast ge välling!

Folk tror ofta att välling är något som ersätter bröstmjölk/ersättning men det är ju helt fel!! Det är ju ett mellanmål/kvällsmål som vad som helst!
    Det är mer rättvist att jämföra välling/gröt med tex yoghurt och mackor och sånt än med bröstmjölk/ersättning.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
Svar på tråden Järn och matintroduktion