Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Vita tråden del 8

Vaniljdröm skrev 2008-06-13 17:17:04 följande:
    Jag får väl skynda mig då!Efter 5 år räknas man som förstföderska igen har jag hört. Undrar om det stämmer?
    Åh, kan ju inte låta bli att göra ett inlägg innan jag ens sagt hej:) Har inte varit inloggad här på evigheters evigheter dels pga c-uppsats i skolan och dels på mycket hemikring.

Men nu om förlossningar etc. Jag födde min första -92 och det var en ren pina. Trodde precis som du att jag hade hög smärttröskel men det blev jag snart varse att så nog inte var fallet vid förlossning i allafall. men men ut kom sonen i alla fall. -95 föddes kom lillasyster och från första känning till hon är född tog det 4 timmar. Inga förvärkar, ingen föraning alls. Kunde lätt ha fött fler barn på en gång typ:) Trean är så en sladdis som kom 7,5 år efter syrran, -02. Här hann vi lagom in till förlossningen så var hon född. Som en liten raket. Från första känning till födsel 2,5 timmar ungefär varav ca 0,5 på förlossningen. Nr 4 var en pärs men detta berodde nog till mestadels att jag var ursjuk i influensa av allt när det satte igång. Kände första värken vid 5.30 och 10.30 är han född. Så det är ju så himla olika hur kroppen reagerar men det är ju tur att det kommer en underbar liten varelse ur det hela. Nu blev det ju urlångt här men kunde bara inte låta bli.
  • tjenixen

Vilka underbara småting ni shoppat och möbler ni visat mm. Jag har försökt mig på att läsa bakåt lite men inser snabbt att det är bättre att försöka haka på här och jag förmodar att jag inte kommer hinna med i er takt men jag läser och läser och gör ett inlägg lite här och var när jag hinner:)

• tjenixen
    malins79 skrev 2008-06-13 17:42:40 följande:
    Det var någon annan som vann överkastet, skönt! Jag vill hellre lägga de pengarna på ett skåp.
    skönt att det gick vägen. Haha, annars brukar man ju sitta på nålar för att ingen ska buda över men för din del blev det lite tvärtom:)  Nu kan du köpa ett fint skåp istället.
  • tjenixen
    Zeraphia skrev 2008-06-13 19:16:19 följande:
    Hej!Jag ska köpa nya bokhyllor till vardagsrummet och funderar på ikeas liatorp och granemo. Eftersom jag bor på Gotland har jag svårt att åka till närmsta butik "bara för att kika" på dem. Därför undrar jag om någon har dem eller ifall det kanske finns någon större bild på dem. Ifall någon har andra tankar eller förslag tar jag tacksamt emot dem!
    åh, jag älskar liatorpserien. Helt underbar och "min" stil:) Vill ha vitrinskåp till köket men skulle kunna tänka mig hyllor och skåp i vardagsrummet med.
  • tjenixen

Ni med inglasade uterum/verandor, vad har ni för möblemang? Vi kan inte bestämma oss om vi ska ha en matgrupp med bara stolar eller om vi ska ha soffa, bord och ett par stolar etc etc. Suck, vilka värdsliga problem man har ibland. Söker i alla fall så mycket tips och för-/nackdelar som jag kan få.

• tjenixen
    malins79 skrev 2008-06-13 21:23:05 följande:
    Vilken typ av möbler ska ni ha? Typiska utemöbler eller i konstrotting.
    Ja, det är nog där det största dilemmat ligger. Att vi inte kan bestämma oss. Nu har vi inne i uterummet en stor träsoffa av lite äldre årgång, alltså en av modellen lite större och inte lika nätt som de som oftast säljs nu. Ser ut ungefär så här: http://www.brafab.se/sortiment/kategorier/Furumobler/Mobelgrupper/Malo.aspx

Ett bord i furu har vi med till den. Detta är mahognybetsat. Förut hade vi 4 positionsstolar i furu till men de har hamnat på soptippen nu. Så frågan är då om vi ska behålla soffa + bord och bara skaffa ett par positionsstolar till eller om vi ska byta ut hela altet mot t ex bord + 6 positionsstolar i kanske  teak? På altan utanför har vi en matmöbel där storlarna är i aluminium och svart textiline och bordet har svart glasskiva. Ser ungefär ut så här men har armstöd i trä. http://www.brafab.se/sortiment/kategorier/Aluminium/Mobelgrupper/Dali-Cruz.aspx

Där ute finns även två vilfåtöljer i svart textiline med ett litet svart glasbord till. Ska vi kanske ha liknande stil på det inne i uterummet eller är det ok att bryta helt? Ja, jag vet möblerna är inte vita men ibland får man kompromissa:)

ska se om jag kan fota imorgon för nu är det så mörkt där.
  • tjenixen
    Sylt skrev 2008-06-13 21:43:17 följande:
    tjenixen --> När vi skulle möblera vår veranda funderade vi om vi ville ha det som matplats eller relax. Nu samsade vi ideerna lite o har två sköna fåtöljer o ett klaffbord som vi kan fälla ut o äta vid om vi vill. Men jag kan säga att vi relaxar mkt oftare än vi äter där. Maken älskar att sitta skööönt på verandan
    mmm, det är ju det som är svårt med. Vi har haft positionsfåtöljer förut till bordet vi har men de har brakat ihop nu. Känns lite mysigare med fåtöljer som man kan fälla än bara bord och stolar. Vi är ju 6 st i familjen så en matplats för oss tar ju ganska så stor plats med.
    Uterum/veranda är väl till för att sitta skönt, äta gott, njuta, umgås, vila, lek och mycket mer:)
  • tjenixen

Hittade ett par bilder på uterummet. Inte så bra men jag ska ta nya imorgon. Här syns två av stolarna som hör till möblemanget som står utanför på den öppna altan. Dynorna hör inte till gruppen utan bara några vi lagt dit i brist på annat just nu. Jag gillar den lite gammaldags stilen med gardinkappan, lyktor, lampor, zink-krukorna, symaskinen etc.
    På fotografens vänstra sida är dörren in till huset + vårt köksfönster. Under köksfönstret står en köpmansdisk med en del blommor och ljuslyktor på. Där fotografen står är det ett helt glasat skjutdörrsparti ut till altanen.

Uterummet Uterummet sett från altan utanför

• tjenixen
    juliah skrev 2008-06-13 22:07:56 följande:
    Tjenixen, Halens har fina möbler till bra pris. Vita med kryss. Ska ni måla väggarna?
    nope, inte måla väggarna då det är husfärgen som går igen i hela uterummet med så att säga. Vårt hus är grönt och vitt så uterummet får ha samma stil. Men Haléns säger du... får in och leta.......
Svar på tråden Vita tråden del 8