Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Vita tråden del 8

Tjock kulan skrev 2008-06-13 22:10:26 följande:
    Sylt: Ska genast kolla julias blogg , är de stora eller små?Tjenixen: Jag hade målat golv o väggar vitt och ev satt upp ett snyggt vit tyg i taket. Rummet verkar stort, så den delen som veter mot köksfönstert hade jag haft en grupp med korgstolar och ett bord som man kan äta vid. Lite fina dynor i stolarna och en piffig vaxduk på bordet. Lite krukor med kryddor på golvet. Delen där fotografen stod hade jag gjort som en relax del med stolar som man kan ligga/halvligga i och där hade jag haft symaskinsborden och krukorna ljusen osv. Ev en matta på golvet som mjukar upp.MM: Så coolt magen går i vågor
    Måla golv och väggar kommer absolut inte att ske. Golvet är räfflat tryckt bryggvirke och vi gillar det som det är och väggarna är samma färg som huset så de kommer vara gröna:) Däremot så har vi ett vitt skuggtak som jag plockat ner för att tvätta och det ska ju upp igen. Blir mer mysigt och mindre jobbigt med solen när det kommer upp sen. Där fotografen står kan man inte möblera för där är ett helt skjutdörrsparti som vi skjuter helt åt sidan för att helt öppna upp mot trädäcket utanför så att säga. Så då skulle man ramla i möblerna om man möblerar där. Ska fota från andra hållet imorgon så ni bättre kan se helheten. Korgstolar är mysiga men då blir det mer konstrotting så man kan spola av när barnet suttit och kladdat vid matbordet typ:) Vill ha en mysig matmöbel men ändå någon vilstol/fåtölj tror jag. Åh... att det ska vara så svårt. Vi har ratat matta under matbordet p g a att de små dräller en del och mattan som ligger vid ingången osv ska jag tvätta men där ska ligga en trasmatta. Rummet är dryga 20 kvm och så har vi då trädäcket på nästan 30 kvm utanför med sen. Tack för alla dina idéer.
    Ninizen skrev 2008-06-13 22:10:16 följande:
    Åh vad fint det kommer bli. Ser framför mig allt i...ja just det.... VITT! "där fotografen står" Lät så roligt för det är väl du som tagit bilden. Eller det är det kanske inte? Nu ska jag packa lite för Blekingevistelsen hos mamma i helgen. *kram*
    fniss, det kändes bara lättare att skriva fotografen av ngn anledning:)
  • tjenixen
    Ninizen skrev 2008-06-13 22:17:48 följande:
    Va synd. Jag hade nog målat väggarna iallafall. Uterummet kan väl få sticka ut lite...eller vad man ska säga. Tror det hade blivit så vackert  med vitoljade golv och vitmålade väggar. *inreder just nu din inglasade terass* Men det är nog mest för att jag alltid önskat mig ett sådant och allt vackert man kan göra med det. Tipsar förresten om att Plantagen hade jättefina terassmöbler med kryss och även fler i lantlig stil när jag var där häromdagen.Det blir nog fint vilket som. Gröna eller icke gröna väggar.
    :) Uterummet är nog ett av de ställen där vitmålandet lyser med sin frånvaro och som vi nog vill ha i de färger som det är pga att det stämmer så bra med huset då. Annars får det gärna vara mycket vitt såklart. Vad dum jag är egentligen. Har ju en farbror som säljer Brafabs sortiment och nog 17 ska jag väl kunna finna mig ett fullgott möblemang där??
  • tjenixen

Testar att klistra in några bilder.....

Titta vad som kom hem idag. En citruskorg från Alessi, ett skålset från TripTrap och tre gr eller rökfärgade ljuslyktor från Iittala. Alltihop + en trådlös telefon har vi fått från en leverantör. Kul ibland att vara egenföretagare:)

Skålset från TripTrap och ljuslyktor från IittalaFruktskål från Alessi

• tjenixen

Alla ni som är hemma med barnen eller som planerar att inte ha barnen på förskola osv. Och självklart även ni som väljer att ha era barn på förskola. Huvudsaken är ju att man själv och familjen trivs och att det fungerar. Lyssna inte på vad andra säger att ni ska eller inte ska göra utan känns efter vad som är bäst för er familj just nu. Då kommer allt bli till det bästa, det tror jag.

• tjenixen
    Kajsa 77 skrev 2008-06-14 10:33:38 följande:
    Så här ser Miras byrå ut idag. Superdålig bild men ändå:
    Är du ute efter en i liknande stil? Den ser väldigt näpen och "min" stil helt klart:)
  • tjenixen
    Anton2005 skrev 2008-06-14 10:55:26 följande:
    Hej, hejNu har jag varit på lördagsloppis som vanligt. Korgstolarna jag ville ha fanns kvar. Tyckte det va lite dyrt m 500:- st på en loppis men lyckades få ner dem till 400:- st iaf, de skänker ju pengarna till välgörenhet så det är ju bra och sen fanns det extra dynor till oxåHär kommer en bild...hoppas ni kan bortse från stöket runtomkring. Tänkte spraymåla dem vita såklart :)Nu ska jag läsa tillbaks lite.
    åh, vilka mysiga fika- och läsfåtöljer du fått tag i.
  • tjenixen
    Anton2005 skrev 2008-06-14 11:02:02 följande:
    Håller med dig om att huvudsaken är att barnen mår bra och föräldrarna med för den delen. Min son började på dagis heltid så fort han fyllde 1 år, fick lite dåligt samvete att han inte kunde gå kortare dagar men jag kan tyvärr inte jobba mindre än 100% med mitt jobb.Jag är inte en sån mamma som skulle må bra av att vara hemma med barnen och tror därför inte att det skulle bli roligt för någon i familjen. Sonen älskar dagis och när vi haft semester tjatar han att han vill tillbaks och leka, så nu när jag ska vara mammaledig har vi bestämt att ha kvar honom. Man får ha honom på dagis 3 timmar om dagen men betala för en heltidsplats, vi tycker absolut att det är värt det med tanke på att han trivs så jätte bra.MM-Hur mår du idag?Kajsa-Söt byrå, synda om den är trasig
    Sådan situation har vi också haft här hemma. Barnen supertrivs på förskolan och vi skulle inte vilja vara hemma på heltid. Man är ju så olika och det är ju tur att man många ggr kan få ihop det så att det passar den egna situationen och familjen bäst.
  • tjenixen
    Kajsa 77 skrev 2008-06-14 16:01:40 följande:
    Handen på hjärtat: Brukar ni invänta torktiden för övermålning som det står på färgburken?
    Nä, helt ärligt kan jag säga att jag inte alltid har ro att invänta torktiden:) Men det har funkat ändå.
  • tjenixen
    mimmamum skrev 2008-06-14 18:40:56 följande:
    Lina, jag får försöka övertala honom! Vad har ni andra för TV? Storlek?
    Vi har en 32" wide vanlig stor burk. har inte blivit av att byta till platt då vi har projektor och duk som ju blir mycket större än en tv. Får se om vi byter till platt sen ändå, en mindre platt ska vi ha till husvagnen sen i vart fall.
Svar på tråden Vita tråden del 8