• MildaMaränger

Vita tråden del 8

Varmt välkomna till vårt älskade Vita hem del 8. Vi diskuterar stilar såsom romantiskt, klassiskt, skärgårdsstil, manhattan/upper east, lantligt men vår röda tråd är VIT!
    ♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt!
    Vi gillar även sommarfina pasteller, tomterött och andra vackra nyanser att blanda ut det vita med!

I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    Glad sommar!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 21:02
    Bloggtråden www.familjeliv.se/Forum-5-87/m30502074.html
    Bildtråden www.familjeliv.se/Forum-11-241/m31136578.html
    Trädgård: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32239176.html
    Butik: www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32239517.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 21:16
    Gemensamma bloggen för Vita hem och Shabby
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m32794492.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 20:09
    Vita hems Bebissnack! Tipsa om allt från BB till shopping...

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m33152200.html
  • Svar på tråden Vita tråden del 8
  • MildaMaränger
    Truffles skrev 2008-05-13 10:47:16 följande:
    Hej alla!Hemma sjuk, men har skummat litegrann. Då hjärnan just nu är av grötkonsistens så kommer jag inte så mycket ihåg vad jag tänkt kommentera... Malins, Tids nog kommer du också att få mer egentid fast barnen är hemma och då kan du pyssla och piffa mera men ingen tycker att det är konstigt att du inte hinner just nu. Vanilj, vet inte vad jag ska säga, förstår att ni har det tungt just nu. *styrkekramar*MM och Juliah, hoppas ni får en trevlig dag tillsammans imorgon, bra inställning du har MM med att du behöver träna lite, men en bebis är en helt annan sak att ta hand om än två fullt rörliga små busbarn med spring i benen. Som ni ser så har jag inte helt uteslutit att hitta fina skåp på blocket så jag tittar vidare... Tänk er det här vitt med andra belag/knoppar.www.blocket.se/vi/16368765.htm, ditt egenbyggda skåp var jättefint! Och jag håller med Tjockkulan, jag hade nog inte lyckats med ett sådant även innan barnen.
    jo det är jag fullt medveten om... jag har en bror med småttingar.
  • Truffles
    MildaMaränger skrev 2008-05-13 11:03:07 följande:
    jo det är jag fullt medveten om... jag har en bror med småttingar.
    Skönt att höra.

Ni som har målat på fanér, är det svårare att få färgen att fästa eller risk för att den lossar då man lägger på färgen? Någon som har något tips att komma med?
  • Peak
    Kajsa M skrev 2008-05-12 22:08:23 följande:
    Kaktus76 - Ja vi har stött på en nonchalans som inte är av denna värld. Näsa gång ska vi be om namnet på den vi talar med.
    ja gör det varje gång och anteckna, sedan kan du skriva/ringa till föreståndaren! Håller med någon annan som sa att även om de tycker si eller så så säger man det inte!!! Stå på er, tyvärr måste man kämpa för att komma någonstans i vården ganska ofta!

Malins - jag kan känna som du. Jag har ETT barn (snart 2 år) och han vill gärna att men leker med honom, inte så mycket själv, så det blir inte mycket tid till annat tycker jag!

har ju iofs nyss byggt och fixat ett hus så det tog ju lite på krafterna. Men nu är jag sugen på att komma igång med lite pyssel Min sambo jobbar lite extra om kvällarna nu och kommer inte hem förrän 20-21-tiden och borta en del på helgerna också. Så det blir till att pyssla när sonen lagt sig, ca 19.30 och då orkar jag inte!

Jag är superinpad av er alla supermorsor här i tråden! Fattar inte hur ni gör!! Eller hur ni hinner, ni syr och målar och pysslar och fejar...Jag trodde ju att jag skulle ha det mer ordningssamt nu när vi flyttat till hus och har mer förvaringsutrymmen, men icke! Det är papper som samlas som man måste göra någonting med, leksaker, och en hel del annat som bara blir liggandes. Jag är urdålig på detta känner jag, får städa massor varje dag!!
  • Peak
    MildaMaränger skrev 2008-05-13 11:02:09 följande:
    inte riktigt lik... snyggare... finns på Åhlens
    okej får kolla in Åhléns då! Lust att slänga in en bild till här? Kyss
  • Truffles
    Peak skrev 2008-05-13 11:08:28 följande:
    ja gör det varje gång och anteckna, sedan kan du skriva/ringa till föreståndaren! Håller med någon annan som sa att även om de tycker si eller så så säger man det inte!!! Stå på er, tyvärr måste man kämpa för att komma någonstans i vården ganska ofta!Malins - jag kan känna som du. Jag har ETT barn (snart 2 år) och han vill gärna att men leker med honom, inte så mycket själv, så det blir inte mycket tid till annat tycker jag! har ju iofs nyss byggt och fixat ett hus så det tog ju lite på krafterna. Men nu är jag sugen på att komma igång med lite pyssel Min sambo jobbar lite extra om kvällarna nu och kommer inte hem förrän 20-21-tiden och borta en del på helgerna också. Så det blir till att pyssla när sonen lagt sig, ca 19.30 och då orkar jag inte!Jag är superinpad av er alla supermorsor här i tråden! Fattar inte hur ni gör!! Eller hur ni hinner, ni syr och målar och pysslar och fejar...Jag trodde ju att jag skulle ha det mer ordningssamt nu när vi flyttat till hus och har mer förvaringsutrymmen, men icke! Det är papper som samlas som man måste göra någonting med, leksaker, och en hel del annat som bara blir liggandes. Jag är urdålig på detta känner jag, får städa massor varje dag!!
    Peak, förstör inte mina drömtankar nu. Precis så där tänker ju jag nu, att när vi flyttar till huset, DÅ ska vi minsann ha förvaring så att det aldrig mer behöver se ut. Speciellt då också efter att vi rensat ut halva bohaget och allt i det från lägenheten. Du menar alltså att det nödvändigtvis inte måste bli bättre?! *suckar*
  • Camilla R

Kajsa M skrev 2008-05-13 09:14:17 följande:

Ja jag tror att det är en bra färg ur blekningssynpunkt också och smutssynpunkt. Marinblå tycker jag är fint men de blir ofta blekta med tiden. Vinröda kan också vara fint, men det är inte ngn färg som passar mig. Så grått är nog min färg helt enkelt...
    Vår granne jobbar i branschen och han brukar förespråka ljust ljusgråa markiser. De har det till sitt hus (som är ljust gult) och det är kanonfint. Det finns lite referensbilder på hemsidan: www.sjobergsmarkiser.se/referenser.asp
    Annars så brukar ju någon färg vara fint till just ett vitt hus, men detta är ju helt fel forum för det...
    Köper man schyssta markiser så är det skillnad på kvalitén i tyget.
  • Peak
    Truffles skrev 2008-05-13 11:12:50 följande:
    Peak, förstör inte mina drömtankar nu. Precis så där tänker ju jag nu, att när vi flyttar till huset, DÅ ska vi minsann ha förvaring så att det aldrig mer behöver se ut. Speciellt då också efter att vi rensat ut halva bohaget och allt i det från lägenheten. Du menar alltså att det nödvändigtvis inte måste bli bättre?! *suckar*
    jag är nog obotlig tyvärr! För vi har ju mer förvaring och vi har gjort oss av med en hel del saker och ändå funkar det inte. Det värsta är nog att jag hamstrar papper och kuponger och liknande! jag samlar gärna streckkoder och får saker...jag spar på annat som ger rabatter och allt bli liksom liggandes...usch och blä! Måste blir mer ordentlig!
    Fattar ju inte hur andra gör bara (eller så är det jag som är snål...)
  • Camilla R
    juliah skrev 2008-05-13 10:00:12 följande:
    snigelfart, kan ni inte byta boende om ni vantrivs?Jag har påbörjat citronmarängpajen som finns i Leilas bakbok. Tre satser lemoncurd har kokats ihop nu.
    Åh, vilken fresterska... NU blir jag ju jättesugen
  • mimmamum

MM, helt underbart badrum! Älskar verkligen rosa!

Usch ja det där med att hålla ordning... Jag har verkligen släppt på kraven, jag går under annars. Scenariot hemma är jag lägger i lådan, en minut senare Albin kastar ur allt ur lådan. Jag ställer skorna på plats, en minut senare ligger de huller om buller, jag bäddar sängen, hunden lägger sig där osv. Men men, det är roligt när man ska få besök, då kan man piffa ordentligt och eventuellt skicka iväg övriga familjen en stund! Skrattande

Sedan har jag kommit fram till att det är helt OMÖJLIGT att ha det fint hemma när man är två vuxna, ett barn, en hund och en katt på 64 kvadrat!

• Truffles
    Peak skrev 2008-05-13 11:18:49 följande:
    jag är nog obotlig tyvärr! För vi har ju mer förvaring och vi har gjort oss av med en hel del saker och ändå funkar det inte. Det värsta är nog att jag hamstrar papper och kuponger och liknande! jag samlar gärna streckkoder och får saker...jag spar på annat som ger rabatter och allt bli liksom liggandes...usch och blä! Måste blir mer ordentlig!Fattar ju inte hur andra gör bara (eller så är det jag som är snål...)
    Låter som min mamma. Hon har också dille på att samla kuponger och det kommer olika grejer på posten då och då till mina flickor som hon har skickat in åt dem. Tycker inte att det är snålt, men jag vet liksom inte riktigt var hon hittar alla kuponger och erbjudanden.

Mitt tips är att du (som hon) köper en lite finare större burk du kan ha stå framme i köket där du lägger ner alla kupongerna medan du samlar streckkoder och tvärtom. Hon samlar nämligen t o m i förväg på tex Marabou och Pärsons tunna skivor för att hon vet att de brukar ha så många kampanjer och då när kupongen kommer så skickar hon in dem direkt.
Svar på tråden Vita tråden del 8