• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Maraschino

Finns inget som kan ursäkta hans handling, snarare är det bra att han tas bort från vägarna. Han har varje dag ansvar för många människors liv och kan man då inte låta vinet till maten vara är det inte mer än rätt.

Jag känner själv en busschaffis som åkte dit för rattfylla, då bakom ratten på bussen, jag anser inte att han ska få vara på vägen bakom ratten på en buss som mina barn en dag kanske åker med!!

Kalla mig moralkärring men det spelar ingen roll hur snäll och go din pappa är han har förbrukat sitt förtroende som busschafför med det ansvar det innebär!

Alkolåsen på bussar kan känna av om man har ätit halstabletter och då går det inte att starta bussen, har en busschaufför till sambo och en till ex..

• Anonym (Chaffis)

YES!!!

Ännu ett rattfyllo har blivit dömd. Allt enligt allmän rrättsuppfattning om att alkohol och bilkörning inte går ihop.

Än mindre går busskörning och alkohol ihop. är man så blåst så man sätter sig i bilen berusad för att åka till jobbet som busschaufför så får man skylla sig själv.

Din farsa hade kunnat köra ihjäl mina barn och andras med och då kan jag lova dig att straffet han fått nu är en piss i Nilen. Sen vill du att jag/vi ska tycka synd om HONOM? För att han komm er ha svårt att försörja sig?

Du, ärligt talat skiter jag i om han får leva på vatten och bröd under tiden han inte kan jobba.

A-kassa som någon skrev är inte en fylleförsäkring. Den är man berättigad till om man blir av med ett jobb och under tiden man söker nytt jobb aktivt på heltid. Inte för att man varit dum och supit bort körkortet.

Synd att det inte finns en yrkeslegitimation för yrkeschaufförer som omedelbart dras in vid fyllestyrning för tid o evighet.

Jag är mycket ute på vägarna i tunga fordon och en sak är klar, den som sätter i sig alkohol och sen ska ratta en buss har förverkat sin rätt till tung behörighet.

Tycker som du kanske märker inte ett smack synd om honom utan jag är glad för familjen som sluppit få en familjemedlem ihjälkörd av f-nskapet.

Bli arg om du vill, kunde inte bry mig mindre då jag vet vad jag talar om.

• NadiaMi

Han blåste alltså och åkte fast för rattfylla På Väg Till Jobbet. Hade han åkt dit hade han kunnat försätta passagerarnas och andra bilisters liv i rejäl fara, för en buss kan göra rejält mycket mer skada än en personbil.

Jag har hört talas om dömda som har fått undantag för att köra i jobbet, men det är tveksamt om arbetsgivaren skulle vara villig att ställa upp på en sådan överenskommelse genom att han var på väg till jobbet när han blev stoppad.
    Skulle ju inte se så värst bra ut i deras register...

Det borde väl inte vara helt omöjligt för dem att hitta något annat han kan göra. Städa bussarna, stå i godshanteringen eller så. Fast har de full bemanning där är det ju dumt att sätta en extra person på det "bara för att".
    Bäst är om han pratar med dem igen och även kollar med facket vad han har för rättigheter och vad arbetsgivaren har för skyldigheter. De borde ju rimligtvis inte kunna låta honom gå helt utan lön om han har fast anställning, även om de inte kan/vill låta honom sätta sig bakom ratten.

• Anonym

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Man har inte 0.28 promille alkohol iblodet efter 1 GLAS vin kvällen innan!

• Anonym (Chaffis)

Inte för att jag egentligen fattar varför tråden ligger under ekonomi i känsliga rummet?

Ska vi tycka synd om ett rattfyllo som fått sitt straff? Ska vi bry oss det minsta om huruvida han får gå från hus o hem för att han kanske blir av med jobbet?

Är det synd om honom som åkt dit eller?

Han borde tänkt efter före. Har inte minsta anledning att visa sympati. Är tvärtom riktigt nöjd att rättsystemet funkar i sådana här fall.

Han får väl använda dessa 6 månader till att dricka ur förrådet så det inte finns en enda droppe kvar att konsumera när han ska köra fordon igen.

Amen

• idiblon yes

Ts, bry dig inte. Tro fan de hade reagerat som du om det varit deras närstående.

• fruis

Anonym (Chaffis) skrev 2008-05-19 22:15:12 följande:

Ska vi tycka synd om ett rattfyllo som fått sitt straff? Ska vi bry oss det minsta om huruvida han får gå från hus o hem för att han kanske blir av med jobbet? Är det synd om honom som åkt dit eller? Han borde tänkt efter före.
    Gud nej, empati är ju helt förkastligt. Döm omvärlden efter din hårda måttstock om du vill men glöm inte att använda den på dig själv också.
  • Egogirl

Arbetar inom bygg o måleri om du dricker en folköl på ett bygge så får du sparken!!
    Klart att han ska ha sitt straff.. Detta är inte försvarsbart för fem öre!!
    Skulle skämmas att lägga ut en sådan här tråd för de berör något fruktansvärt, tänk de som ex har barn som som fått sätta livet till för en rattfyllerist!!
    Urch!!

Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad
  • Pysse

Alltså - jag förstår att du tycker synd om din pappa, men som många skriver så kanske det döljer sig ett missbruk bakom händelsen. Jag tror rätta vägen både för din far och hans möjlighet att behålla jobbet är att be om behandling. Man kan inte avskeda någon som har alkoholproblem om man inte har erbjudit hjälp - åtminstone kunde man inte det för några år sedan.
    Annars får han väl ta tjänstledigt och semester under 6 månader.

Svar på tråden Pappa i kris