Duntoffla skrev 2008-08-08 09:35:58 följande:
Ok. bra att veta. det finns ju lite på T nu och undrade hur de är. Så du rekomenderar skaloverall? Hur mycket kläder har man under då? Om det är en hyfsat vinter (ca 10-20 minus) Och vilken storlek tar man till en liten knodd som min (ja, han är ju inte så liten i växten men till åldern ) Vad hade du tagit till din lillfis?
Jag som bor i kalla Jämtland har fallit för TROLL..är som en skaloverall med med ullunderställ som lös overall (dvs du kan vilja själv om du vill ha i eller ur) alt med fast ullunderställ..blir det riktigt kallt (här uppe är vi inte ute när det blir -18)så har jag ett ullunderställ xtra att förstärka med...
Ull är bäst då det ej låter fukt/svett mm ligga kvar mot kroppen...som gammal militär så vet jag av egen erfarenhet att lager-på -lager är det bästa sättet att klä sig (blir luftspalt mellan kläderna som håller värmen)...dessutom så kan man ha overallen året runt, då den är vattentät, andas och har slitstarkt cordura..slut reklam för mitt val
Jag hade som sagt valt skaloverall och förstärkt med ull (försöker undvika fleece men det går ju det med).