• Minmin

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Ja, tack igen Dora för sambeställningen! Ser fram emot att få prova. För jag måste ju säga att Pryms verktyg (de där plasttrianglarna) inte var någon höjdare alls till stoff och stils knappar. Och Prym har alldeles för dyra knappar.. jag vill inte planera att använda knappar i det jag syr om det ska kosta fem spänn knappen!

Nu blev ju min frakt 59 kronor för 50 knappar och ett verktyg. Hade jag beställt själv hade jag först och främst fyllt 12,50-fraktkvoten upp till 30 dollar, dvs 90 kronor, och sen hade frakten kostat 75 kronor. Så jag har definitivt sparat pengar på samfrakten!! SÄRSKILT om verktygen inte var bra. Dåliga verktyg blir dyra!

Har uppdaterat bloggen med Pigans väska minmina.wordpress.com och kommer ha rockat några ugglor på torsdag tror jag! Smaskiga ugglor!

• Minmin
    muldebaer skrev 2008-06-17 21:15:08 följande:
    Jag köpte en prymtång för ett par månader sedan och använder den till Stoff och stils knappar, och det funkar hur bra som helst. Den ena delen sitter fast som orginalknapparna, men den taggiga delen måste ligga neråt så tyngdlagen hjälper till, eftersom den ligger löst. Så jag förstår inte att det inte funkar för andra?!
    Det är just det där att den ligger löst i som jag stör mig på. Jag misslyckas med en på tre ungefär. Har ingen tång då, utan måste banka till hela konkarongen. Tror att det skulle varit lättare med tång, då kan man ju klämma när man känner att den ligger rätt i läge!

Jag har en lite billigare tång som ger samma problem fast på de små knapparna, och där lyckas jag i högre grad just eftersom jag kan klämma när allt är rätt. =) Men Prym har väl inte lilla storleken? Iaf inte lättillgängligt, och det är ffa den jag vill åt. De små passar dessutom min tång!
  • Minmin

Happy Hippo. Skulle det fungera att sy på kantbanden som mudd, alltså tre lager, räta mot räta, och sen köra över från framsidan med cp:n?

• Minmin

Hihi.. jag är sååå fnissig! Har fått flera beställningar på väskor! Jag!?!

Har lagt in bild på senaste väskan idag också. Men längtar mest efter att få visa er solhatten som jag sytt, som efter fnulande äntligen fick rätt form och nu ser ut som en klocka hela vägen. Hittade inga mönster på sådana nämligen. Känner ni till något? Jag vet att jag sett sådana förr, men inte sen jag började sy själv.

minmina.wordpress.com

*gör glädjedansen*

• Minmin

jao, sen såg jag att EKJ, eller vad hn nu heter? sökte mönster på solhatt. Jag kikade på Ottobremönstret som någon länkade till här, och det gick ju att skriva ut! Nu hittade jag det inte i brådrasket... kollar vidare, om nu inte någon hinner före.

• Minmin

Alltså... jag har _fått_ beställningar. Jag har inte skrivit något i bloggen om att jag tänker utföra beställningarna! Och det tänker jag förstås inte. (Ugglorna hoar i skogen)

• Minmin
    EKJ76 skrev 2008-06-18 19:02:59 följande:
    Jag hinner inte läsa igenom tråden, ber om ursäkt om det frågats samma sak förut: har någon ett enkelt mönster till solhatt? Och då menar jag _enkelt_ jag har ett så underbart tyg som bara skriker att det vill bli solhatt.
    www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/flickhatt_SE.pdf
    Här var ett mönster, mer flickig hatt, men de hade också en liten annan variant, mer genuin solhatt med beskrivning på finska. Men det var inte så svårt att lista ut vad man skulle göra ändå, även om man inte förstår språket!

www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/lierihattu_fi.pdf
  • Minmin

EKJ, vassego!

Pejgan. Asså... om man syr så bra som du, då beställer man väl inget? Det är ju bara att härmas ju! Du har ju tillgång till tyglagret, så sätt igång!

• Minmin

Kyssen, det där blev verkligen toppenbra! Så fint mönstret samspelar med formen, att det blir exakt tre repetitioner mot ryggstödet och samma färg på flajjen! Me like!

• Minmin

Kanske blir lite väl bred för att passa på solhattar

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle