• Minmin

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Småkottarna.

Jag har kantat trikå med muddväv för ett tag sen, men jag hade kanske inte några toppenbilder. För att _kanta_ så kom jag fram till att tre lager av kantbandet blev bäst. Först lägger du kantbandet räta mot räta mot halslinningen och sträcker ut det ungefär 20% och syr på med lång raksöm, sen viker du tillbaka halslinningen och syr med tvillingnål från rätan, gärna då över den kanten som blir på baksidan så blir den osynlig.

Ska du däremot sätta på muddväven som _mudd_ så syr du först mudden till en cirkel som du viker dubbel på bredden. Där syr du in den något också i den biten som ska ligga mot halsen högst upp...som ett V blir sömmen när den är enkel...och det är i V:et som du sen viker den dubbel. Sen lägger du dubbel mudd räta mot räta mot halsen och syr med overlockssömmen, viker tillbaka den sömmen på baksidan och stickar ner den med raksöm eller tvillingnål. Kolla TF:s blogg för bild på hur mudd är kortad på det där V-sättet jag menade så förstår du säkert bättre. syltigochsaftig.blogspot.com

Jag kantade med muddväv, men du får leta lite själv bland inläggen. Tror det var i april. Hoppas det hjälper!
    minmina.wordpress.com

• Minmin

Stoff och stil har styrolitkulor, 100 liter för 175 kr har jag för mig. Men det lär ju behövas två-tre styckna för att få en lite lagom size på säcken. En kub på 0,5 m tar 125 liter för att bli full och en kub på 1 meter kräver 1000 liter.

• Minmin

Fast en kubikmeter är ju vääääldligt mycket.

Jag vet att det går att köpa kulor om man har företag och beställer mycket. Man kan söka på styrolit och få fram det företaget som säljer.

Kanske en uggla till någon?!

• Minmin

Hm, nu har jag läst lite vad ni skrivit om overlocksmaskiner, ffa i syforum. Och det visar sig att en Singer, som den som kostar strax under 3000 är en sådan som jag har fått/ska få köpa av en bekant. Men hon köpte den beg. för 3000 för fem år sen. Och den är inte nyservad och har sina tics... Är det verkligen ett vettigt pris då med 1200? En service kostar ju tusen spänn, och då antar jag att det kan bli dyrare om det är något som behöver bytas?

Vad tror ni?

• Minmin

Jag har ev. den boken på mitt loppis för 175 kronor. Är det hemult? Om inte så kan jag köpa den åt någon och skicka!

• Minmin

mitt ska förstås stå inom citattecken. Det är inte! mitt.

• Minmin

Det kan vara så att det var samma bok som jag själv har som var på "mitt" loppis, och då är det den andra, den som heter sy kläder av mjuka tyger. Men om någon är intresserad av den så kan jag kolla om den finns kvar.

• Minmin

HugOlle (och Kyssen)

Boken som finns på "loppiset" är Åsa Lennartssons bok "Sy kläder i mjuka tyger". Det är INTE samma bok som "Sy barnens kläder i mjuka tyger".

Jag har den förstnämnda själv, och det är samma som finns på "loppiset". Den kostar 175 kronor och finns kvar. Det var ur den som jag lärde mig sy. Det finns beskrivningar om vad de olika mjuka tygerna heter och hur de är vävda sen en massa nyttigheter som hur man syr blixtlås, halssprund, knappslåar, mönsterutläggningar, lappteknik, hur man trycker på trikå (några tekniker), dekorsömnad, knytband, muddsömnad...lite you name it i basicväg så finns det med. Verkligen toppentoppenbok om jag som aldrig hade sytt annat än raksöm förrän i november får säga.

Sen är det lite basmönster till både barn och vuxna, raglantröjor, kjol, väst och overall, sovpåse, miniunderbyxor... Men allt är ju i style 70-80-tal förstås =) (härligt tycker jag)

Det jag gillade mest med den här boken är att inget är krångligt. Som Gynthers bok som jag lånat på biblan, där finns det förstås fler mönster... men när man ska rita av hennes mönsterark blir man som nying lite förvirrad och hopplös. Den här boken har bara ett mönster i taget, går inte i kors och har bara några få storlekar på varje mönsterark.

Så, nu har jag gjort fin reklam va! =) Så om den som är intresserad inboxar mig så ordnar jag!

• Minmin
    Dora skrev 2008-07-14 09:40:00 följande:
    Är det någon här som har koll på hur man får bort hårda veck på vakdukar?
    Blöt och lägg plant, stryk ut med handen allt som går, brukar fungera.
  • Minmin

Jaså, vad brukar den där barnklädesboken gå för? Själv hittade jag min andra på ett annat loppis för en hundring...det var därför jag tyckte den var något dyr också. Kanske går att pruta lite om man har koll i övrigt.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle