Sytråden spinner vidare - Grön rulle
Småkottarna.
Jag har kantat trikå med muddväv för ett tag sen, men jag hade kanske inte några toppenbilder. För att _kanta_ så kom jag fram till att tre lager av kantbandet blev bäst. Först lägger du kantbandet räta mot räta mot halslinningen och sträcker ut det ungefär 20% och syr på med lång raksöm, sen viker du tillbaka halslinningen och syr med tvillingnål från rätan, gärna då över den kanten som blir på baksidan så blir den osynlig.
Ska du däremot sätta på muddväven som _mudd_ så syr du först mudden till en cirkel som du viker dubbel på bredden. Där syr du in den något också i den biten som ska ligga mot halsen högst upp...som ett V blir sömmen när den är enkel...och det är i V:et som du sen viker den dubbel. Sen lägger du dubbel mudd räta mot räta mot halsen och syr med overlockssömmen, viker tillbaka den sömmen på baksidan och stickar ner den med raksöm eller tvillingnål. Kolla TF:s blogg för bild på hur mudd är kortad på det där V-sättet jag menade så förstår du säkert bättre. syltigochsaftig.blogspot.com
Jag kantade med muddväv, men du får leta lite själv bland inläggen. Tror det var i april. Hoppas det hjälper!
minmina.wordpress.com