Inlägg från: Mari78 m pojktriss |Visa alla inlägg
  • Mari78 m pojktriss

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Har förresten rockat loss lite ikväll och får erkänna att numera är återigen en del plagg icke-hemsydda i barnens garderober...ibland kan man inte motstå helt enkelt *skratt*.

• Mari78 m pojktriss
    mian71 skrev 2008-08-15 08:17:11 följande:
    Prova att tvätta tröjan först är mitt tips! Tycker nämligen att Eisertrikån är sisådär att sy i (i alla fall vissa, t ex de flesta enfärgade) jag med - men upplever att bubbligheten dragit ihop sig efter tvätt.
    Värst tycker jag den hoppade på hushållsoverlocken, ser ut som raksöm stundom. Tur att den bara sitter i lite mer okänsliga sömmar som sidorna på ärmen och livet på tröjan. Jag har aldirg sett det med Güttermans tråd.Sydde en långärmad tröja till min Liten igår. Använd röd Eiser-trikå till fram- och bakstycke och röda elefanter till ärmarna. Tyvärr blev jag så missnöjd med halsringningen. Jag tycker annars att jag bemästrar halsringningskantning numera, men Eisertrikån bara flyter iväg. Den drar sig nästan lika mycket som muddväven jag kantade med (Jofotex, den som matchar elefanterna). Resutlatet blev en visserligen snygg mudd men en jättebubblig halsringning Någon annan som haft svårt att hålla iordning på denna mjuka trikå? Tips?Liten vägrar visserligen ta av sig tröjan så den får väl vara på idag, men sedan kommer jag nog att klippa bort kanten och sy dit en mudd istället.
  • Mari78 m pojktriss
    yrväder skrev 2008-08-15 12:43:50 följande:
    pillanvar 2 barn som hade just den overallen i en grupp med barn som jag jobbade i under 3 vintermånader. skulle personligen inte köpa den efter den upplevelsen iaf. jag tycker didrikssons är en av dom bättre overaller jag stött på, men den finns tyvärr bara från 80 och uppåt, (och det är stora storlekar, J hade 80 hela denna vinter och mot slutet var hon närmare 86 lång)
    Name It har faktiskt ganska så bra plagg till små. Använde vinteroverallen till mellankillen i stl 98 förra året (men de fans från 74 eller om det var ännu mindre t o m) och förskolapersonalen gillade den. Den har fleece i själva kroppen men inte ut i ärmar & ben och är därför lättare att dra på. Men har två dragkedjor så den är smidig att få på ett mindre barn.
  • Mari78 m pojktriss

Vill bara tipsa om att det finns lite mer Eisertrikå ute på T nu!
    Sök bara på trikå. Ett annat nick än tidigare och vill ni veta det får ni PM:a

• Mari78 m pojktriss
    Dora skrev 2008-08-17 16:25:52 följande:
    Vart köper man tjock härlig velour?Har bara billig från Jysk och den är superdupersladdrig och tunn.Sopheia-- Familjeliv funkar urdåligt ofta. Jag kommer in på förstasidan om jag har tur, sen är det kört.
    Jofotex! Tygvaruhuset har vissa som är ok också! Men Jofotex och NeaNobelles Hilco velour är så snarlik (i alla fall om man köper den som ligger på 129 kr/m hos Jofotex) i kvaliteten så jag är aldeles utmärkt nöjd med deras.
  • Mari78 m pojktriss

Yes vad ajg är glad! HAde tänkt komma emd en fråga här ikring hur sjutton jag får till ett par vändsydda brallor (eller hellre då fodrade, men de är ju vändsydda) med mudd - men jag har löst det och nu ligger de färdiga i bloggen. Så nöjd med att jag till sist lyckades klura ut hur det skulle göras!
    Har handlat lite tyg idag också - fast jag borde hålla i pengarna till nästa helg då det är Jofotextripp.

• Mari78 m pojktriss

Tack! Jag lovar att jag skall försöka beskriva nästa gång jag gör ett par fodrade brallor - förhoppningsvis redan den här veckan. Nu när de är färdigsydda vågar jag mig inte på en beskrivning *skratt* för då blir det nog galet.

Angående midjemudd så brukar jag när jag syr till minstingen alltid ha en bred resår som viks dubbel, och den brukar vara ca 35 cm lång inkl sömsmån (blir ca 33 cm i omkrets ihopsydd, hans midjemått är ca 46 cm). D v s mudden klipps till 35x22cm, då blir det en 10 cm hög mudd som viks dubbel och är 5 cm i slutändan. Gör jag mudden enkel så blir det smalare mått på den eftersom det inte håller uppe lika bra. Till stora grabbarna gör jag mudden ca 37 cm men sätter alltid i resår i stället för att göra mudden extra hög.

madebyinferno skrev 2008-08-19 20:06:47 följande:
    Jättefina byxor, har du tid och ork får du gärna skriva ner (försöka iaf) hur du gjorde så får jag se om jag hänger med i svängarna
  • Mari78 m pojktriss

Benmuddarna brukar jag göra ca 15-22 cm i omkrets beroende på vilken utav mina kottar som skall ha brallorna (då inkl sömsmån då) vilket innebär att det brukar vara ungefär halva måttet mot vad byxans benslut brukar ha (ja innan mudden är påsydd då ) Det blit en himla massa sträckande i mudden men slutresultatet blir som en smäck på barnet. Nedtill behöver ju inte mudden sitta tight på samma vis utan oftast har jag det mått som motsvarar omkretsen på barnets ankel, d v s har han 15 cm runt om tar jag 15 cm mudd (tror inte det är så skönt om det sitter för tight nertill). Nedtill handlar det mer om hur mycket pös man vill ha och hur mycket man orkar/kan sträcka ut mudden utan att den förstörs.

madebyinferno skrev 2008-08-19 20:45:31 följande:
    Tack för lite mått att gå efter från er också!Mätte tösen innan hon la sig, ligger inne med en kagge på 55cm ska ner i sygrottan och känna lite på muddarna men det blir nog en svart från SoS tror jag...Men när ni ändå är så hjälpsamma, vad för mått gör ni på benmuddarna då??
  • Mari78 m pojktriss

Nu finns det tutorial på vändsydda/fodrade muddbyxor för den som är intresserad att se hos mig. Det var några som gärna ville veta hur jag hade gjort och nu tror jag att jag lyckats förklara förståeligt. Hojta gärna till om något behöver kompletteras!

• Mari78 m pojktriss
    Cirrus skrev 2008-08-23 13:01:40 följande:
    Pliiiiis... någon som har några storlekslappar att avvara? Köper, byter eller ja, föreslå något. Ska snart beställa via ManMade men behöver dessa lappar snarast. Behöver 8 st str 80 och 5 st str 92.
    Jag har det du behöver i båda storlekarna. Du har möjligen inga att byta med i stl 86 för där har jag panikslut *skratt*?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle