Sytråden spinner vidare - Grön rulle
Har förresten rockat loss lite ikväll och får erkänna att numera är återigen en del plagg icke-hemsydda i barnens garderober...ibland kan man inte motstå helt enkelt *skratt*.
Har förresten rockat loss lite ikväll och får erkänna att numera är återigen en del plagg icke-hemsydda i barnens garderober...ibland kan man inte motstå helt enkelt *skratt*.
Vill bara tipsa om att det finns lite mer Eisertrikå ute på T nu!
Sök bara på trikå. Ett annat nick än tidigare och vill ni veta det får ni PM:a
Yes vad ajg är glad! HAde tänkt komma emd en fråga här ikring hur sjutton jag får till ett par vändsydda brallor (eller hellre då fodrade, men de är ju vändsydda) med mudd - men jag har löst det och nu ligger de färdiga i bloggen. Så nöjd med att jag till sist lyckades klura ut hur det skulle göras!
Har handlat lite tyg idag också - fast jag borde hålla i pengarna till nästa helg då det är Jofotextripp.
Tack! Jag lovar att jag skall försöka beskriva nästa gång jag gör ett par fodrade brallor - förhoppningsvis redan den här veckan. Nu när de är färdigsydda vågar jag mig inte på en beskrivning *skratt* för då blir det nog galet.
Angående midjemudd så brukar jag när jag syr till minstingen alltid ha en bred resår som viks dubbel, och den brukar vara ca 35 cm lång inkl sömsmån (blir ca 33 cm i omkrets ihopsydd, hans midjemått är ca 46 cm). D v s mudden klipps till 35x22cm, då blir det en 10 cm hög mudd som viks dubbel och är 5 cm i slutändan. Gör jag mudden enkel så blir det smalare mått på den eftersom det inte håller uppe lika bra. Till stora grabbarna gör jag mudden ca 37 cm men sätter alltid i resår i stället för att göra mudden extra hög.
Benmuddarna brukar jag göra ca 15-22 cm i omkrets beroende på vilken utav mina kottar som skall ha brallorna (då inkl sömsmån då) vilket innebär att det brukar vara ungefär halva måttet mot vad byxans benslut brukar ha (ja innan mudden är påsydd då ) Det blit en himla massa sträckande i mudden men slutresultatet blir som en smäck på barnet. Nedtill behöver ju inte mudden sitta tight på samma vis utan oftast har jag det mått som motsvarar omkretsen på barnets ankel, d v s har han 15 cm runt om tar jag 15 cm mudd (tror inte det är så skönt om det sitter för tight nertill). Nedtill handlar det mer om hur mycket pös man vill ha och hur mycket man orkar/kan sträcka ut mudden utan att den förstörs.
Nu finns det tutorial på vändsydda/fodrade muddbyxor för den som är intresserad att se hos mig. Det var några som gärna ville veta hur jag hade gjort och nu tror jag att jag lyckats förklara förståeligt. Hojta gärna till om något behöver kompletteras!