Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Gekko skrev 2008-09-02 15:11:05 följande:
    Så sant så sant men jag läste det lite knasigt först och trodde du menade att butiken heter så!
  • GOBLIgobli
    Caeruleus skrev 2008-09-02 14:45:39 följande:
    Jofotex har väl ingen e-butik eller ?Stoff&Stil, hittar bara enfärgad trikå...kan du länka?E-slöjd, hittar bara enfärgat och randigt. Har dom mönster?
    Nej tyvärr, men de kan skicka om man vet precis vad man vill ha. (Visst var det så, ni som har beställt, så jag inte är ute och cyklar?)
    S&S; www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx
    E-slöjd har bara ränder och enfärgat på hemsidan.
  • GOBLIgobli

Just det, länken till S&S är deras lite röriga system för tygval men bland dessa finns även jersey, det står under bilderna.

• GOBLIgobli
    StinaW skrev 2008-09-06 14:02:31 följande:
    Hej alla ni som kan sy! Här sitter en nybörjare på overlock och rycker av det lilla hår som inte dottern redan dragit bort. Var och köpte en begagnad Singer igår. Men jag får det inte att funka så bra, tråden till den VÄNSTRA griparen åker ur ett hål den ska sitta i, i själva griparen. Detta händer under tiden jag syr. Hur det nu går till, eftersom tråden sitter igeom hålet och i tyget i ena änden och i trådrullen i andra. Det resulterar i att mitt i när jag syr, så slutar stygnen att funka. Har trätt om maskinen, tror att gubben i affären såg lite för dåligt för att trä den ;) Jag är sämst på att förklara, fattar nada av symaskinen och har ingen annan än er att fråga. Så förhoppningsvis är det någon av er som kanske kan fatta min virriga förklaring och ge mej ett råd vad jag bör göra.Tacksam för all hjälp jag kan få, innan maskin f*n åker ut genom fönstret! //Stina
    Hejsan, tror jag fattar precis vad du menar då jag också råkat ut för samma trolliertrick av min ol. Det som var felet i mitt fall den gången var att jag trätt de båda gripartråderna i kors om varandra på nåt sätt, så om du inte redan trätt om så testa med det. Det är supernoga att trådarna ligger i rätt ordning.
    Det här är svårt utan att kunna visa, hoppas du hajade nåt av mitt svammel.

Tyg Tiger
    Hehe!
  • GOBLIgobli
    car skrev 2008-09-06 12:44:28 följande:
    ni som syr väskor av alla de slag - vad använder ni för tyg?Sydde en testväska idag, men den blev ju så sladdrig. Har ni alltid kraftigt tyg, eller vad? Nu är den ju fortfarande i enkelt tyg/utan foder, men ändå - inge styrsel alls
    Jag har markisväv samt mellanlägg till mina, men det beror ju helt på vilken stil och finish du är ute efter.
  • GOBLIgobli
    StinaW skrev 2008-09-06 15:47:48 följande:
    Tack tack tack!! Ska testa detta.. Har trätt om en gång men det är väl bara att göra det igen.. Kanske funkar! Håller tummarna!Kronglig symaskin, gnällig dotter och en man som måste jobba fast han egentligen är ledig! Verkar vara min dag i dag =)
    Hehe, en allmäntillstånd hos en barnfamilj, eller hur?
    Håller tummarna!
  • GOBLIgobli

Fick rådet att köra alla tyger i 60 grader för att färger ska fixeras. Alla utom fleece.

• GOBLIgobli

lilla sol skrev 2008-09-10 20:17:44 följande:

Mari78 m pojktriss skrev 2008-09-10 18:55:46 följande:
    Ni som har erfarenhet av både A&Hs velour och Jofotexs (den dyrare), skiljer de sig åt i tygkvalitet tycker ni?
    Jag tycker de är likvärdiga i kvalitet, har A&Hs regbågsrandiga och bla. brunt från Jofotex.
  • GOBLIgobli
    Gekko skrev 2008-09-11 19:48:17 följande:
    Den jag har hemma är stum, misstänker att de skulle skriva stretchmanchester om den var stretchig, eller?Jag syr numera aldrig på namnlapparna på långsidorna. Syr den antingen in i en sidosöm dubbelvikt eller viker den runt en kant och syr på kortsidorna. Jag tror de flesta gör så. Men det är ju en smakssak. Jag har en snygg svedinnecessär (Cirrus) här hemma där namnlappen är sytt fast väldigt snyggt för hand. Bild finns här: bp1.blogger.com/_FmvpKJgkMTs/R1hAzhvdLmI/AAAA...
  • GOBLIgobli
    cooki skrev 2008-09-11 21:40:05 följande:
    Tänkte höra med er som kan... Ska köpa en ny symaskin och tänkte lägga 2000-3000:- (helst så lite som möjligt ). Vad skulle ni rekommendera? Hittade en Husqvarna Emerald 116 för 2500:-, är det nåt att ha? Kom gärna med förslag på vad jag bör satsa på! Jag syr inget avancerat - gardiner, kuddar, påslakan, mössor osv. Inget märkvärdigt med andra ord.
    Jag har denna www.janome.se/
    En rätt enkel men prisvärd maskin för knappa 3 papp. Kompletterade med trikåfot för 120kr vilket underlättar sömnad i trikåtyger.
  • GOBLIgobli

I mitt bildgalleri finns nu en bild på trikåfot för det som ville se.

• GOBLIgobli

Lines underbarn skrev 2008-09-12 20:56:22 följande:

Vad bra Gobli! Är den bra för att tyget glider lättare, eller?
    Det är för att tyget inte ska pressas ut på mitten, typ. Iaf tycker jag att denna tillsammans med obefintligt pressarfotstryck ger ett schysst resultat. Min vanliga fot gjorde mycket bubbligare sömmar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle