Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

PajaS skrev 2008-08-20 20:40:43 följande:
    Jag beställde bla "stuvpaket barntrikå" och fick 1,5 m vardera av vit och beige stretchfrotté (smutsig, sträv och styv), en gul polyesterbit och en naturvit bit av "billiga sockor-material". Deras singeljersey var inte heller nån höjdare. Men ett tyg som hette "blockrand", en rundväv med ganska breda lite roligare färger var fina!Har du själv handlat där nån gång?
    Nej det har jag inte även om jag är tygoman.
  • GOBLIgobli
    Mazzy skrev 2008-08-21 10:08:58 följande:
    Åååååh! Nu har jag surfat runt och tittat på (och suktat efter)allt fint ni gjort igen! Ni är superduktiga allihop! Och vaddå inte tid???? Jag tycker ni är galet produktiva! :)
    Haha, man TAR sig tid!
  • GOBLIgobli
    Tygtiiger skrev 2008-08-22 00:40:03 följande:
    Jag har en pfaff coverstyle som är en kombimaskin och tycker det är ok att ställa om den. Visst är det pyssligt, men den är ändå lättträdd. Det är inte mycket mer besvär än vad det var att ständigt trä om min vanliga maskin mellan vanlig tråd och stickningstråd när jag sydde jeans (nu syr jag sömmarna på overlocken med 5trådig säkerhetssöm och har den vanliga bredvid, färdigträdd med stickningstråd, hur smidigt som helst!).Jag syr trikåplagg helt på overlocken om jag inte ska ha på applikationer för de syr jag på med tät sicksack på den vanliga. Har bara haft maskinen någon månad men är förvånat nöjd. Alla sömmarna blir bra med fabriksinställningarna, kan behöva justera stygnbredden då och då. Tillräckligt lätthanterlig för att treåringen ska kunna ändra reglagen med lite handledning från mamma Den kan göra 20-talet sömmar men de jag har stor nytta av är 4-trådig overlocksöm, 5-trådig säkerhetssöm, rullfåll och täcksöm. Och det var dem jag letade efter i en och samma maskin också har fortfarande inte riktigt förstått vad som är så bra med flatlocksömmen (det är en overlocksömsvariant, alltså ingen såndär snygg täcksöm...), upplys mig gärna o ni sykunniga!
    Den där 5-trådiga säkerhetssömmen, har man den främst när det krävs starka sömmar eller finns det någon annan generell vits med den?
    Jag har inte heller förstått flatlocken, provade den en gång och tyckte den inte så klok ut...
  • GOBLIgobli
    Villevalle skrev 2008-08-22 09:09:43 följande:
    Jag tycker flatlocken är bra när man inte vill ha några skavande sömsmåner.
    Hmm, då kanske jag tänker på en annan söm.
  • GOBLIgobli
    AMDA skrev 2008-08-22 21:56:51 följande:
    Åå tack ändå är det ju bara en prototyp än haha...Kom och tänka på det härom dan...mina barn brukar få prototyp kläderna som jag gör för att testa mönstret och se om jag får det som jag vill...betyder det att jag inte bryr mig om vad de har på sig på samma vis som en som köper kläder i affären till sina barn??Fick en konstig kommentar om detta nämligen :-S
    Uottt?!!?
  • GOBLIgobli
    AMDA skrev 2008-08-23 09:30:46 följande:
    Japp det var en vi träffade på stan som sa:Vaddå får dina barn gå i prototyper???Tonfallet hon hade var väldigt negativt det var då jag började undra.Själv tycker jag inte det är så att jag bryr mig mindre snarare tvärt om då jag vill få fram kläder jag är nöjd med.
    Men herregud att det finns folk till allt!! Låter nästan som om hon inte vet vad en prototyp är.
  • GOBLIgobli
    AMDA skrev 2008-08-23 18:17:39 följande:
    Har inboxat dig om en sak
    Vad snäll du är, fast nu lyckas jag inte öppna filen, dumma dator protesterar!
  • GOBLIgobli
    Lallan skrev 2008-08-25 21:58:48 följande:
    Vart kan man hitta bävernylon i lite roligare färger?
    Den enda jag sett hos är Gittes.
  • GOBLIgobli
    TeDrickaren skrev 2008-08-27 19:02:48 följande:
    Hur många är det som har varumärks skyddats sitt namn?
    Jag.
  • GOBLIgobli
    Caeruleus skrev 2008-09-02 14:25:08 följande:
    FÄÄRDIG! Nu har jag sytt klart mitt allra första trikåplagg, en liten T-shirt till Tim. Jösses så roligt det var!! Och jag som undvikit trikå i alla år för jag trott att det skulle vara så klurigt. Tryck-knappar saknas fortfarande och jag skall sätta någon liten dekoration i slutet på sprundet för där gick det åt skogen .Bild finns i mitt galleri för den som vill kika.Nu är jag bara sååå sugen att testa den på Tim. Men han sover som en klubbad säl. Det är inte ofta som mamma längtar till att lillen vaknar .Vill sätta igång med nästa plagg på studs men har inget tyg Vart hittar ni andra era fina trikåtyger med mönster? Och är det bomullstrikå som ni använder?
    Jofotex (Absoluta Ettan), Stoff&Stil, MG-tyger, e-slöjd...
    Mest bomull men även viskos går bra om man vill ha bra fall och lite "tyngd" i tyget.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle