• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Cirrus
    DorisDaisy skrev 2008-07-17 22:06:26 följande:
    Men det var en snygg overall :o)Hej ala, kikar in med sådär tre månaders mellanrum :o)
    Hej Doris
  • miniliten

gud va mycket fint det sys i elefanttyget nu då =) mina ligger så fint i en påse dä ro väntar på att bli hämtade så finnsinet i min ägo än, så jag har sytt lite i kanintyget så länge... ett par fina set till nyfödda kusinbarn, alltid kul o sy till så små knoddar då mina twins numera drar stl 86 !!!
    finns att beskåda i bloggen.

• Tygtiiger

Jag försökte skriva ett inlägg innan men det försvann (tror jag - dublettvarning!).

Hur är elefant- och uggletyget i kvaliten jämfört med tex molo eller PoP:s trikå?
    Är det slätt eller lätt ribbat?

måste köpa ändå och mari, så bra att du lagt ut bild på uggletyget också!!

• lilllinda
    LuRiGaBlAdLuSeN skrev 2008-07-17 13:03:20 följande:
    Hoppar in med en fråga som jag blir jätteglad om jag får svar på. Undrar om någon vet nåt bra mönster på singoallaklänning som man kan inhandla, bok ny el beg, eller enskilt mönster?/Anna, www.blogbyanlo.blogspot.com
    puffar din fråga för jag undrar också...
  • lilllinda

kan tillägga att stoff o stil har ett, men jag skulle vilja ha ett där man får flera stl på en gång då jag ska sy 3 klänningar i olika stl fr 62-116

• Elyelle
    hewa skrev 2008-07-17 20:29:54 följande:
    Hjälp! Novisen är igång igen!Har fullständigt glömt hur jag gör knapphål på min maskin (och naturligtvis är manualen på villovägar). Det är en pfaff, det står tipmatic 6120 på den och den har tre knappar för knapphål att ställa in, men sen är jag rätt säker på att det är något man ska ställa in där man ställer stygnlängden också. Finns en knapphålsfigur där men ställer jag den matar den inte fram tyget utan står och mal på en och samma punkt!Någon som har en likadan eller liknande maskin som känner igen sig och vet hur jag ska göra?
     Om den star och mal pa en och samma punkt, kan det bero pa att stygnlangden ar for kort. Kolla ocksa sa mataren fungerar. 
  • Elyelle
    Elyelle skrev 2008-07-18 05:00:02 följande:
     Om den star och mal pa en och samma punkt, kan det bero pa att stygnlangden ar for kort. Kolla ocksa sa mataren fungerar. 
     Glomde lagga till att i de flesta maskinerna far man ocksa ha en speciell knapphals pressarfot till att sy knapphal.
  • Cirrus
    Tygtiiger skrev 2008-07-17 22:55:10 följande:
    Jag försökte skriva ett inlägg innan men det försvann (tror jag - dublettvarning!).Hur är elefant- och uggletyget i kvaliten jämfört med tex molo eller PoP:s trikå?Är det slätt eller lätt ribbat?måste köpa ändå och mari, så bra att du lagt ut bild på uggletyget också!!
    Både elefant- och uggletrikån är ganska kraftig. Det kan ju PoPs också vara men mera följsam i mitt tycke. Elefanterna känns dock riktigt bra tycker jag och då är det ändå ett tryckt tyg. Ugglorna är stelare och ingen favoritkvalitet men de är ju fina Även de är tryckta givetvis men inte med lika mycket färg. Följsammast är kanin-trikån från JNY eller enfärgad interlock från Hilco som diskuterats nyligen. Den sistnämnda är dessutom tunnare.
  • Aje08
    Cirrus skrev 2008-07-18 08:38:34 följande:
    Både elefant- och uggletrikån är ganska kraftig. Det kan ju PoPs också vara men mera följsam i mitt tycke. Elefanterna känns dock riktigt bra tycker jag och då är det ändå ett tryckt tyg. Ugglorna är stelare och ingen favoritkvalitet men de är ju fina Även de är tryckta givetvis men inte med lika mycket färg. Följsammast är kanin-trikån från JNY eller enfärgad interlock från Hilco som diskuterats nyligen. Den sistnämnda är dessutom tunnare.
    Mina ugglor och elefanter är jättmjuka :O ! Jag har tvättat med mjukmedel och tumlat... kan det vara det.
  • Mari78 m pojktriss
    Aje08 skrev 2008-07-18 09:01:09 följande:
    Mina ugglor och elefanter är jättmjuka :O ! Jag har tvättat med mjukmedel och tumlat... kan det vara det.
    Mina ugglor & elefanter med och jag gör som Johnny rekommenderat direkt till mig: 60 graders tvätt + mjukmedel och gärna en vända i torktumlaren (om ej på högsta effekt)
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle