• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder
    Aje08 skrev 2008-07-17 15:11:38 följande:
    Jo, jag har sytt stickningar över raglansömmar och även stickat ner halsmudd. Jag fållade ärmarna efter ihopsömnad på en tröja och det funkade bra men är ju lite knökigare.Jag kör med Bibbis tråd
    men, det låter ju alldeles underbart Jag har haft ångest över att ev behöva köpa mig en kombimaskin, men det låter ju som att man kan få den att funka då iaf
  • muldebaer
    Gekko skrev 2008-07-17 15:11:33 följande:
    Tack för svaren på fleecefrågan! Vore jätteskönt att få en färsk recension Muldebaer! Någon som kan jämföra den lila fleecen med den lila mudden förresten?På Janome Easy Jeans kan man också använda tvillingnål till några dekorsömmar men jag har aldrig testat det.Jag har förresten inte hunnit ikapp tråden än... Lite svårt så här i semestertider!
    Gekko: Hemkommen från Stoff och stil, med lite mer i påsen än bara trådrullar...
    Färgerna på polarfleecen var såsom jag mindes, alltså tydliga och klara utan något pastelligt. Jag tycker färgerna passar bra med hur det ser ut i katalogen.

Yrväder: Jag hittade tyvärr ingen limegrön mudd och kunde därför inte jämföra med tråden, men jag tror du fick svar på det från någon annan.
  • hewa

Hjälp! Novisen är igång igen!

Har fullständigt glömt hur jag gör knapphål på min maskin (och naturligtvis är manualen på villovägar). Det är en pfaff, det står tipmatic 6120 på den och den har tre knappar för knapphål att ställa in, men sen är jag rätt säker på att det är något man ska ställa in där man ställer stygnlängden också. Finns en knapphålsfigur där men ställer jag den matar den inte fram tyget utan står och mal på en och samma punkt!

Någon som har en likadan eller liknande maskin som känner igen sig och vet hur jag ska göra?

• Mari78 m pojktriss

Hilcos Interlock hur är den? Någon som kan ge mig snabbt besked tro. Om man jämför med t ex interlocken till kanintyget i brunt eller turkost? Eller kanske den som matchar ugglorna? Har aldrig testat Hilcos interlock men är lite sugen på att göra det!

• Gekko

Mari78 m pojktriss skrev 2008-07-17 20:32:50 följande:

Hilcos Interlock hur är den? Någon som kan ge mig snabbt besked tro. Om man jämför med t ex interlocken till kanintyget i brunt eller turkost? Eller kanske den som matchar ugglorna? Har aldrig testat Hilcos interlock men är lite sugen på att göra det!
    Hilcos interlock är relativt tunn, mycket tunnare än kanintyget. Det är verkligen en härlig kvalitet! (Jag har ju redan berömt det där jag brukar egoskriva tidigare idag ) Den är kanske lite mjukare och tunnare än det röda som följde med ugglorna. Sen håller den bra i tvätt och är skön att jobba! Rekommenderas absolut! (Fast jag har aldrig sytt i den med annat än overlock och coverpro)
    Visst är det den som är på kanmpanjpris hos Nea Nobelle i juli?
  • Mari78 m pojktriss

Jo precis, det är kampanjpris på den så jag funderade på att slå till på lite olika färger. Men då får det nog kanske bli lite turkost och brunt också då så man har mycket att mixa och matcha med

• yrväder

jag tycker den är bra, det enda jag har att anmärka på är väl att den är lite väl stretchig, jag har svårt att fålla i den med vanliga maskinen, det blir bubbligt hur jag än bär mig åt.

Annars är den kanon

nu snackar jag om hilcos interlock

• Muppsan

Under dagen har jag haft barnvakt och då passade jag på att sy lite grann. Det blev en trikåoverall till kommande bebisen! Glad
    Elefanttyget var ju bara såå härligt att sy i!
    Så här blev resultatet:

I morgon blir det nog en matchande tröja till blivande storebror! Har barnvakt även då, så det gäller ju att passa på om man vill ha något gjort! Skrattande

• DorisDaisy

Men det var en snygg overall :o)

Hej ala, kikar in med sådär tre månaders mellanrum :o)

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle