• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • madebyinferno

Måste bara få fråga er kunniga...

Har sett i mångas bloggar att de kantar med typ muddväv lr dyl, går det att göra med en vanlig symaskin utan tillsatser lr krävs det andra grejer då???
    Gärna en pedagogiskt förklaring hur man går tillväga också (om någon kan och orkar) för jag är inte helt överrens med vanliga kantband heller

Andra frågan är vad ni har för maskiner (och tillbehör till dem)?? Av ren nyfikenhet

• yrväder
    madebyinferno skrev 2008-07-23 19:07:27 följande:
    Måste bara få fråga er kunniga...Har sett i mångas bloggar att de kantar med typ muddväv lr dyl, går det att göra med en vanlig symaskin utan tillsatser lr krävs det andra grejer då??? Gärna en pedagogiskt förklaring hur man går tillväga också (om någon kan och orkar) för jag är inte helt överrens med vanliga kantband heller Andra frågan är vad ni har för maskiner (och tillbehör till dem)?? Av ren nyfikenhet
    Nej, man behöver bara en helt vanlig symaskin. Ska du ha kantband i halsringning kan det dock vara bra att ha nån form av elastisk söm, men man kan lika gärna köra med zickzack.

Jag gör så att jag syr på en muddremsa räta mot räta på den del som ska kantas. Sedan viker jag över, nålar och syr. Dock viker jag inte över så att det stramar mot sömmen eller hur jag ska förklara, utan jag låter muddväven ligga ann mot tyget lite, för då syns inte overlocksömmen på baksidan.

Jag har en overlock - bernina, och en pfaff hobbyline 1132.
  • Tygtiiger
    Sopheia skrev 2008-07-23 17:09:07 följande:
    hmmm...är det nån fler (prenumerant) som inte fått hem sin senaste Ottobre ännu? Jag vill att den ska komma NU! Suktar efter bodysuitmönstret, ju
    Jag prenumererar inte utan har shoppat det alldeles själv men om du får akut bodysuitbrist så mejla mig så kan jag rita av mönstret i rätt storlek till dig och skicka
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2008-07-23 19:07:27 följande:
    Måste bara få fråga er kunniga...Har sett i mångas bloggar att de kantar med typ muddväv lr dyl, går det att göra med en vanlig symaskin utan tillsatser lr krävs det andra grejer då??? Gärna en pedagogiskt förklaring hur man går tillväga också (om någon kan och orkar) för jag är inte helt överrens med vanliga kantband heller Andra frågan är vad ni har för maskiner (och tillbehör till dem)?? Av ren nyfikenhet
    nu har jag gjort en kort bildvisning i min blogg
    smayrvader.blogspot.com
  • Cirrus

Nu är jag här med mina "klänningsproblem" igen Tacksam om någon kan bistå mig med lite måtthjälp.

Jag ska sy en singoallaklänning till en 4-åring. Längden har mamman själv bestämt till 69 cm från axel och när jag måttar på min 3,5 åring så skulle klänningen bli rätt lång, så pass att det är inget måste med tights el likn.

För att få en schysst skärning på "kjolen" så tog jag ett klänningsmönster och ritade ihop det med en singoallaöverdel. När jag lagt ihop mönsterdelarna så ser det så stort ut, som vanligt när det är klänningar haha Från ärmhåla till ärmhåla mäter den 38 cm och i nederkant 52 cm, då är ju det måttet i höjd med mitten av vaden. Flickan som ska ha klänningen är av str 104, kanske lite mot 110 t o m. Någon som kan ha synpunkter på måtten?

• mjuik

Såg att det fanns en länk till en symaskinstråd men den var stängd så jag tänkte att jag frågar här ändå.

Jag är på jakt efter en overlock men jag kan inget om såna.
    Kan någon hjälpa mig?

En relativt bra och relativt billig vore trevligt =)

• yrväder

cirrus
    tja, i storlek 116 är bröstmåttet 60 har jag för mig, Hampus har 61 i storlek 116/122. det låter stort, men samtidigt ska singoalla vara lite vid, och då går den ju dessutom använda som tunika senare om den är lång från början. Men kanske minska lite, säg att bröstmåttet på klänningen är 8 cm bredare per del än bröstvidden på barnet.

• Cirrus
    yrväder skrev 2008-07-23 20:12:27 följande:
    cirrustja, i storlek 116 är bröstmåttet 60 har jag för mig, Hampus har 61 i storlek 116/122. det låter stort, men samtidigt ska singoalla vara lite vid, och då går den ju dessutom använda som tunika senare om den är lång från början. Men kanske minska lite, säg att bröstmåttet på klänningen är 8 cm bredare per del än bröstvidden på barnet.
    Båda mönsterhalvorna är från ottobre, singoallan som jag ritade av först i 104. När jag la den på ett annat a-linjeformat mönster så var ärmhålan på singoalla 104 i vidd med 116 på det andra mönstret. Hur vore det om jag tog in lite vidd längst ner?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle