• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Gekko
    Rostis skrev 2008-08-03 17:05:25 följande:
    käääk.... sydde byxor (jeans) till sonen idag, enligt Ottobres mönster. men när det var dags för prövning så sitter de som tights på honom. Mätte och kollade enligt deras listor skulle han ha 128 cl men tydligen nä..... man blir lätt galen när man suttit och kämpat med gylfar och saker hela dagen (då man inte direkt är nån sy-veteran), och jag som var så nöjd för det blev så bra. Men säg den glädje som varar. Fick blir byxor åt lilla syster i stället, men det är ju inte direkt snyggt med pojkmodell (låga fickor och raka ben) på en väldigt modemedveten tös. hon kallade dem för fulbyxor... vad glad man blir....
    Vad tråkigt! Ottobre kan ju vara lite konstiga i storlekarna men det brukar ju vara åt andra hållet. Vilken modell i vilken tidning var det? Jag skulle kanske skriva en kommentar om det i min tidning ifall jag skulle få för mig att sy just de byxorna.
  • Mimmi 71

När jag var på marknad för någon vecka sedan köpte jag ett så härligt garn som jag har tänkt sticka en tröja i. Garnet är tunnt (egentligen tänkt till raggsockar) och jag har inget bra mönster.

Är det någon som har ett bra stickmönster på en tröja i stlk 74/80 för tunnt garn (stickor 2-3 med 30 maskor och 40 rader på 10 cm). Knäpptröja eller olle spelar ingen roll.

P.S Vet att det kanske bättre att ställa fråga i någon "stick-tråd" men tycker det känns fel att efterfråga något i en tråd jag aldrig besökt tidigare. Här är jag väl lite igenkänd iallafall.

• Rostis

det var Ottobre höst 4/2008 Guitar jeans (mönster nummer 28), jag har också hört att storlekarna brukar vara lite större i ottobre, så därför sydde jag inte på växten....

får bli ett par nya bara jag hinner köpa nytt tyg, övning ger färdighet :)

• Småkottarna

Bling: Tack för tipset! Vad dyra dom var... Finns det inte något annat sätt att trycka på tyg? Ville göra något på barnens enfärgade tröjor jag sytt nämligen, kändes lite väl maffigt att köpa en sån för flera tusen för några tröjor. Hihi!

Fler än jag som har problem med gittes.se idag? Har inte kommit in på hemsidan på hela eftermiddagen och kvällen.

• Pillan81

Småkottarna: Jag har använt mig utav panduros textilfärg. Finns att se resultat du vet var

• Godingmamma

Sopheia: Får man bekräftelse på att anmälan gått fram? Anmälde mig härom dagen men idag fick jag en mailpåminnelse om bytet så jag blev osäker på om min anmälan komit fram?

• Sopheia
    Godingmamma skrev 2008-08-03 20:15:11 följande:
    Sopheia: Får man bekräftelse på att anmälan gått fram? Anmälde mig härom dagen men idag fick jag en mailpåminnelse om bytet så jag blev osäker på om min anmälan komit fram?
    Jag har fått din anmälan! Ska kolla igenom alltihop ikväll, skicka bekräftelse, och sen lotta när folk svarat på den. (typ imorrn, alltså)
  • Småkottarna
    Pillan81 skrev 2008-08-03 20:12:52 följande:
    Småkottarna: Jag har använt mig utav panduros textilfärg. Finns att se resultat du vet var
    Tack för tipset! Det ska jag testa! Blev ju jättefint!!
  • Tygtiiger

Rostis, ojdå, de hade jag tänkt sy. Får ta en storlek upp alltså.

Annars tycker jag också att ottobre är lite konstiga i storlekarna - i nr 3 / 08 var tex knickersen jättestora men deras kortärmade skjorta (som var lätt att sy för övrigt, nr 23) gick inte runt magen på sonen som förvisso inte är mager men inte heller har någon kulmage (längre).

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle