• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Bling1975

Det finns andra typer av skum än den vanliga skumgummin på tex kungssängen som man kan beställa och få tillskuret.

Hur mycket tyg ca går det att sy ett par hängselbyxor och en långärmad body i stl 56-62? Vill så gärna beställa lite elefanter men vet inte alls hur mycket jag behöver för att kunna göra något vettigt.

Stitch längtar efter Lilo
  • Elyelle
    Tygtiiger skrev 2008-08-01 22:24:25 följande:
    Nu har jag köpt fint tyg på Åhlens (30% på reapriset, kostar INGENTING, nästan) och klippt till delar till en bärsele. Jag skulle behöva padding till axelband och midjebälte, axelbanden reder sig nog med vanlig vadd och några sömmar, men har någon en bra idé om var man får tag på riktigt stadig padding för ett midjebälte? Vanligt skumgummi är alldeles för poröst, jag tänkte först på liggunderlag men det är lite tunt och kanske för stelt. Alla förslag mottages tacksamt!

Vet inte vart man kan hitta sa stadigt padding, men du kan alltid lagga ett extra lager tyg i midjebaltet och forstarka alla tygdelarna med vlieselin/klistertyg/mellanlagg. Det finns en sort, som jag inte kommer ihag namnet pa, men det ar valdigt styvt och anvands for det mesta for hattar, vaskor och ibland kragar.

Ok, klamde precis pa midjebandet pa min Ergo sele och det kanns visst, som om materialet i midjebaltet liknar det i liggunderlag och var ca.7mm tjockt. Om du har extra tyg (och extra pengar ), kanske det ar vart att experimentera med liggunderlaget med? Det materialet anvands aven i traningsmattor och lekmattor - kanske kan du hitta ratt tjocklek i dem?

• Tygtiiger

Jag får ta en tur till stadium idag och köpa ett tjockt liggunderlag. De har säkert rea. Och det lär inte vara det första projektet som jag behöver konstiga tillbehör till
    (När jag sydde i ett spex så användes förresten liggunderlag till sådant som groteska axelpartier på rustningar etc - jag anar fler utklädningskläder!)

Bling: jag kollade i min gamla ottobretidning, där har de mönster på omlottbody och hängselbyxor, båda sydda med väldigt få sömmar så att de ska vara mjuka (dvs går åt mycket tyg) och de beräknar 60 cm till en body och 55 till byxorna, plus muddvävs- eller trikåremsor att kanta med. Så du klarar dig utmärkt med en meter, skulle jag tro, då kan du nog få ihop en mössa eller ett par muddbyxor av extrabitarna!

• lilllinda
    Mari78 m pojktriss skrev 2008-07-31 15:55:52 följande:
    Puh!Nu är mitt sömnadsmaraton avslutat *skratt*. Nu skall jag ägna tre dagar bara åt barnen och då passar vi på att åka till svärmor. 55 plagg har jag lyckats ro hem på 5 dagar. Jo, det är helt galet jag vet . Men oavsett man tror det eller inte så HAR jag hunnit med annat också. Kanske lite lite sömn bara Skall blogga om det sista ikväll när grynen är kojade!
    wow så fina kläder!!
  • sarahl

någon som har mönster på raglantröja i strl 86 och 92?

• Småkottarna

Finns det ngnstans på nätet att beställa material för att trycka på tyg? Googlade lite men fick bara upp böcker om tygtryckning på olika bibliotek.

• Tildamamman
    aha! Tack, jag ska prova lite försiktigt.
    Gekko skrev 2008-08-01 20:45:00 följande:
    Nämen oj, förlåt! Jag är i Norge just nu så jag tänkte på fel språk, jag menar givetvis ånga! Om ditt strykjärn inte har ångfunktion räcker det att väta lite med en våt handduk eller liknande. Tur att du frågade, det var inte riktigt svensk DAMP jag menade!
  • Godingmamma

Sarahl: Jag har Meedom & Meedoms raglanmönster om du vill ha? Den är med aningens svängd raglan men det kan man säkert lätt rita om och göra rakt. Har använt det (utan att ändra) till flera tröjor så kika i bloggen

• Småkottarna
    Småkottarna skrev 2008-08-02 13:38:16 följande:
    Finns det ngnstans på nätet att beställa material för att trycka på tyg? Googlade lite men fick bara upp böcker om tygtryckning på olika bibliotek.
    puff!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle