• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Gekko
    madebyinferno skrev 2008-08-04 13:39:03 följande:
    Det var nog jag det håll till godo
    Tack! Jag hittade dig precis av mig själv.
    Bara jag får tid ska jag sätta mig ner och sy en sån själv, jag har hittat en annan beskrivning ocksa och känner jag mig själv rätt lär jag inte kunna följa någon av de!

Är det bara min dator eller är det problem med fl idag?
  • Jalapeno

vad bra att du länkade. Jag försökte igår men kom inte in på familjeliv.

yrväder skrev 2008-08-04 13:13:55 följande:
    förresen var det ju nån som undrade vilken grönfärg elefanterna skulle bli i. klara med k har en bild.(dessutom låter det som att landskapstyget ska komma iaf, till ett ganska bra pris tom. 170 kr, det ger nåt att tjata)klaramedk.blogspot.com/2008/08/grna-skna.html
  • Tygtiiger

Bling: ja hittills är jag nöjd med min maskin, utom när den inte gör som jag vill
    Jag har lite svårt att ställa om från att sy på vanlig maskin, kommer inte alltid ihåg att man inte kan sy bakåt, att det ser olika ut på fram och baksida och att man inte bara kan enkelt vända projektet 180 grader och fortsätta sy. Och jag fattar inte riktigt hur jag ska fästa.

Men om man syr som i bruksanvisningen så är det ju löjligt enkelt! Väldigt tjockt och blankt halkigt tyg (läs nylonband typ midjeband till ryggsäck) hade kniven problem att skära av men jag får fippla lite. Jag har beställt velour från neanobelle och ska sy en lejontröja till sonen, det ska bli kul att se om jag kan sy dekorsömmar! Har knåpat ihop en riddardräkt till honom och det var LÖJLIGT mycket lättare med den här maskinen.

Så hittills får den en stark fyra av fem möjliga.

• Aje08

Tyras föräldrar skrev 2008-08-04 16:45:17 följande:

om nu jofotex trykcer landskapstyg efter påtryckning - kan ingen få ikea att trycka om skillingaryd !? www.styleroom.se/album/895
    JO, det tycker jag! Sonen har faktiskt en gardinkappa i Skillingaryd på sitt rum som jag lyckades hitta på Stadsmissionen i våras. :)
  • Armine

Här lyser sylampan dagligen. Maken och jag turas om att sy. Han ska på lajv i helgen så jag syr kläder åt honom, medan han syr väskor och andra brahasaker. Ser fram emot att få sy någonting annat när han är borta.

• first timer
    Tyras föräldrar skrev 2008-08-04 16:45:17 följande:
    om nu jofotex trykcer landskapstyg efter påtryckning - kan ingen få ikea att trycka om skillingaryd !? www.styleroom.se/album/895
    Oh hjälp, nu börjar mitt hjärt klappa lite fortare tror jag minsann.
    Superfint! Jag hade det i mitt rum när jag var liten men jag kommer inte ihåg som vad... Gardiner kanske? Får fråga mamma.
  • Mimmi 71

PUFFAR - Är det inga sticktokar här ine för tillfället?

Mimmi 71 skrev 2008-08-03 17:52:44 följande:

När jag var på marknad för någon vecka sedan köpte jag ett så härligt garn som jag har tänkt sticka en tröja i. Garnet är tunnt (egentligen tänkt till raggsockar) och jag har inget bra mönster. Är det någon som har ett bra stickmönster på en tröja i stlk 74/80 för tunnt garn (stickor 2-3 med 30 maskor och 40 rader på 10 cm). Knäpptröja eller olle spelar ingen roll.P.S Vet att det kanske bättre att ställa fråga i någon "stick-tråd" men tycker det känns fel att efterfråga något i en tråd jag aldrig besökt tidigare. Här är jag väl lite igenkänd iallafall.
  • sarahl

här är det stiltje i sömnaden. sonen vägrar sova på kvällarna och när han väl sover oftast runt 23 tiden så är jag så trött. Så mina kvällar går åt till att klippa kläder i mängder just nu. med honom sittandes brevid. Men snart hoppas jag kunna få honom i säng tidigare och jag kan få sy lite igen.

Vad mycket fint ni alla sytt. och ytväder, jag älskar ditt tyg med troll på. kan man inte få byta till sig en bit

ha det bra allihopa.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle