• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Jalapeno

jag skickade på deras kontaktformulär och valde textil som fråga.

yrväder skrev 2008-08-05 08:39:11 följande:
    vilken mejladress har ni skickat till då?
  • TeDrickaren

HJÄLP!!! fattas lite mudd i marinblått någon som har lite över, skulle behöva en bit 30cm på 150cm bredd. Någon som kan /vill hjälpa mig? Inboxa mig gärna, tack snälla ni!!!

Hade också kunnat tänka mig IKEAS tyg, superfint

MOA
  • Beatrize74

Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt.

Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)

Hur katten gör man?

• Lallan
    Beatrize74 skrev 2008-08-05 14:14:46 följande:
    Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt. Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)Hur katten gör man?
    Har för mig att man klipper av själva hörnet vid sömmen.

Nu har jag sytt klart ett par velourbyxor åt min son som växer som ogräs så att han inte längre har några kläder som passar. Har även lyckats få klart en sittdyna och väska till dockvagnen och även samma till barnvagnen.
  • Armine
    Är det någon av er tygtrixare som vet hur man gör för att inte få sådana rynkor i hörnen, att det liksom blir så spänt. Man ska kunna klippa upp sömsmånen något va? När man syr rundade saker så kan man ju klippa upp sömsmånen som små trianglar för att lätta på "trycket", men hur gör man om man har sytt ett nittiogradershörn? (Alltså...tänk er att ni syr bokstaven "L" till exempel. Det blir gärna "korvigt" där i den inre hörnet av bokstaven nedtill.)Hur katten gör man?
    Man kan klippa av hörnet en bit så att det blir mindre sömsmån just vid sömmen. Hoppas du fattar var jag menar.
  • uniMog
    klipp bort så att det inte blir som ett ett "v" utan klipp bort så mycket sömsmån som möjligt
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Mimmi 71
    Kakan83 skrev 2008-08-04 22:06:59 följande:
    Mimmi 71 skrev 2008-08-04 20:52:21 följande:
    www.garnstudio.com har många olika mönster att välja mellan.
    Ja, där har jag letat men de minsta de har är 26 maskor på 10 cm. Är inte så duktig så jag kan justera mönster själv. Kanske får testa med ett större alternativ på stickor så kanske det fungerar med mönster för 26 maskor.
  • Lallan

Nån som kan tipsa om ett bra byxmönster av muddbyx typen som även lämpar sig bra till grövre och stumma tyger? Har de flesta syböcker bortsett från Meedoms.

• StinaW

Hej! någon som har någon erfarenhet av en Hysklock 34D? har bara en vanlig symaskin just nu, men skulle gärna ha en overlock? är detta någon bra nybörjar maskin? är 1500 ett ok pris? vad bör jag undersöka? mvh stina

• madebyinferno
    Beatrize74 skrev 2008-08-04 15:31:11 följande:
    Tack tjejer för att ni delgav mig lite fakta. Nu tror jag faktiskt att jag förstår, det börjar klarna. Jag har läst högt för maken här och nu ska vi ge oss ut i overlock/coverlockdjungeln tillsammans igen, fast den här gången är vi också beväpnade med machete och karta tack vare er, så det känns lite lättare nu. Nu ska jag bege mig ut på länkarna ni givit också. På med safarihjälmen och khakishortsen, och swisch...swisch ut i djungeln igen. Psssst....madebyinferno....jag förstod väl att det var HÄR du gömde dig. Härligt att se dig...kommer du ihåg mig?
    Såklart jag minns dig, hur är det med allt?? Hänger inte sååå mycket i septembertråden men brukar kika in och läsa lite ibland

Har äntligen kommit igång "på riktigt" att sy igen, smiter ner i mitt syrum så fort jag kan
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle