• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Beatrize74

Låg och funderade på det här med symaskiner. Egentligen skulle man ju vilja ha sin vanliga symaskin, och sedan en coverlock och en overlock och helst då också en brodermaskin.

Men...tänk alltså förr. NÄr de satt och surrade med sina trampsymaskiner. Tänk att det då ingick i "husmoderskunskaperna" att kunna sy skjortor åt maken, linnen åt sina döttrar och byxor till sönerna etc. Med en vanlig symaskin som inte hade annat än raksöm och sicksack (på sin höjd)

Och jag som nu knappt känner att jag vågar sy en endaste lite kjol för att jag "bara" har en vanlig maskin.

(Och tänker då hur mamma satt och sydde mina första diskotekskläder på sin gamla Bernina. En topp med öppen rygg i cerise trikå och ett par gråa byxor med tryckta japanska tecken)

Hon satte sin tillit till sig själv. Jag sätter min tillit till fabriksparkerna.

• mira

eller för hand. min mamma är född 1940 och när hon var ung så hände det att hon sydde för hand kläder... t ex en skjorta/blus...

• Beatrize74

Ja, just det...för hand, med små, små täta stygn. Jisses!
    DET är hantverk det!

• AMDA

Lite fråga till er som varit på jofotex...
    Är det någon som vet om de har fler roliga mönster på bomullstrikå/jersey/interlock?
    Vad har de för färger på smalrandig manchester?? finns det nån med mönster??
    Hur är det med stretch frotte har de nån mönstrad sån??

Har ingen möjlihet att köra dit då jag har ca 25mil dit så jag tänkte ringa o köpa det via telefon så som jag gjorde med elefanterna men skulle som sgat vilja ha lite annat med ju

• Stratus

Alla nytryck de kommer med (ugglor, elefanter) har du väl sett. Men de har en otrolig mängd trikå, så det är svårt att säga. Kanske inte mer retrotryck som de nytryckta, men allt ifrån blommor, ränder, prickar mm. Jag har köpt roliga manchester där. En knallgrön med bommul, och en brun med gröna broderade blommor. Är inte hemma nu så jag kan inte visa någon bild tyvärr. Stretchfrotté är det lite dåligt med. Jag tror att de har men bara enfärgade och i begränsat urval.

• Stratus

Jag har också Skillingaryd som min mamma sydde gardiner av på 70-talet. Förutom en gardin som jag har kvar, har jag sytt puffar och spjälskydd. Tänkte det skulle vara kul för Storasystern att ligga och titta på när hon var liten. Men hon gillade aldrig att sova i spjälsängen, och flyttade ur den när hon var 9-10 månader. Få se om LIllebror gillar den

• Stratus

Vad jag vimsar. Den knallgröna manchestern hade inte bommulstryck (??), utan blommor så klart.

• Gekko
    yrväder skrev 2008-08-05 08:39:11 följande:
    vilken mejladress har ni skickat till då?
    På hemsidan finns ett kontaktformulär som jag skrev i. Vet ju inte hur Tyra gjorde dock.
  • Dora

Hur gör man när man ska förstora ett mönster?

• Stratus
    Dora skrev 2008-08-05 09:38:17 följande:
    Hur gör man när man ska förstora ett mönster?
    Man kan dela mönstret på längden och tvären, på mitten, och förstora så. Ibland, om jag har ett mönsterark med många storlekar, så tittar jag hur mycket som skiljer de olika storlekarna åt, och förstora lika mycket.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle