• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • HugOlle
    Pillan81 skrev 2008-08-07 10:48:48 följande:
    HugOlle: Super. Cool
    Tack!
    Det är min duktige bror som gjort det. Själva loggan är tt H och ett O ihop med ett bebisanskite i O:et. har beställt namnlapapr från Minanmnband också. Ska bli sååå kul med egna lappar. Dyra dock. 4 kr st. Men det kunde ha varit värre he he. De var verkligen supersnabba på att svara på minanamnband. Impad av så snabb respons i semestertider.
  • Lines underbarn
    HugOlle skrev 2008-08-07 11:21:02 följande:
    Tack! Det är min duktige bror som gjort det. Själva loggan är tt H och ett O ihop med ett bebisanskite i O:et. har beställt namnlapapr från Minanmnband också. Ska bli sååå kul med egna lappar. Dyra dock. 4 kr st. Men det kunde ha varit värre he he. De var verkligen supersnabba på att svara på minanamnband. Impad av så snabb respons i semestertider.
    Verkligen superfin logga! Så kul med en alldeles egen!
  • Lilltå

Mari78 m pojktriss skrev 2008-08-06 23:04:22 följande:

Nope inte illgrön som i limegrön men en riktigt snygg grön färg brukar de ha. Gräsgrön kanske den snarare skall kallas. Har bild på den här: mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/images/2008/ty...
    Jag har ingen aning om kvalitet och inte heller hur illig den är men Allt om handarbete shop har limegrön velour.
  • PajaS

Har någon här provat en kantbandspressarfot till en "vanlig" maskin? Hur tycker ni det fungerar?
    Jag har en Husqarna emerald 183.

• yrväder
    PajaS skrev 2008-08-07 12:42:39 följande:
    Har någon här provat en kantbandspressarfot till en "vanlig" maskin? Hur tycker ni det fungerar? Jag har en Husqarna emerald 183.
    jo jag har en. hm, vet inte, har man tålamod kan man säkert få det att funka men det var ett evigt pyssel att få kantbandet att åka in rätt, hålla plagget på plats samtidigt som man töjde kantbandet.

Jag har sytt så mkt kantband på det andra sättet så det går på räls nu så jag is inte jockla längre med den pressarfoten..
    Har en pfaff.
  • PajaS
    yrväder skrev 2008-08-07 12:57:38 följande:
    jo jag har en. hm, vet inte, har man tålamod kan man säkert få det att funka men det var ett evigt pyssel att få kantbandet att åka in rätt, hålla plagget på plats samtidigt som man töjde kantbandet. Jag har sytt så mkt kantband på det andra sättet så det går på räls nu så jag is inte jockla längre med den pressarfoten..Har en pfaff.
    Jag fattar bara inte hur alla kan få kantbanden så fina. Mitt självförtroende får sig en törn varje gång jag försöker ;-(
    Dessutom tycker jag det är rätt svårt att få tryckknapparna genom kandbandet, att det blir för tjockt!?
  • yrväder

pajas
    först syr jag på räta mot räta, töjer ganska mkt, speciellt i benöppningen på body. i halsen töjer jag lite mindre. Jag använder nästan uteslutande mudd för det blir bäst. Sen viker jag över kantbandet till baksidan, jag sträcker det inte helt mot sömmen utan låter det va lite bredare på rätsidan för då syns inte första sömmen sen. Sen nålar jag, och syr nära den inre kanten sen, klipper rent på baksidan. Alltså bara 3 lager kantband. Har inga problem med att få dit knappar. Jag hamrar dock alltid så sitter dom bäst.

Hoppas du förstod min tjorviga beskrivning.

Men testa på skrotbitar, det fick jag göra ett antal gånger innan det blev snyggt. Du ska se första tröjan jag gjorde, halsen är gigantostor

• Tygtiiger
    PajaS skrev 2008-08-07 13:03:06 följande:
    Jag fattar bara inte hur alla kan få kantbanden så fina. Mitt självförtroende får sig en törn varje gång jag försöker ;-(Dessutom tycker jag det är rätt svårt att få tryckknapparna genom kandbandet, att det blir för tjockt!?
    Fokusera på att det ska bli snyggt på utsidan.
    Jag tycker det blir bäst om jag gör så här:
    Klipp till en bred remsa (eller använd ett brett band) och lägg räta mot räta, sy en söm (helst elastisk) rätt nära tygkanten. Nu håller sig bandet på plats. Vik över bandet, stryk gärna. Du ska ha rejäl marginal på baksidan så det syns mycket mer muddväv bak än fram! Sy nu från rätsidan så du får en snygg söm, gärna med tvillingnål eller på overlock, och klipp bort överflödet på baksidan.

Och jag tycker det är jättesvårt att få igenom tryckknapparna, jag också.
  • Lilltå

Någon som vet hur Allt om handarbetes velour är??

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle