• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Tygtiiger

First timer: jag testade precis som du skriver. Det blev ok. Skulle möjligen gjort hattkullen högre, eller kanske gjort en helt annan modell. Nåja. Den ska få ett kantband av band-med-metalltråd-i-kanterna och en döskalle så blir den nog helt ok. Billigt med svart filt i allafall!

Jag har fått tygerna från neanobelle idag, jättefin kvalitet. Själv tycker jag att man inte ska köpa halvdana tyger om man ska sy själv, oavsett hur duktig man är på att sy så blir det skräp av det om det är dåligt tyg. Iallafall efter en tvätt. Dåliga erfarenheter av stoff och stils singeljersey som är påtok för sladdrig för min smak (och dessutom fällde det bruna tandtyget så det blev brunt på oblekt, inte brunt på vitt - grr...)och jag tycker deras velour är sladdrig och tufsig i luggen. (Men deras silke och linne och denim är bra och väldigt, väldigt prisvärt, liksom deras krossade velour och liknande syntettyger om man vill sy utklädningskläder).

Om man har akut ont om pengar kan man alltid gå på second hand affärer och se om man kan fynda vuxenplagg i kul tyg och sy om dem till barnplagg!

• Stratus
    Pochahontas skrev 2008-08-06 18:33:17 följande:
    Har tre små frågor till er alla goa här... VAAAR kan jag få tag på regnbågsfärgade randiga velouren jag sett lite här och var? Samma fråga gäller röd-orange randig velour som jag också sett nån använda. Till sist undrar jag om nån vet var jag kan hitta knallorange velour - dock inte Hilcos, som säkert är jättefin, men alldeles för dyr för min plånbok.Nån som har nåt bra svar till mej? *håller tummarna*
    Den regnbågsrandiga är slut för tillfället hos Andersson&Hjalmarsson. De får nog in mer senare i höst. Och skulle du se någon när du är där Mimmi, så vill jag ha sån.
  • Pochahontas

Ååå, vad synd... Inte ens en liiiiten meter kvar?

Marie78.... Tack för det tipset. Du råkar inte veta om Jofotex har illgrön velour också? Det är nämligen lillans Meandibyxor i orange och grön som blivit för små, så jag vill sy lika knalliga byxor nu.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • yrväder
    Pochahontas skrev 2008-08-06 21:25:25 följande:
    Ååå, vad synd... Inte ens en liiiiten meter kvar? Marie78.... Tack för det tipset. Du råkar inte veta om Jofotex har illgrön velour också? Det är nämligen lillans Meandibyxor i orange och grön som blivit för små, så jag vill sy lika knalliga byxor nu.
    vi har diskuterat MeandIs gröna velour en gång, och vi kom fram till att det inte finns någon som är exakt likadan iaf. Närmast var väl hilcos limegröna, men den är inte exakt. Vet att ohlssons orangea iaf är ganska lik meandiorangea.
  • klumpi

hej allihopa!

en snabb fråga... vet någon var man kan köpa stryk-på eller sy-på flaggor i olika länders flaggor? inte superstora dock...

tack!!!

• Mari78 m pojktriss
    Pochahontas skrev 2008-08-06 21:25:25 följande:
    Ååå, vad synd... Inte ens en liiiiten meter kvar? Marie78.... Tack för det tipset. Du råkar inte veta om Jofotex har illgrön velour också? Det är nämligen lillans Meandibyxor i orange och grön som blivit för små, så jag vill sy lika knalliga byxor nu.
    Nope inte illgrön som i limegrön men en riktigt snygg grön färg brukar de ha. Gräsgrön kanske den snarare skall kallas. Har bild på den här:

mari78.blogg.se/aelsklingsbarn/images/2008/tyg-jofotex-3_11134438.jpg
  • Lilltå
    PajaS skrev 2008-08-06 10:41:13 följande:
    GOBLIgobli skrev 2008-08-06 10:32:29 följande:
    Hoppas man får länka till Bibbi...www.sysidan.se/member/view.htm! Herregud va grejer hon har!
    gissa vem jag varit hos ikväll? Vi tillbringade dagen på Kolmården och när jag såg Nävekvarns-skylten på hemvägen fick jag ett infall.... Så nu har jag turkos tråd som matchar kaninerna. Och lite andra rullar.... Trevligt att träffa damen ifråga också.
  • Mari78 m pojktriss
    Lilltå skrev 2008-08-06 23:06:16 följande:
    gissa vem jag varit hos ikväll? Vi tillbringade dagen på Kolmården och när jag såg Nävekvarns-skylten på hemvägen fick jag ett infall.... Så nu har jag turkos tråd som matchar kaninerna. Och lite andra rullar.... Trevligt att träffa damen ifråga också.
    Och så hälsade du inte på MIG på vägen ha ha! Visst är hon trevlig!?
  • Jalapeno

kul! hälsade du från fan cluben?

Lilltå skrev 2008-08-06 23:06:16 följande:
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle