• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Jalapeno

nu har jag ju inte beställt från jofotex men jag ahr läst här att de missat många emails, informerat lite halvdant och sumpat beställnignar. Det hindrar iofs inte mej att beställa eller handla från dom, men såna under av service som bibbi och jenny är rätt sällsynta.

• yrväder

TF
    förvisso, nu har jag inte haft nåt strul alls med dom. Samtidigt är dom ju nybörjare på detta så jag förstår dom och Johnny är ju väldigt trevlig och tillmötesgående så jag tror nog dom rätar till det dom kan
    Om inte annat får dom massor i plus för att dom lyssnar på oss och trycker nya roliga tyger

• Jalapeno
    yrväder skrev 2008-08-05 20:36:50 följande:
    inte annat får dom massor i plus för att dom lyssnar på oss och trycker nya roliga tyger
    oh yes!
  • Sopheia

Nu har alla som anmält sig till klädbytet fått mail!

• Dora

När man syr på overlock och coverstitch så blir det två trådar extra (eller som en bygel) när man avslutar sömmen. Fyller den någon funktion eller blir det bara så. På covern är det de två som sticker ut på rätsidan som går att dra bort. Finns det risk att det repar sig om man drar bort den? kan man/ska man dra bort den i maskinen innan man påbörjar nästa söm eller ska den vara kvar?
    Har inte riktigt fått kläm på det än.

• Tygtiiger

Dora: vad jag har förstått så ska man sy ut en lite längre trådremsa efter att sömmen är avslutad och försöka sy fast den i en annan sömsmån eller liknande, så att det inte repar sig.

Ni som har sytt solhattar o dyl: jag har lovat sonen en sjörövarhatt och har köpt svart filt. Cirkel till hattkulletopp, rektangel som sys till en rundel så har jag ju fixat själva hattkullen, men hur gör man ett bra brätte? En svängd rektangel med sneda ändar som sys ihop till en ihålig cirkel, typ? Hur får man brättet att stå ut så mycket som möjligt? Formtips mottages tacksamt! (brättet ska ju fästas upp på tre ställen så det blir en napoleonhatt typ, så så HIMLA noga är det ju inte... menjag har aldrig sytt en hatt.)

• Godingmamma

Jag har uppdaterat bloggen med lite nytt. Dels en PIF-present jag skickat och dels ett litet DoRedo-projekt jag gjorde ikväll när jag tyckte resväskan var färdigpackad inför englandsresan i morgon.

katarinas-kreativa-sida.blogspot.com/

Jag har även lagt in lite info till min hemliga klädbytesvän

• Beatrize74

När det gäller att sy hörn som inte korvar sig, så menar ni tjejer att man alltså ska klippa så nära den sydda sömmen det bara går. Har jag förstått det rätt?

Madebyinferno...vad roligt...jag ser nu också att du har en blogg så nu måste jag vips in och kika.

• Beatrize74

Och tack tjejer för att ni verkligen delar med er av varandras tips och är så otroligt tillmötesgående, både gentemot mig och mina småtafliga nybörjarfrågor och alla andra här inne.

• LumLumLum

Bibbi är verkligen toppen! Skickade iväg en beställning till henne igår eftermiddag, och idag landade grejerna i brevlådan. Snacka om service! Nu har jag nya tvillingnålar, så nu kan jag sy igen.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle