• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Mimmi 71
    Dora skrev 2008-08-11 17:06:54 följande:
    Om man ska skicka en haklapp eller ett förkläde i vaxduk med posten, hur skulle ni paketera dem då?
    En vadderad provpåse tror jag skulle gå bra, eller ett vanligt kuvert där man lägger produkten mellan lite pappkartong. Man vill ju inte det skall bli för mycket veck. Hmmm men å andra sidan blir det ju veck för man måste nog vika förklädet Kankse kan man rulla upp det på en rulle istället för att undvika vecka. Man kan ju ha en rätt stor rulle innan det kommer upp i skrymmande storlek.

På vilket sätt tycker du det är ett problem?
  • AMDA

Mimmi 71 skrev 2008-08-11 17:07:01 följande:

AMDA: När jag ändå har dig på tråden (orkar inte leta) - vilka tider hade A & H i Ulricehamn? Skall dit i början på nästa vecka (tisdag får det väl bli då )men mellan vilka tider? Har de enbart velour till försäljning eller finns det annan trikå också?
    De har trikå och ett litet sortiment bomullstyger med.
    14-18 är tiderna
    Har köpstopp just nu annas hade vi kanske kunnat setts på tisdag hihi men jag har shoppat från hela världen senaste månden så nu får jag lugna mig lite
  • AMDA
    Dora skrev 2008-08-11 17:06:54 följande:
    Om man ska skicka en haklapp eller ett förkläde i vaxduk med posten, hur skulle ni paketera dem då?
    Jag skickar mina i vanliga större kuvert funkar jätte bra
  • Dora

Mimmi 71 skrev 2008-08-11 17:10:35 följande:

En vadderad provpåse tror jag skulle gå bra, eller ett vanligt kuvert där man lägger produkten mellan lite pappkartong. Man vill ju inte det skall bli för mycket veck. Hmmm men å andra sidan blir det ju veck för man måste nog vika förklädet Kankse kan man rulla upp det på en rulle istället för att undvika vecka. Man kan ju ha en rätt stor rulle innan det kommer upp i skrymmande storlek.På vilket sätt tycker du det är ett problem?
    Jag är rädd att det blir veck om jag viker dem. Vaxduk som jag köpt ihopvikt har varit totalt omöjliga att få släta.
  • Lillofant

Tack för informationen AMDA! Det är alltid bra att veta på ett ungefär vad det kostar.

• Tygtiiger

Någon som har bra tips på hur man trycker på tyg med tygfärg och klichéer/stämplar?

• Mimmi 71
    Tygtiiger skrev 2008-08-11 20:26:25 följande:
    Någon som har bra tips på hur man trycker på tyg med tygfärg och klichéer/stämplar?
    Thea och Yrväder är två "klippor" på det här med tryck. Spana runt på deras bloggar. Thea har även en helt fantastisk tutorial. De kanske även kan svara på dina frågor härinne. Själv har jag endast kommit så långt så jag har alla saker hemma till detta (inte screentryck dock) . Nu väntar jag bara på lite mer tid och lite action/ork.
  • Lilltå

Vilket studieförbund i Sthlm var det som hade nån mönsterkonstruktionskurs som några hade gått? Och det är inte tillskärarakademin jag tänker på utan ett billigare alternativ.....

• Stratus
    Tygtiiger skrev 2008-08-11 20:26:25 följande:
    Jag har testat att trycka (Storasyster sover i sin tröja, så jag kan inte fota den just nu) och det var hur enkelt som helst. Stöppla på färg och stämpla. Storasystern tyckte det var urkul också. Men testa på en provlapp innan om du är osäker.
  • Bling1975

Jag tror att folkuniversitetet har mönsterkonstruktion. Jag ska gå en sykurs där i höst

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle