• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • yrväder
    Gekko skrev 2008-08-11 13:10:41 följande:
    Nu har ju inte jag testat någon annan men mattan är fin och självläkande och kniven är skarp. Så jag är nöjd! Jag köpte mattan, som är 60x40 om jag inte missminns mig, kniven och en linjal som är 60 lång och 15 (?) bred. Jag har använt den till att snabbt skära trikåremsar, samt skurit till en singoalla i bomull och hoodie i tjock fleece. Allt utan problem och mycket smidigt!
    jag tänkte oxå att den kanske inte ger så mkt om man mest syr i velour och trikå, men till muddremsor måste den ju vara perfekt. Typiskt, nu fick du mig att tråna efter nåt mer
  • LinSar

Jag brukar alltid min matta när jag skär ut muddremsor.
    Du får nog med inhandla en yrväder

• bimmer

Hej nu kommer jag med en fråga (igen) jag funderar på att sy en lite varmare tröja till vår äldsta tjej och skulle vilja ha ett vindtätt tyg.

Vad heter sådant tyg?

• car
    Mimmi 71 skrev 2008-08-11 12:55:17 följande:
    Är det någon som kan hjälpa mig med lite mått på mössor. Har tänkt att sy upp lite mössor att sälja på marknaden och skulle vilja ha lite mått på omkrets på nedanstående storlekar som jag tror är en bra uppdelning. Har en bra modell som jag har i en mindre storlek och undrar alltså hur mycket jag skall öka för att få till dessa större storlekar.1-2 år2-3 år 3-4 år
    finns lite mått i denna tråden

Mått på era barn för sömnad
  • Lilltå
    Gekko skrev 2008-08-11 13:10:41 följande:
    Nu har ju inte jag testat någon annan men mattan är fin och självläkande och kniven är skarp. Så jag är nöjd! Jag köpte mattan, som är 60x40 om jag inte missminns mig, kniven och en linjal som är 60 lång och 15 (?) bred. Jag har använt den till att snabbt skära trikåremsar, samt skurit till en singoalla i bomull och hoodie i tjock fleece. Allt utan problem och mycket smidigt!
    Jag har samma kit :) Köpte det när jag var där vid nyår. Fast nu har jag lyckats förlägga en del.....skärmattan Skär man för hårt så har mattan svårt att läka tyckte jag. Och kurvskärning är ju ingen hit....det var då jag skar för hårt tror jag. Måste leta fram mattan...
    Linjalen använder jag till rätt mycket men jag hade föredragit att den var graderad åt olika håll på de olika kanterna.
  • madebyinferno

när ni klipper (skär) till mudd för att kanta typ bodys, gör ni det på någon särskild ledd då?? Tyckte jag läste i någon sybok från bibblan att man skulle vika den på sniskan och klippa remsor på ledden - hur gör ni för bästa resultat??

• Gekko
    yrväder skrev 2008-08-11 13:13:22 följande:
    jag tänkte oxå att den kanske inte ger så mkt om man mest syr i velour och trikå, men till muddremsor måste den ju vara perfekt. Typiskt, nu fick du mig att tråna efter nåt mer
    Alltid till tjänst med att väcka habegär!
  • Gekko
    Lilltå skrev 2008-08-11 14:15:06 följande:
    Linjalen använder jag till rätt mycket men jag hade föredragit att den var graderad åt olika håll på de olika kanterna.
    Håller med, gäller även skärmattan... Kanske dyrare versioner har det?
  • Gekko
    madebyinferno skrev 2008-08-11 15:18:19 följande:
    när ni klipper (skär) till mudd för att kanta typ bodys, gör ni det på någon särskild ledd då?? Tyckte jag läste i någon sybok från bibblan att man skulle vika den på sniskan och klippa remsor på ledden - hur gör ni för bästa resultat??
    I mudd tar man det på stretchigaste ledden (bredden). Det gäller även vävda tyger, därför klipper man på diagonalen då, det är nog det de pratar om i syboken.
  • GOBLIgobli
    bimmer skrev 2008-08-11 13:37:21 följande:
    Hej nu kommer jag med en fråga (igen) jag funderar på att sy en lite varmare tröja till vår äldsta tjej och skulle vilja ha ett vindtätt tyg. Vad heter sådant tyg?
    Är det windstopper du tänker på kanske? Kan vara lite svårt att få tag på har vi märkt.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle