• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Cirrus

Liiiite OT, ni andra som har barn och gillar att sy, syr ni allt till dem? Funderar själv då jag har spanat på Me&Is nya höstkollektion idag och jag är en shoppinggalning när det gäller barnens kläder trots att jag syr en hel del. Okej, det handlas mindre sen jag började sy men nog handlar jag mer än jag behöver

• Mari78 m pojktriss

Tidigare gjorde jag inte det - men jaaa nu är allt utom ytterkläder och skor hemgjort *skratt*. Det får vara någon måtta på det. Och så byter jag ju lite kläder mellan varven med andra också för att få lite variation och nya idéer, men allt är hemsytt även om det inte är utav mig.

Cirrus skrev 2008-08-11 21:17:06 följande:
    Liiiite OT, ni andra som har barn och gillar att sy, syr ni allt till dem? Funderar själv då jag har spanat på Me&Is nya höstkollektion idag och jag är en shoppinggalning när det gäller barnens kläder trots att jag syr en hel del. Okej, det handlas mindre sen jag började sy men nog handlar jag mer än jag behöver
  • Cirrus

Mari78 m pojktriss skrev 2008-08-11 21:24:04 följande:

Tidigare gjorde jag inte det - men jaaa nu är allt utom ytterkläder och skor hemgjort *skratt*. Det får vara någon måtta på det. Och så byter jag ju lite kläder mellan varven med andra också för att få lite variation och nya idéer, men allt är hemsytt även om det inte är utav mig.
    Det är en bra variant med byte också tycker jag. Jag har ett på gång med Solig som jag ser mycket fram emot

Periodvis syr jag dock så mycket till andras barn att mina får köpekläder. Pengar in, pengar ut. Skämt åsido, de brukar i alla fall kunna få vänta på sina hemsydda kläder ibland. Fast min store son brukar lägga in beställningar ibland när han vill ha något speciellt
  • miniliten
    Tygtiiger skrev 2008-08-11 20:26:25 följande:
    Någon som har bra tips på hur man trycker på tyg med tygfärg och klichéer/stämplar?
    jag har tryckt en hel del numera =) jag tycker det ä så kul o trycka själv då ä det ju verkligen inget masstryck =)
    jag trycker dock inte me stämplar men med bakplast o gör egna tryck.
    frågor så kika in i bloggen, annars ä det bara o fråga på =)
  • Stratus
    Cirrus skrev 2008-08-11 21:17:06 följande:
    Jag kan knappt inte köpa kläder längre, eftersom jag syr så mycket. Men mormor och farmor får köpa så mycket de vill, och det gör de ibland. I förra veckan råkade jag dock in på Lindex slutrea, och allt kostade typ 25-40 kr. Det blev några onödor måste jag säga, men Storasyster var salig. Idag har vi dock städat i henne byrå, och sorterat ut alla klänningar som ska få en hänganordning. 22 st, hrmm. I användbar storlek alltså. Det är ju pinsamt. Och det är bara klänningar. Jag får helt enkelt inte sy mer till henne nu, för hon kan ju knappt använda det hon har. I och för sig brukar hon byta kläder 2-4 gånger per dag.
  • Sopheia

Nej, jag syr pinsamt lite åt mina egna barn. Min mamma är fenomenal på att handla barnkläder på rea, så det är faktiskt hon som står förden stora bulken i grabbaras garderob. Däremot sätter jag lite en ära i att endast ge bort hemsydda plagg om det ska ges presenter nån gång.
    Jag ser syendet lite som en möjlighet att fixa de där plaggen jag inte kan köpa, att mängdsy vanliga tshirtar ger inte mig en utmaning eller blir billigare, så det låter jag bli. Istället kan jag lägga timmar på mer arbetade plagg med detaljer som inte finns på köpeplagg eller som blir lite extra-typ storsonens bävernylonbyxor som är de bästa byxor han haft, eller frogz-jeansen eller bil-tröjan jag sydde i vintras. Fast visst, ett gäng muddbyxor blir det ju ibland. Och nu har både son och sambo fått smak för hemsydda kalsonger också.

• Dora
    Stratus skrev 2008-08-11 21:48:37 följande:
    Jag kan knappt inte köpa kläder längre, eftersom jag syr så mycket. Men mormor och farmor får köpa så mycket de vill, och det gör de ibland. I förra veckan råkade jag dock in på Lindex slutrea, och allt kostade typ 25-40 kr. Det blev några onödor måste jag säga, men Storasyster var salig. Idag har vi dock städat i henne byrå, och sorterat ut alla klänningar som ska få en hänganordning. 22 st, hrmm. I användbar storlek alltså. Det är ju pinsamt. Och det är bara klänningar. Jag får helt enkelt inte sy mer till henne nu, för hon kan ju knappt använda det hon har. I och för sig brukar hon byta kläder 2-4 gånger per dag.
    Känner igen det där... Jag har bestämt mig för att bara sy till mina egna ett tag nu eftersom allt annat bara blir liggande osålt. Men de har ju så sabla mycket kläder redan. Typ 45 långärmade tröjor... Vardera... Så vad ska jag sy då? Storan behöver (ja faktiskt) en ny fleecejacka då hennes börjar bli bra sunkig. Men jag hittar inget bra mönster. Nån som vet? det ska vara ett enklet mönster. En rak jacka med dragkedja. Helst utan luva men det går bra med också.
  • HugOlle

Stratus
    Hade jag haft en tjej så hade hon nog oxå haft för många klänningar...he he. De är ju så kul att sy
    MEn nu har man begåvats med två killar så då får man bita i det "sura" äpplet o sy killkläder. Typ byxor o tröjor o tröjor o byxor. Försökte piffa till det idag med att sy två par retrobrallor till Olle. Men de blev för små till min lille tjockis. Kan bero på att jag sydde ett trikå-byxe mönster i vanlig bomulsstyg (påslakan). Får lägga åt sidan till nån kommande mindre bebbe o sy modell större men med tajtare mudd i midjan... Ja ja så är det...trial and error..

Nån här inne som ska på kapphelgen hos Babushkadockan den sista helgen i augusti? Bara nyfiken..

• TeDrickaren

Har uppdaterat bloggen med lite snygga tyger

MOA
  • Sopheia
    Dora skrev 2008-08-11 22:10:15 följande:
    Känner igen det där... Jag har bestämt mig för att bara sy till mina egna ett tag nu eftersom allt annat bara blir liggande osålt. Men de har ju så sabla mycket kläder redan. Typ 45 långärmade tröjor... Vardera... Så vad ska jag sy då? Storan behöver (ja faktiskt) en ny fleecejacka då hennes börjar bli bra sunkig. Men jag hittar inget bra mönster. Nån som vet? det ska vara ett enklet mönster. En rak jacka med dragkedja. Helst utan luva men det går bra med också.
    Jag har sytt flera olika tröjor från mönstret nr 24 Samu jackan från Ottobre 1/2008, vill man ha mindre storlekar funkar det att använda mönster 11 ur samma nummer men kragen från 24. kolla här; knoddochfjant.blogspot.com/2008/02/svettisjacka.html

knoddochfjant.blogspot.com/2008/03/en-svettisjacka-till-m.html
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle