Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pejgan - så har jag funderat på också. För att sy i fler antal tyger är ju ett bra sätt att marknadsföra. Man vill ju liksom visa vad man har för alternativ "hemma".

• Mimmi 71
    Stratus skrev 2008-06-29 11:34:15 följande:
    Mimmi 71 skrev 2008-06-29 08:32:57 följande:
    Jag tycker inte att du behöver sy upp i alla storlekar. Visa hellre olika alternativ och som Pejgan sa, erbjud dig att sy upp om någon frågar. Det vore en annan sak kanske om du skulle sy upp och lämna till butik, men på en marknad tycker jag att du kan vara lite mer "crazy".
    Ju mer jag funderar dessto mer är jag inne på detta spår. Men det gäller fortfarande att man syr upp tillräckligt så att man har till ett helt marknadsstånd. Ev kanske jag kan få hjälp att fyll ut lite av en vänninna som håller på med ull.

Så härligt att man har er här på tråden som man kan "spåna" med. Återkommer nog med tankar och funderingar Nu bär det av ned till pappa och jag återkommer inte på några dagar. Hoppas inte abstinensen blir för stor
  • Mimmi 71

182 inlägg att läsa igenom här på sytråden och 200 nya inlägg i Google Reader efter att ha varit bortrest sedan i söndagskväll. Snart är det heltidssysselsättning att hänga med

Hur skall det gå när man börjar jobba?!?!?

Sitter på jobbet för tillfället men ikväll skall jag försöka att "beta av" sytråden i allafall. När man går hemma och sitter vid datorn lite då och då under dagen så tycker man ibland att det är lite att läsa, det skall jag aldrig klaga över längre Det är ju bara ett tecken på att man sitter framför denna burk lite fö mycket, eller hur?

• Mimmi 71

Här kommer ett ?megainlägg? för jag har svårt att låta bli att kommentera även om kommentarerna kanske handlar om en del gamla inlägg (läser ju ifatt 180 inlägg ).

Ni får hoppa över detta inlägg om ni inte orkar med att läsa

Symaskinsfråga : Jag har alldeles nyligen köpt en Pfaff 2038 som för tillfället är min lilla älskling näst efter lille Gabriel, sambon får nöja sig med en tredjeplats så länge symaskinen är ny (får man säga så?) . Det var några som drömde om en 2048:a. Vad den kostar vet jag inte men den har ju bara några enstaka dekorsömmar mer än 2038:a. Quiltar man inte så tror jag att 38:an är fullt tillräcklig.

Alfredboy: Oj, man får gratulera! Dags att sy minikläder igen. Så skoj!

Midjemudd: Håller med Pejgan om att 20% mindre låter för stort till midjemudd och även till benslutsmudd. 20% mindre använder jag mig av när jag syr kantband för att inte få någon rynkning, fast då är det ju förståss ?stickningen? som töjer muddväven.

Sandra G: Det blir ju helt stumt om man kantar med vanlig snedslå i bomull. För att få elastiskt så kan man antingen klippa till snedslåremsor i trikå själv eller köpa stretchsnedlå (ungefär som kanten på en trosa) i sybehörsaffärer. Dock finns det sällan många färger att välja mellan på dessa snedslåer.

Kvalité S&S: Läste om kvalitén skiftade på fleecen från S&S. Tycker även att kvalitén skiftar på velouren. Tycker att det är himla synd. Det är besvärligt då man vill vara säker/nöjd med kvalitén när man syr till försäljning. Känns som man inte kan köpa av S&S förrän man antingen provbeställt eller fått tygprov därifrån.

Angående borttagna inlägg så tycker jag det är lite dumt att man inte får diskutera detta. Vi kan ju alla lära oss vad man får och inte får diskutera så att man inte gör fel. Annars är ju Google Reader toppenbra för att hålla sig ajour med nya inlägg. Det gäller bara att hitta de ?nya? bloggarna och få in dem i Reader.

Kantning i trikå: Jag brukar alltid mäta kantbanden och nåla på några ställen så att jag vet att resultatet blir OK, tycker att det är svårt att sy på ?fri hand?. 20% drar jag av på lite mindre stretchiga ?kantband? exv E-slöjds kvalité och när på vanlig mudd när den absolut inte få dra ihop sig. 25 % drar jag av exv på halsringning och 30 % drar jag av där det kan få rynka sig lite tex på ärmslut. På detta vis så vet jag att det för det mesta blir ett godkänt och likvärdigt resultat. Min fråga är hur gör man när man använder kantbands-?mojängen? till CPn? Måste man köra ?på känn? då?

• Mimmi 71

Det verkar inte som FL har någon begränsning på hur långa inläggen får vara iallafall

• Mimmi 71

Smal tvillingnål för stretch - så kul! Har letat efter detta på syaffärer men aldrig hittat. Har "laddat" länge med att beställa från Bibbis men nu kanske det får bli av. Orange tråd är exv totalslut här hemma.

Mari78: Kul att se dig igen. Hoppas att helgen har varit härlig och laddat batterierna.

• Mimmi 71

Jag har heller aldrig provat den smala stretch-tvillingnålen, men vill hemskt gärna göra det. För min del är jag ute efter det lite mer nätta utseendet. På pytte-kläder så tycker jag det ibland kan se klumpigt ut att sy kantbands-stickningen med den lite bredare.

Apropå tvillingnål så fick jag med en tillbehörskatalog till min nya älskling Pfaffen och där stod det att de hade just 6 mm bred också (någon nämde ju att det fanns). Det verkar spännande, tycker det är roligt att dekorera kläder med lite roliga stickningar. Har ju gjort detta på Gabriels senaste byxor i vindtyg och lakansväv som jag "rockat".

• Mimmi 71

Välkommen, Mamsen 68. Här inne är vi mer eller mindre tokiga med att sy Enda nackdelen med att hittat hit är att sömnaden kan bli ett rejält behov, som kan ge rejäla abstinens om man inte har tillgång till symaskin.

Mari: Ett bra sätt att skaka fram lite "cash", för elefanter behöver man ha. Hade inte jag haft samma panik så hade jag hjälpt till. Det orange/röda var jag spekulant på när jag mailade trikå-Eva. Men jag hejdade mig. Kanske skall gå igenom huset och se vad man kan undvara En symaskin (min gamla)har jag ju till övers, men den får ge sig av efter semester när det är mer säsong för sömnad (alla kan ju inte vara så tokiga som oss)

• Mimmi 71

Är en snabbsväng inne för att hämta kameran (håller på med storröj ute i trädgården) och kan inte låta bli att kolla av här inne när jag ändå går förbi datorn.

Måste bara berömma Johnny på Jofotex för hans underbara bemötande. Mailade om elefanterna till honom och fick svar idag att han klipper till lite av var färg till mig, för avhämtning. Ekonomin är kärv, men även elefanterna (såsom ugglor och kaniner) är ju svårt att motstå. Här skall det sedan bli elefanttröjor med matchande velourbyxor som skall säljas på marknad. Visst suger det i magen att behöva skiljas från dem vid försäljning men man får väl krama dem riktigt hårt innan. Lille G skall naturligtvis också få lite snyggt av dem.

Lallan och Mari: Grattis får man väl säga i förskott. Kommer garanterat inte komma ihåg det när det är dag, så det är bäst att säga det nu Skall själv iväg på 30-årsfest nästa helg (det är bra att umgås med yngre för då blir man väl automatiskt yngre själv?).

• Mimmi 71

Yrväder: Ja ibland kanske man måste hejda sig,även jag har en sambo som gör det åt mig. Men det här funderandet gör att iallafall jag får ont i magen innan ett faktiskt beslut är taget.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle