• Kyssen

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

En liten efterlysning!!

Finns det någon här som kan tänka sig att avvara en bit (kanske 50cm) brun muddväv från SoS - skulle sy ett par muddbyxor i deras bruna velour men insåg just att min bruna muddväv är slut!! Hade lovat att skicka byxorna (till min tidigare nämda ugglebody) senast i morgon.. Jag betalar naturligtvis!!
  • Kyssen

Hmm inser ju nu att jag inte hinner få någon muddväv så fort OM det nu skulle vara så att någon av er har, men allt är ju ändå fortare än att beställa direkt från SoS !

• Kyssen
    sarahl skrev 2008-07-14 21:32:19 följande:
    kyssen, jag har en bit, men jagvet inte om det är samma nyans som din.
    Vad snällt av dig, men Tedrickaren hade oxå en bit att avvara så jag kör förbi henne i dag och hämtar upp på väg hem från jobbet! Tack ändå för att du ville hjälpa till!! Sytråden är verkligen TOPPEN!!

Ang symaskinsval så kan jag bara hålla med om att PFAFF är toppen! Hade en äldre modell förut som aldrig någonsin gjort ett hoppstygn eller trasslat med något - en riktig arbetshäst!! Tyvärr lite för få sömmar på just min modell, men absolut ett bra märke!
  • Kyssen
    Yrväder: Vad lustigt att din PFAFF (vanliga) är så känslig för tråd och nålmärken - med min gamla PFAFF var det tvärt om, den funkade hur bra som helst med Bibbis tråd och nålar som var väldigt välanvända. Min nya Brother däremot är känslig - vill helst ha dytråd och dyrnålar..
  • Kyssen
    Pillan: Om jag inte minns fel har även du en brothernv50, och med den behöver man faktiskt inte bara sy raksöm med tvillingnålen- det finns några fler stygn att välja på enligt instruktionsboken - fast själv har jag bara använd raksöm då jag tycker det blir snyggast.

idag har jag hämtat elefanter men rockat ugglor !! Sugen som attans att klippa till något i den gula elefanten men får nog hålla mig tills i morgon eller på fredag.
  • Kyssen
    yrväder skrev 2008-07-16 22:02:16 följande:
    på de flesta maskiner jag vet om går det bara sy raksöm med tvillingnål för både pressarfoten och stygnplattan har för smala "hål" för att tvillingnålen ska kunna gå i sidled. Den går av istället. Men jag har ju aldrig sett en brother å andra sidan.
    Jag vet, det var vad jag trodde oxå, men på just den här modellen kan man faktiskt sy 4 olika sömmar med tvillingnålen.. har dock inte gjort det på något plagg ännu, bara testat på en vanlig tygbit. (står på sid 35 i instruktionsboken för er som har denna maskin )
  • Kyssen
    yrväder skrev 2008-07-17 08:07:15 följande:
    om du nu råkar läsa det här innan du åker, skulle du då kunna kolla vilken av SoS trådnr som passar till deras limefärgade mudd?
    Det vill jag oxå veta, har beställt två olika nyanser därifrån och ingen har passast.. Nu senast tog jag den "kräkgröna" från Bibbi och den funkar - men är inte perfekt.
  • Kyssen
    Aje: Samma här, fick min beställning från Bibbi igår - superservice!!!
  • Kyssen
    GOBLIgobli skrev 2008-07-18 09:55:21 följande:
    Haha, det gjorde mina ugglor också för jag ger samma behandling. Riktigt gravida blev de. Det har ju stötts och blötts ang. vilken storlek på nålar att använda till trikå. Efter mitt senaste rockande kom jag då fram till följande; 90-stretchnålrna åker i nålcontainern för jag kan för allt inte förstå vad man kan ha dem till! Det blev hål samtliga interlocker jag testade, de är för grova helt enkelt.Satte dem i overlocken ska tilläggas och sen drog jag ordentligt vid sömmarna och visst, där sprang maskorna! Någon som har annan åsikt om dessa nålar?
    Samma här, novis som man var i början så kollade jag inte vilka nålar som satt i min overlock vid leverans, utan sydde glatt i både ugglor och kaniner. Till min stora sorg har jag därmed en uggletröja hemma som knappt går att använda längre - efter några tvättar och omgångar i torktumlaren så är det nu så stora hål efter nålarna att sömmen snart kommer att släppa.. Har bytt till 70 nålar nu men kan fortfarande tycka att det blir hål i just uggletyget, någon som upplevt samma sak? Finns det tunnare än 70 till overlock??
  • Kyssen
    sarahl skrev 2008-07-18 11:26:17 följande:
    är det någon här som ha r vägarna förbi ett ikea och kan tänka sig att handla lite tyger och skicka till gotland???
    Jag bor hyfsat nära ett IKEA.. har du bråttom att få det nu i dagarna så kan jag nog tyvärr inte - men om du kan tänka dig att vänta någon vecka så kan jag hjälpa dig.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle